Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade42
Mobilspel
Pågående20 273

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Salka12013-07-06 17:00
Antal inlägg: 670

Det blir ju en minuspost på alla som jobbar med invandrare. Hela migrationsverket får väl stänga. Alla tolkar blir arbetslösa. Vad kostar det? Kan någon övertyga mej om att arbetslösheten sjunker och Sverige blomstrar om vi stänger gränserna?

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 17:05
Antal inlägg: 92

Försök fatta att tolkar får sin lön från skattebetalarna, liksom sin a-kassa. Pengarna kommer från samma källa.

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 17:07

Salka, vet du ens varifrån skattepengarna härstammar?

Salka12013-07-06 17:13
Antal inlägg: 670

Jo, det vet jag, men om fler blir arbetslösa så minskar skatteintäkterna

golden2013-07-06 17:52
Antal inlägg: 1431

läskunnigheten och konsten att tänka kritiskt minskar rättså snabbt i sverige i jämförelse med andra länder, detta särskilt bland barn och unga. tyvärr finns det personer som gör affär av att lura människor som inte vet bättre.
på samma sätt har inte alla förmågan att se vidden av vad exempelvis sverigedemokraternas politiska agenda går ut på.

när det exempelvis står:
invandrare begår många brott
invandrare tar våra jobb
invandrare får pengar istället för våra pensinärer
sverige tar emot för många invandrare
i sverige måste vi minska antalet invandrare..

.. så tycker många att det låter rimligt.
det man inte då begriper är att även nabila och hassan som är jättebussiga personer med jobb och som bor granne, också innefattas av dessa rader.

förmågan att utifrån lässtrategier kunna omvandla textmassa till verkliga idéer är jättesvårt för vissa. likaså att begripa vad som egentligen står mellan raderna.

dessa stackars (oftast) pojkar på landsbygden som går ut gymnasiet med usla betyg och ingen högskolekompetens är inte bara impopulära bland kvinnor och många arbetsgivare, utan de blir också sverigedemokrater på grund av redan angiven orsak.

därutöver finns också taskiga människor, skånska pärbönder och en del raggare som inte tycker att sverige som land borde hjälpa människor som är i behov av just hjälp.

ett samhällsproblem som växer sig större och större?
ja

minska klyftorna i skolan och satsa på läskunnighet hos den stora massan?
ja tack

Gunilla _2013-07-06 17:53
Antal inlägg: 4425

Har varit på Prideevenemang idag och tänk så skönt att dessa killar och tjejer, som kommer från andra (förmodligen icke toleranta) länder, har fått en fristad här och helt öppet kan vara sig själva. Tack Sverige!

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 18:12

Golden du glömde att invandrarna tar deras tjejer, jo det är så enkelt..Hmmm.

Gunilla _2013-07-06 18:20
Antal inlägg: 4425

"Tar"? Hehe, klassiskt.

kiwiskal2013-07-06 18:26
Antal inlägg: 2684

"PostumCred 2013-07-06 18:12
Antal inlägg: 39

Golden du glömde att invandrarna tar deras tjejer, jo det är så enkelt..Hmmm."

Vad menas?

Sote2013-07-06 18:47
Antal inlägg: 3557

Ännu en dag har passerat i den här tråden och postum har fortsatt att skrivainlägg efter inlägg men fortfarande inte svarat på en enda fråga. Föga förvånande. Hur rädd är du egentligen för att försöka dig på att svara? Det enda dugör är att rapa upp sånt du hört eller läst som om det var sanningar och ställer egna frågor. Förvänta dig inga svar om du själv inte klarar av att svara. Usel debatt teknik.

corlini2013-07-06 18:50
Antal inlägg: 3172

golden, du har i stor del rätt i ditt inlägg, problemet jag tog upp är att jag tycker det blir svårt att nå den grundskolekvalitet du efterlyser utan att omflytta budgetar, jag anser att tex migrationsbudgeten ihop med de enorma kosnader vi årligen bär pga en ickefungerande integration bidrar stort till att vi har nedskärningar, överbelastningar och sjunkande kvaliteer på för många av oss väldigt viktiga hörnstenar i samhället.

jag kan inte begripa hur vi kan fortsätta ta in när vi bevisligen vet att vi inte lyckas förvalta den resurs de vi redan har kan bli, att vi sedan inte ens lyckas integrera i närheten av vad som borde vara lönsamt för samhället och värdigt för den nyanlände gör inte saken bättre. men vi fortsätter ta in trots detta och trots kriser inom vård, skola och ökande arbetslöshet.

det finns en poäng i vissa av de påståenden du radar upp, de är trots allt ändå ganska låga och billiga som säljande slagord. men det finns en poäng, ett exempel är att jag måste hjälpa min mor som är nybliven pensionär med pengar varje månad pga den låga pensionen medans personer som inte ens arbetat i sverige flyttar hit och får pension.
det känns inte ok och det är inte konstigt att folk reagerar.
brott, ja de begår många brott i den bemärkelsen att de utgör 11% av befolkningen men står för över 50% av vår brottstatestik så påståendet är inte fel, lite tunnt presenterat är det men inte fel. den sociala statusen spelar självklart in här men det är ändå en enorm överrepresentation.

det har ju faktiskt gått så långt så många invandrare själva vill stoppa invandringen då de tydligt märkt hur detta går ut över dem som är här, vill och kämpar. dem bör vi satsa på i första hand, inte nya innan vi hjälpt, utbildat, integrerat de som redan är här. man kan inte rädda andra om man inte räddar sig själv.

grundläggande fakta i basic nöd. rädda dig själv, den intill kan inte bli hjälpt om du dör. det ligger mycket i detta faktum om man tänker efter. eller hur?

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 22:33

Jag växte upp med en Bosnier från Serbien, eller nåt sånt, men han ville inte bli svensk. Han höll stenhårt på sina traditioner och sa bara: Ja e Kroat!

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 22:34

Jag växte upp med en Bosnier från Serbien, eller nåt sånt, men han ville inte bli svensk. Han höll stenhårt på sina traditioner och sa bara: Ja e Kroat!

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 22:35

Hur kan det bli så?

kiwiskal2013-07-06 22:38

Du kan ju inte ens definiera vad "svensk" är, men du förväntar dig ändå att andra ska säga "jag är svensk"?

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 22:40

Han var muslim bosnier-serb typ och från Kroatien, men han ville inte bli svensk. Hur tänkte han?

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 22:47

Han kom alltså till Sverige från Bosnien, han var serbisk katolik, men han ville inte anpassa sig och bli svensk. Han vill fortsätta vara muslimsk serb.

Sote2013-07-06 23:21
Antal inlägg: 3557

Postum.du kanske ska se till att ha dina små histirier klara innan du skriver för du framstår bara som väldigt okunnig och snurrig. Var han serbisk atolik eller muslimsk serb?
Att en person inte vill " bli svensk" är väl inte så himla märkligt? Man får väl se sig som det man själv känner att man är? Det finns många svenska muslimer, hinduer, buddister,katoliker och annat utan att det är något som definierar vilka dom är på annat sätt äm att det är deras religion. Att man vill hålla fast vid sina egna traditioner är väl heller inget konstigt? Det finns många platser i USA där man fortfarande firar svensk midsommar och håller på andra svenska traditioner trots att dom som firar dom kanske har varit amerikaner i ett par generationer vid det här laget. Är det lika fel av dom tycker du som att en muslimsk serb vill fira ramadan trots att han bor i sverige?

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 23:46

Han var serbisk muslim från Jugoslavien. Han hade en tyrolerhatt och sjöng Yes sir I can boogie.

kiwiskal2013-07-06 23:49

themetapicture.com/m...te rnet.jpg

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?