Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 442 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Boel73 - Ej medlem längre | 2015-07-16 08:31 | |
![]() | Självklart finns det Tiggare i hela världen, Men när jag har varit i Portugal, Spanien, Italien, Polen, Frankrike, etc, finns inga tiggare utanför butiker,,, likaså I Danmark o Norge ser man inga tiggare vid butiker längre,,,!! | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-16 09:01 | |
![]() | Vad betor det på att det inte finns tiggare vid butiker längre ? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-16 09:37 | |
![]() | Boel. Ditt enda argument är alltså om jag fattat dig rätt - Om andra länder inte har tiggare så måste det vara rätt med ett förbud? "Ett förbud hjälper varken mot fattigdom eller förekomsten av tiggare. Det menar professor Hans Swärd. Sommarens danska polisinsats mot utländska tiggare i Köpenhamn tyder också på att möjligheten att följa upp förbud i praktiken är begränsad." www.svd.se/tiggare-k...ol isinsats | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-17 00:21 | |
![]() | Det länder jag vet säkert och talade med för några dagar sedan är Norge och Portugal och där är det gott om tiggare.Danmark stöd det om i dagens Av att efter förbudet så här det inte blivit så mycket mindre tiggare dom har bara flyttat på sig | |
dinodog | 2015-07-17 08:46 | |
![]() | Du måste skämta ttiittii. Här i Gbg sitter det tiggare utanför varje butik man går in i. Inne i Nordstan sätter dom sig mitt i gångstråket, helst framför/bredvid en papperskorg som dom lutar sig mot. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-17 11:18 | |
![]() | Mitt svar var till Boel. | |
Mm2 | 2015-07-18 01:07 | |
![]() | www.dn.se/debatt/att...nt egreras/ | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-18 01:19 | |
![]() | Kul att barnen har fått rättigheter att gå i skolan.Och att Rumänien har fått till en lösning Då är det bara för Rumenoend Regering att komma hit och hämta dom | |
hårfint - Ej medlem längre | 2015-07-18 09:24 | |
![]() | Man får bara tjäna 50000 på hobbyverksamhet/år i Sverige sen måste man skatta för inkomsten...där gör inte skattemyndigheten några oanmälda besök precis... | |
Mm2 | 2015-07-18 20:29 | |
![]() | Jag är så förvånad över att de lagar vi har här inte ska gälla även de rumänska tiggarna? T ex så får man inte slå upp sina boplatser var som helst. Ändå så verkar dessa boplatser få vara kvar och om de blir avhysta så sätter de bara bo på någon annan förbjuden plats? www.dagenssamhalle.s...ar na-13966 Det är inte acceptabelt att människor bosätter sig var som helst, gällande lagar måste upprätthållas. I dag är avhysning det enda verktyg som står till förfogande för att upprätthålla lagstiftningen. Men efterlevnaden är uppenbart otillräcklig och därför måste regeringen ta ansvar med tre konkreta åtgärder: 1. Ge kommunerna verktyg att kunna möta utmaningarna, exempelvis genom att ge kommunerna rätt att anställa vakter som upprätthåller ordningsföreskrifterna. I dag är det bara polisen som har den befogenheten och de mäktar inte med. 2. Se över regelverket så att kommuner själva kan agera tydligt i frågan kring avhysning av olagliga bosättningar. 3. Sätt press på EU och Rumänien att ta ansvar. Grundproblematiken bottnar i att många är utsatta i Rumänien, att korruption hindrar utsatta att få vård, att fler behöver få tillgång till mark, bostäder och utbildning. www.dagenssamhalle.s...pa ck=14572 I denna artikel visas hur djävligt det kan vara för en markägare att få rätt. Lagen är alldeles för luddig, vi har inte klara regler och lagar för denna anstormning av tiggare och hur vi ska agera. Och tror ni att de bryr sig ett dugg om allemansrätten som kräver att man ska visa hänsyn mot djur och natur samt markägaren? Och att få dem avhysta är i stort sett omöjligt p gr av de krångliga regler som finns för avhysning. Inte undra på att tiggarna väcker så starka känslor och att många av oss vill ha dem ut ur Sverige och tillbaka till deras eget land. Dom blir inte färre, utan busslast efter busslast så väller de in. De sover i hissar och trappuppgångar och sitter utanför alla affärer och hälsar och tigger. Jag vill inte hälsa, jag vill inte ge allmosor, jag vill inte få dåligt samvete över att deras land inte tar hand om dem. Problemet är inte mitt och jag vill inte känna att deras problem är mitt att lösa. Tänk er när det blir vinter och för kallt för dem att sova i sina boplatser. Jag är säker på att sommarstugeinbrotten kommer att öka markant. Jag är också säker på att rån kommer att öka markant. För tiggarna väcker irritation och raseri och alltfler kommer att sluta lägga pengar i deras muggar. www.mises.se/2015/03...se kvenser/ Varför tycks tiggarna bli allt fler? En annan fråga som är högst relevant i sammanhanget är varför tiggarna tycks bli allt fler och fler i Sverige. För att analysera det behöver vi bara titta på incitament. Anta att en given tiggare (eller i vissa fall en tiggar-organisatör) skall bestämma sig för vart denne har bäst chans att kunna få ihop sitt levebröd av tiggeri. Helt uppenbart kommer denna dras till platser där det finns människor som är villiga att ge dem pengar. De kommer undvika ställen där risken är stor att man blir lagförd för tiggeri, eller där människor helt enkelt är ovilliga att ge pengar. Därmed är den enkla slutsatsen att anledningen till att det blir allt fler tiggare i Sverige är att vi fortfarande inte har nått en sådan nivå så att tiggarnas ”inkomster” sjunker för att de blivit för många. Sveriges befolkning ökar sannolikt fortfarande mängden pengar som de ger till tiggare, och därför tar sig fler tiggare hit. Men ingen får öppet säga att man är så trött på dessa tiggare, för då är man rasist och elak och kan inte känna empati. Vi hjälper inte tiggarna genom att ge dem våra småpengar. Jag hade velat att alla slutade ge pengar och att vi istället kämpar och kräver att våra politiker ska ha denna fråga som det mest akuta just nu. Vi kan inte klappa oss på axeln och känna oss goda för att vi skänkt en tia här och där, för det kommer inget gott ur det. Ska Sverige erbjuda sig att försörja alla som kommer hit och tigger? Hur många romer finns det t ex i Rumänien? 1,5 miljoner? Varav ca 2000 nu är i Sverige. Så ge du din lilla slant, och förbered dig på att ge den många, många gånger till, för tiggarna kommer att fortsätta komma. | |
Lågintensiv | 2015-07-18 20:53 | |
![]() | Ah, intressant länk. Låt höra vad någon av tiggerivurmarna i tråden har att säga om ambassadörens uttalande. Nora? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-18 22:04 | |
![]() | Lågintensiv. Nu var det här gammal skåpmat som vi har diskuterat tidigare. Ang ambassadörens uttalande så kan du läsa följande länk vad den skiten var värd. www.dn.se/nyheter/va...l- romerna/ När det gäller Ludwig von MIses-institutet i Sverige så har dom en länk där det står "Donera en slant". Sen snackar de om tiggeri. Komik. haha. | |
Mm2 | 2015-07-18 22:25 | |
![]() | Nora, jag citerar du din länk: " Det finns pengar till en delfinansiering av satsningen. Stöd från EU-fonderna kräver en egen insats på 10–30 procent. För Rumänien och Bulgarien sänkte dock EU den insatsen till 5 procent 2012 på grund av den låga användningen av fonderna." Så pengar till tiggarna finns i deras hemland, men problemet är ju: (citerar igen) "Den politiska viljan att satsa på romer saknas. Tvärtom vet kommunpolitiker att de riskerar en valförlust om skattemedel används till att delfinansiera en satsning på romer." samt: "Samtidigt är romska organisationer och kommuner så resursfattiga att de sällan har råd att medfinansiera projekt eller ligga ut med pengar i väntan på återbetalning från EU:s fonder. Och myndigheter i Rumänien är enligt forskare vid Romanian academic society så pass outvecklade och korrupta att ansökningsprocesser som skulle ha tagit veckor i stället har tagit år." "Det bästa vore att lyfta bort ansvaret från medlemslandet och låta EU-kommissionen sköta ansökningarna och utbetalningarna från EU:s fonder till romska projekt." Ja, det hade ju varit den bästa lösningen, men EU-kommissionen har inte lyssnat. Så tiggarnas hemländer skiter fullständigt i dessa människor och EU bryr sig inte heller. Vad har du då för lösning på problemet, Nora? Att vi ska ta hand om dem? | |
crille21 | 2015-07-18 22:25 | |
![]() | Tänker på det som det som Alexandra Pasalidou säger i Nyhetsmorgon" det finns mer kokain i romernas läger i Grekland än det finns mjölk." Fy fan det vill jag inte att mina snålt tilltagna pensionspengar går till. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-18 22:55 | |
![]() | Jag tycker att man ska skicka ut Migrationsverket till tiggarna och erbjuda dem permanenta uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle de komma in i integrationsprocessen, deras barn skulle få rätt till skolgång, de skulle få gå på SFI och dessutom få etableringsstöd med allt vad det innebär med exempelvis rätt till vettigt boende och bidrag till levnadsomkostnader. Inom 20 år så är de i stort sett integrerade i det svenska samhället. Deras barn har fått en vettig utbildning och är helt integrerade. Vi behöver fler människor i arbetsför ålder i Sverige. Östeuropas romer behöver en fristad någonstans. De blir generellt sett illa behandlade där de befinner sig nu. | |
kryddeluntan | 2015-07-18 23:39 | |
![]() | Ålderspyramiden i Sverige och i andra EU länder är helt åt skogen sedan flera decennier tillbaka. Allt färre i arbetsför ålder och allt fler pensionärer med allt vad det innebär. Din tanke är inte helt fel totravel, vi behöver mer arbetskraft. | |
Mm2 | 2015-07-18 23:47 | |
![]() | Nu läste jag någonstans (hittar inte sidan igen) att EU ansåg det absurt att de skulle gå förbi myndigheter i tiggarnas hemländer och istället ge pengarna till frivillighetsorgansatione r i esp land som skulle se till att pengarna kom till de som behövde dem. EU hoppas att regeringarna i dessa länder ska inse att pengar också måste komma romerna till nytta. Och eftersom detta aldrig kommer att hända så måste man kanske rösta på det enda partiet i Sverige som vågar förbjuda tiggeri. Måste finnas andra sätt att hjälpa dessa människor, men låt oss slippa tiggeret. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-19 08:06 | |
![]() | Mm2. Jag har lite svårt att hänga med i ditt resonemang. Eftersom ingenting kommer att göras som kommer romerna till nytta så ska vi rösta på SD? På vilket sätt blir romerna hjälpta av det? Om du menar att frågan om tiggeriet är den absolut viktigaste grunden för ditt politiska ställningstagande så är nog en röst på SD det bästa alternativet för dig. Det är väl en av två frågor man kan vara ganska säker på att de inte kommer att byta åsikt om. | |
PetLin2 | 2015-07-19 08:20 | |
![]() | Skärpning. Inte kan man väl på allvar mena att tiggeri är den viktigaste frågan på den politiska agendan. Vad hände med frågor om sysselsättning, miljö, bostadsbyggande m.m. Att några tusen romer sitter utanför butiker i Sverige för 50-100 kronor om dagen verkar förvisso stötande för somliga men det finns så många frågor som berör så många fler människor än tiggare. | |
Boel73 - Ej medlem längre | 2015-07-19 08:42 | |
![]() | Svar till Nora Nä jag tror inte på förbud mot Tiggeri,, men jag återberättar bara hur det ser ut i andra länder eftersom jag har det som mitt Arbets område,,,,dom länder som jag räknat upp är det totalförbud att sitta och tigga utanför butiker,, dom söker sig säkert till andra platser,,,, så ser det ut,,, !!!! | |