Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 49 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kovikstippen | 2015-02-06 08:48 | |
![]() | Tack för sakliga inlägg, även om jag inte håller med. Alla barn är olika - rätt så. Men som föräldrar har vi ett oomkullrunkerligt ansvar att utbilda våra barn för att bli goda medborgare. Utbildningen sker idag i huvudsak i förskola & skola - men huvudansvaret ligger alltid hos föräldrarna. Min iakttagelse är att dagens ungdom (liksom vissa äldte) får allt sämre allmänbildning. Det som inte står i läromedel (ofta 5-10 år gamla) eller på internet finns inte. Jag hoppades få stöd för att det är ett problem och möjligen något vi gemensamt bör bekämpa. Vad jag förstår är förskola/skola den enda arenan vi kan påverka. | |
Bitte - Administratör | 2015-02-06 11:18 | |
![]() | Vissa som debatterar här bör tänka på sitt ordval , då ämnet ligger under seriöst Bitte | |
limpan__2 | 2015-02-06 13:11 | |
![]() | Kan du inte examplifiera vad som var fel ordval? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-02-06 19:15 | |
![]() | Ingen av mina ungar vet vad köttfärs kostar men dom vet att den är billigare en den vegetariska " köttfärsen" 11 åringen vet inte vad utrikesministern heter och inte vad finnansmenisternheten heter hon har ingen koll på vad som händer i Grekland.Dom andra har koll utom 14 åringen som inte vet vad finansministern heter . | |
limpan__2 | 2015-02-06 21:01 | |
![]() | Vet du det själv? :-) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-02-06 22:40 | |
![]() | Inte en susning om vad köttfärs kostar | |
Måns_E | 2015-02-07 03:55 | |
![]() | Yanis Varoufakis heter Greklands finansminister. Eller vad var frågan? | |
Rhotheta | 2015-02-07 11:59 | |
![]() | Svara är silver läsa är guld. Magdalena Andersson var den primära frågan. Utvidgat kan den även tolkas som MA, MW, samt 40-60 kr/ kilo, give or take ganska mycket. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-02-07 13:51 | |
![]() | klart att barnen är föräldrarnas ansvar inga tvivel om det.men eftersom det inte är "körkort"på barn så kommer det alltid finnas föräldrar som brister i ansvaret.Av olika anledningar.Det är då lärarna psykologerna och kuratorerna blir så mycket viktigare.Alla har ansvar. | |
TotteBakar | 2015-02-09 00:00 | |
![]() | Off topic, men ändå inte...Jag har försökt sälja in min teori om körkort på barn till olika institutioner utan lyckat resultat. Jag anser att man ska få en folder med sig och gå en obligatorisk reflektions-kurs i medvetenhet om egna barndomen innan man skaffar barn. I foldern finns förenklade beskrivningar om barnets hjärnas utveckling efter födsel och mer, ca 0-6 år. En folder som förenar neurobiologi och det den bekräftat inom psykologin..Jag vill designa den, rita bilderna så jobbar din mamma på socialstyrelsen så hälsa henne att sälja in det till sin chef så jag får rita lite..:) | |
annakarineli | 2015-02-09 00:05 | |
![]() | Totte! -Jag är gärna med på ett hörn! Kombinationen neurobiologi & psykologi/pedagogik är väldigt intressant & något jag gärna skulle vilja fördjupa mig i! :) | |
kovikstippen | 2015-02-10 09:07 | |
![]() | Det finns redan ganska många kurser för blivande föräldrar. Skulle inte bli förvånad om dessa föräldrar lyckas ganska bra med sina barn (generellt sett). Inte så mycket pga kursen men för att dom bryr sig och vill bli bra föräldrar. Problemen är ju hos alla andra föräldrar som av olika anledningar inte bryr sig och kanske själva haft en svår uppväxt. En god gärning är kanske att leta upp blivande föräldrar vars egna föräldrar haft det jobbigt. Uppfostran är extremt svårt och det enda vi känner till är ju vår egen uppväxt. Alltså ger vi samma uppväxt till våra barn som vi själva fått. Bra & dåligt.... Men att söka upp de med svår egen uppväxt och erbjuda dom en föräldrar utbildning skulle nog vara en fantastisk sak. Men att ordinera samma medicin till alla brukar ju bli fel, så man bör bara kalla de som haft det tufft. Nu kommer ni skrika att "så är det inte alls", men statistiskt är det så. Barn med svår uppväxt har lätt att få problematiska barn. Självklart är ingenting skapat i sten. Men ju äldre vi blir ju mer lika våra föräldrar blir vi. Tyvärr är outbildade människor också påfallande ofta negativa till kunskap och utbildning. Medans redan välutbildade ofta vill lära mer...... Att komma runt detta faktum blir en nyckelfaktor | |
kovikstippen | 2015-03-04 12:54 | |
![]() | Jättebra att nya skolministern tänker införa en läs/skriv/räkna-garanti i lågstadiet. Smart att sätta in tunga artilleriet redan i unga år. Sedan är det för sent. Hoppas hoppas det innebär reell handling och inte ännu mer floskler. För övrigt tror jag den bästa vägen till kunskap är att bar och en av oss ser till att våra barn sover minst 8 timmar per natt. Undersökningar visar att dahens skolbarn sover en dryg timme mindre än för 20 år sedan. Jag är helt övertygad om att de sämre resultaten beror i hög utsträckning på nattsurfande. | |
EricaJong | 2015-03-23 12:16 | |
![]() | Hem och skola har ett gemensamt ansvar för barnen. Det professionella och det som sker på hemmaplan går hand i hand. Engagerade föräldrar i kombination med engagerade pedagoger ger oftast bra resultat. | |
kovikstippen | 2015-03-25 09:37 | |
![]() | Varför ska föräldrar engagera sig? Vilket annat yrke vill att alla jävla ska lägga sig i ditt arbete? Hela idén med föräldrarengagemang är hål i huvudet. Låt skolan sköter utbildning på dagtid, så kan föräldrarna engagera sig i barnens övriga tid. Jag tycker läraren ska ägna sin tid på mina barn, i stället för att gulla med mig som förälder. Läraren har betald för viss arbetstid - antingen ska läraren gulla med föräldrar, besvara mejl och skriva mängder av olika rapporter - eller så ska man ägna den tiden åt barnen och deras behov. | |
kovikstippen | 2015-03-25 10:02 | |
![]() | Läste precis en spännande bok av David Eberhart vars tes är att barnen tagit befälet. Otroligt intressant. En sak som nämndes är att över 70% av barnen i skolan inte vet varför dom är där.......... 70% Om vi föräldrar inte ens kan förklara för våra egna barn varför dom går i skolan så blir ju skolans roll en smula märklig. Förväntningarna blir fel. Skolan är i huvudsak en plats för utbildning och förbereder barnen för vuxenvärlden. Idag ägnar sig skolan åt helt andra saker. Roligt? Stimulerande? Absolut eftersträvansvärt, men stora delar av utbildning är inte speciellt lustfyllt. Men om man inte pluggar glosor kan man inte lära språk. Även om det är både svårt och tråkigt. Lär era barn hålla käft på lektionerna, sova på nätterna och att utbildning är fint - så har vi löst stora delar av skolans problem. | |
kovikstippen | 2015-03-25 10:12 | |
![]() | En annan tes Eberhart drivet är att skolan drivs helt utan tanke på hur en människas biologi fungerar. Förr har man tex ansett att upprepning är bra för inlärning. Idag är det tråkigt. Resultatet är att dagens moderna skola inte lär omkring 20% av eleverna att läsa och skriva. På 9 år! Gamla tiders hemska och ohumana skola var det begreppet okänt. Vilken skola gav barnen bäst förutsättningar? Allt var absolut inte bra förr - men man löste sin uppgift. Så ganska mycket måste varit ganska rätt. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-03-25 13:37 | |
![]() | Samtidigt kan det inte bara bero på skolan att barnen inte kan läsa och skriva. Jag har tvillingpojkar som just fyllt 6år. Dom läser flytande utan att jag försökt lära dem. Ge barnen lite uppmärksamhet hemma så får man bättre förutsättningar som barn. | |
kryddeluntan | 2015-03-25 14:04 | |
![]() | Kovikstippen, jag har läst Eberhardt och haft förmånen att lyssna på hans föreläsning. Skolan får absolut inte vara tråkig, inga repitioner, glosförhör, rabbelkunskap etc. Nej, skolan ska stimulera barnets nyfikenhet och kreativitet. Hur nyfikna är ungarna på multiplikationstabellen? | |
Minta | 2015-03-25 14:10 | |
![]() | Jag gick i skolan för väldigt länge sedan och jag begrep inte heller vad jag gjorde där. Vad det gick ut på. Hörde ett intressant program på radio om auktoriteter och vår inställning till dem. En menade att det sitter i våra gener att göra som gruppen en annan menade att det inte alls var fallet. Istället blir vi så hårt styrda hemma och i skolan för ett framtida arbetsliv, att lyda. Detta var nog ännu mer så förr. Det var absolut inte någon plats för att ifrågasätta någonting. | |