Spelrum
Giraffen | 41 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 181 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sote | 2015-01-23 11:38 | |
![]() | Janne- min personliga koppling till Gardell vet du ingenting om så det kan du släppa. Vi behöver ju inte låta tråden hsndla om honom nu eftersom det var ett exempel. | |
mz_lzrd | 2015-01-23 11:41 | |
![]() | sote, jag försökte i af tolka vad du skrev. Du efterlyste muslimer och religionsvetare à la Mattias Gardell i tråden eftersom vi andra inte har nåt att komma med. Jag slog upp Mattias Gardell och fann honom synnerligen suspekt. Det var dock rätt roligt att Peter Englund instiftade ett Pol Pot-pris åt honom =) Så jag tycker att jag anstränger mig här. | |
janne121212 | 2015-01-23 11:48 | |
![]() | Det var du som drog in både Gardell och din personliga koppling till honom i debatten. Jag släpper honom gärna ska du veta. det var inget exempel, du ville använda honom som expert med vad jag förmodar "dom rätta åsikterna". Hans åsikter gör honom i mina ögon lämpad för "berufsverbot" Men det är ju i och för sig lika illa som religionsförbud, men man kunde önska att man i många offentliga sammanhang inte bara höll rent på yttersta högerkanten. | |
Sote | 2015-01-23 12:26 | |
![]() | Janne- jag tog honom som ett exempel iom att jag har en koppling till honom som gör att jag har läst och hört mycket, både bra och mindre bra, av honom. Hade jag tänkt på någon annan religionshistoriker så kunde jag ha tagit nån annan. Det var ett exempel. Du kan släppa det nu. | |
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2015-01-23 13:47 | |
![]() | Janne, dra inte upp pulsen på tanterna så där, dom kan få en stroke. | |
kryddeluntan | 2015-01-23 13:56 | |
![]() | Du är rolig du Stinky Lomax, stroke? Det tror jag inte. | |
plinius | 2015-01-23 14:03 | |
![]() | Is the UN preparing to attack Religion? Kolla in denna länk i ämnet: www.examiner.com/art...k- religion För att göra en lång historia kort så handlar det om att man menar att många religioner vill ha fri religionsutövning! Om någon kritiserar (den s.k yttrandefriheten) denna religion för något så vinner religionsfriheten VS Yttrandefriheten för tillfället ! Men det menar skribenten i tidskriften att det kommer att ändras. Om religionen utgör ett problem ( ex krig/ förtryck) så ska det inte gå som religionsfrihet. Man ska få kritisera och förbjuda. Då blir det ju naturligt ojämnt. Många kommer känna sig kränkta! Förbjuder man istället organiserad religion på FN nivå ( inte förbjuda att Tro i sig själv) så sätter man yttrandefriheten i första rum. Men det är mer saker än bara yttrandefrihet som står på spel! | |
plinius | 2015-01-23 14:17 | |
![]() | en.wikipedia.org/wik...ed _Nations | |
mz_lzrd | 2015-01-23 14:19 | |
![]() | intressant, plinius! | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-01-24 17:01 | |
![]() | här om dagen blev jag utskälld av en Syrisk man och kvinna,Dom kan inte fatta varför vi i Sverige tar hit Muslimer och Inte Katoliker!?jag hade inget bra svar på hans fråga,Han tycker att vi svenskar är för mesiga och frågade om jag inte fattade vilka problem det blir i framtiden,Han menade på att muslimerna kommer gå samman bilda parti och ta över Sverige,Och han fick regera i en vecka så skulle han göra ett paradis av Sverige,jag undrade hur ?och han svarade ut med Muslimerna....Och då trodde han allt skulle bli jätte bra,jag höll inte med honom och sa att jag tror vi kan leva sida vid sida,han sa att jag var naiv som trodde det för det har aldrig gått med muslimer själv är jag optimist och tror på religionsfrihet | |
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2015-01-24 17:08 | |
![]() | Ännu ett exempel på flyktingar som tar kriget med sig hit. Och KLAGAR fast dom fått komma hit. Fy helvete. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-01-24 17:15 | |
![]() | förmodligen skriver jag fett dåligt eller så har du dålig läsförståelse | |
mz_lzrd | 2015-01-24 17:28 | |
![]() | Det verkar snarare som att du inte fattade vad du skrev själv, tiittiii. | |
mz_lzrd | 2015-01-24 17:45 | |
![]() | Tiitttii, -du beskrev just främlingsfientlighet hos nyhitkomna och deras bristande goda vilja att anpassa sig till förhållandena i det nya landet. Det kan lätt uppfattas som ett jävla sätt av de svenskar som står för fiolerna. Att du i ditt fina hus och med dina femtio mobiltelefoner och DKNY-väskor tycker att vi har råd med att flytta mellanösternkonflikterna hit, det tyder bara på nästan osannolik naivitet. | |
cisplatin | 2015-01-24 17:46 | |
![]() | @plinius: mycket bra info! Den andra länken var precis vad jag behövt länge. Läs gärna Lena Anderssons artikel i DN idag. www.dn.se/ledare/kol...go da-skal/ Lyssna gärna på Filosofiska rummet sverigesradio.se/sid...gr amid=793 där man kommer fram till att det är inte alltid socialt och medmänskligt acceptabelt att följa sina religiösa övertygelser, men att det oftast är helt rationellt ur den religiösa personens synvinkel. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2015-01-24 18:02 | |
![]() | Kristna flyktingar från Syrien gillar inte muslimer - rasism och otacksamhet och att ta med kriget hit. Kristna etniska svenskar gillar inte muslimer - realism och sunt förnuft. Eller hur menar du Mz lzrd? Fattar verligen inte ditt sista inlägg i ljuset av att du har hållit med de syriska flyktingarna i stort sett i alla tidigare inlägg? | |
Bitte - Administratör | 2015-01-24 18:27 | |
![]() | Påtal om läsförståelse så borde alla ha läst och förstått att personliga påhopp INTE är ok . Bitte | |
Struger | 2015-01-24 18:44 | |
![]() | Ganska sorgligt att det finns så många som inbillar sig att det finns nån obestämbar "gud" som har någon sorts inflytande över skeenden på vår lilla planet... Den eller de "gudarna" sköter väldigt illa! Livets uppkomst är väl ändå ganska klarlagt. Om de rätta förutsättningarna finns, kemi, temperatur mm, så uppstår liv....och sen rullar evolutionen igång... Sannolikheten för att det finns liv på andra ställen i universum är nära 100 procent. Ganska stor att det finns i vår egen galax och det finns ju miljarders... Ni som tror på gudar...försök tänka lite större och utan skygglappar...Halleluja är lätt å säga, men å göra det...😜 | |
janne121212 | 2015-01-24 18:49 | |
![]() | taxtax Precis på samma sätt som muslimska flyktingar från Syrien inte gillar kristna flyktingar från Syrien, eller ens kristna överhuvudtaget. Men vi tror på nåt underligt sätt att bara alla kommer till Sverige så kommer dom snart att omfatta vår lilla gulliga värdegrund. Jag tror inte det funkar riktigt så, särskilt inte som man inte är tydlig med vad vår svenska värdegrund innebär när flyktingarna kommer hit, eller så väljer många att skita i den för det betyder ju inget när man styrs av en annan religion med en annan värdegrund. | |
mz_lzrd | 2015-01-24 19:05 | |
![]() | Jag försökte förklara för tiitttii varför den som reagerade på hennes inlägg om de katolska syrierna reagerade på det inlägget. Det kändes som att hon inte förstod vad det hon skrev innebär. Därefter var jag otrevlig, det var dåligt av mig. Men jag är säker på att det är naivt av oss att tro att människor från olika grupper som bär på ett djupt och oresonligt hat mot varandra plötsligt snällt ska både vilja och kunna samsas här och glömma bort det som har varit. I synnerhet som vi inte på något sätt ställer krav på att de ska göra det. I stället har vi enorm förståelse för, att i synnerhet muslimer, med hänvisning till deras religion, minsann inte kan göra si och inte så, för de är ju nån slags konstiga infödingar som ej kan underkastas samma krav på förnuft och rimlighet som västerlänningar. Eller som Mona Sahlin sade, de har ju riktiga traditioner, svenskar har ju bara midsommar. | |