Spelrum
Giraffen | 15 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 38 |
Mobilspel
Pågående | 19 675 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
limpan__2 | 2015-04-22 09:34 | |
![]() | "En blott femtonårig flicka blev gruppvåldtagen av ett helt gäng killar och alla gick fria. Gärningsmännen fick komma till tals ett antal gånger om hur de lidit." De är inga gärningsmän om de frikänts...Ska man hårddra det är det just de oskyldigt anklagade som är de enda brottsoffren. Och jo, personer kopplade till Svenska Motståndsrörelsen var tidigt på plats i Mariannelund och protesterar mot våltäkterna. Eftersom det är uppenbart att syftet är betydlgt grumligare än så annordnas senade en demonstration mot rasism och främlingsfientlighet. Bägge aktionerna var fullt rimligt och lovvärda, det är inte okej med våldtäkter och det är inte okej att skuldbelägga alla invandrare bara för att ett fåtal begår brott. För övrigt är det gulligt att du kritiserar vad som skrivs i svensk media men missar vad som skrivs i den största dagstidningen. Säga vad man vill om AB men de hade uppenbarligen just det reportage du ville läsa... | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-04-22 10:54 | |
![]() | Mörkertal som finns vid sidan om all statistik tenderar till att korrelera med trender i statistiken. Ergo: Om antalet anmälda misshandelsbrott minskar så minskar även mörkertalen vad gäller icke anmälda misshandelsbrott. Visserligen kan man ljuga sig fram till i stort sett vad som helst med statistik och man bör vara skeptisk till statistik. SCB, BRÅ och liknande institutioner är oberoende och dessa kan man emellertid lita på. Att hävda att man har pratat med många inom ett yrkesområde om något som händer i deras yrke och sedan hävda att slutsatserna från dessa samtal skulle vara mer sanna eller vara närmare sanningen än landsomfattande oberoende statistik är tyvärr inte på något sätt korrekt. Allt kokar ner till en bristande förståelse för vilka källor som är pålitliga och vilka som är tendensiösa. Det vore hemskt om trenden att lita på tendensiösa eller icke representativa källor skulle sprida sig till universitets- och forskningssfären och man börjar lämna in D-uppsatser och avhandlingar med exempelvis: "jag har pratat med lite doktorer och annan sjukvårdspersonal i min bekantskapskrets och flera av dem har sagt att cancer kan botas med yoga och intagande av yoghurt i samband med att människokroppen befinner sig i speciella yogaställningar och därför är min slutsats att så är fallet". | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2015-04-22 11:24 | |
![]() | "De är inga gärningsmän om de frikänts...Ska man hårddra det är det just de oskyldigt anklagade som är de enda brottsoffren." Det stämmer inte. Flickan är tveklöst det största offret, oavsett om någon dömdes för det. Eller hävdar du att man kan dra slutsatsen att hon ljög eftersom de frikändes. Det är att gå många stef för långt. | |
WildaLi | 2015-04-22 12:07 | |
![]() | Totravel Ingen kommer någonsin att få mig att tro att en femtonårig flicka skulle vilja ha så grov gruppsex att hon får sitta i rullstol pga skadorna hon fått i underlivet efter sexet med en flock för henne helt okända män som dessutom talar ett främmande språk ovanför hennes huvud vilket måste varit OM MÖJLIGT ännu mer skräckfyllt att inte förstå vad de planerade att göra härnäst med henne. Så ja för mig finns det bara ett enda offer i sammanhanget och det är flickan. Vad gäller pratat med några olika inom ett yrkesområde och sen koka ihop något annat än vad statistiken visar. Snälla du! Jag har umgåtts med de här människorna i 25 år och vi har talat mycket om hur saker och ting har utvecklats till i Sverige och rättsväsendet. Sen har bara jag fyra kompisar som varit utsatt för våldsbrott som valt att inte anmäla. Var och en av dem känner i sin tur ungefär lika många som varit utsatta för våldsbrott som inte heller blivit anmäldaosv osv osv. Just detta fenomen att folk känner att det inte är lönt att anmäla är ett STORT problem som gör statistiken osäker och även visar på hur STORT rättshaveriet faktiskt är. Och ÅTERIGEN så har jag inte sagt att BRÅ:s statistik inte gäller utan det jag försöker få fram vilket verkar vara väldigt svårt att förstå är följande; BRÅ:s statistik ensam ger inte en KOMPLETT BILD över ALLT. Och vid undervisning så givetvis utgår man från rådata men även där bör väl folk utbildas i att även se annat än rådata som komplement för att göra en komplett värdering. limpan__2 Aftonbladet har förbrukat mitt förtroende fullständigt vad gäller korrekt nyhetsrapportering. De och Hänt i Veckan ligger på samma nivå ungefär. Och vem har skuldbelagt alla invandrare för dumheter en invandrare har gjort? Kan det vara samma som skuldbelägger alla SD:are för dumheterna en SD:are har gjort? Eller kanske samma som skuldbelägger alla V:anhängare för dumheterna en V:anhängare gjorde? Eller kanske samma som skuldbelägger alla vita män för att en vit man gjort en dumhet? Summa kardemumma, det ligger i folks natur att generalisera. Det är inte mer synd om den ena gruppen som faller offer för generaliseringen än vad det är för den andra gruppen som faller offer för den. | |
Måns_E | 2015-04-22 12:15 | |
![]() | Eftersom det ligger i folks natur att generalisera, och vara fördomsfulla, så är det bättre att dra slutsatser ur torr och tråkig statistik. | |
WildaLi | 2015-04-22 12:29 | |
![]() | Visst är det, för den som så önskar. Och för den som vill se en mer komplett bild beaktar alla faktorer som kan spela in, värderar dem och drar sina slutsatser och skapar en rimlig bild utefter det. Eller kan man välja att stirra sig blind på statistiken och ha resonemang i den här stilen; Finns det statistik på att 1647 självmord har begåtts så är det hugget i sten att det inte är fler än 1647 människor begått självmord för det säger statistiken. Säger statistiken att det är 4213 personer som blivit våldtagna så är det hugget i sten och alltså kan inte ytterligare 2031 personer blivit våldtagna för de finns inte i statistiken. Säger statistiken att 6514 människor blivit medicinskt felbehandlade så är det hugget i sten och då kan alltså omöjligt ytterligare 613 personer blivit medicinskt felbehandlade för det säger inte statistiken. Osv osv osv osv osv Nej statistik i alla ära men logiken säger att den är en fingervisning inte hugget i sten. | |
limpan__2 | 2015-04-22 12:33 | |
![]() | Tror du det är någon som inte inser att det i all statistik finns en (ibland stor, ibland liten) felmarginal? | |
Måns_E | 2015-04-22 13:07 | |
![]() | Du kan inte göra logiska hållbara resonemang om du inte har någon mätdata att utgå från. Självklart så finns det en felmarginal i all statistik, dock så skall man inte tro att den är signifikant gällande brottstatistik från BRÅ. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2015-04-22 13:19 | |
![]() | Wildali: Att dra slutsatser främst från att ha pratat med folk man känner, speciellt de som delar ens egen uppfattning, eller kanske från "alternativa mediakällor", speciellt de som delar ens egen uppfattning är kanske inte heller att få en komplett bild. Använder du inget som helst kritiskt tänkande åt andra hållet, efter att berömt dig om att "beakta ALLA faktorer"? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-04-22 13:48 | |
![]() | WildaLi, Vad har jag att göra med limpan_2:s resonemang om den 15-åriga flickan? | |
WildaLi | 2015-04-22 16:37 | |
![]() | MånsE Jag kan vad jag behöver kunna. Gott nog så. Limpan 2 Meddelandet blev lite felriktat. Bortse från 15-åringen....... | |
Måns_E | 2015-04-22 16:47 | |
![]() | Ja självförtroende tycks inte fattas. | |
WildaLi | 2015-04-22 20:32 | |
![]() | Nej varken det eller intelligens, utseende, kunskap, livserfarenhet eller självkritik fattas. Mitt 17-åriga barn är högintelligent, gav ut sin första bok förra månaden, ska bli jurist, äpplet faller inte långt från trädet vetdu. Hur står det till själv? Något du känner att du fattas? | |
kryddeluntan | 2015-04-22 20:50 | |
![]() | "Trådförstörare som vill diskutera allt annat undanbedes". Behöver nog inte kommenteras mer, eller ? | |
Sote | 2015-04-22 20:54 | |
![]() | Men snälla nån. Vad har din intelligensnivå , utseende eller ditt barns förehavanden med tråden att göra öht? Nu får du väl ändå ta och ge dig Wilda Li. Om du försöker imponera på folk med att skriva om det så misslyckas du rätt ordentligt. Blir liksom väldigt konstigt bara. Och rätt löjligt. Lite som ungarna på förskolan håller på sinsemellan när dom skryter om sina pappors styrkeförmågor....... | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-04-22 21:11 | |
![]() | Jag tycker fortfarande det känns obevisat att det finns några No-go-zoner i Sverige överhuvudtaget. Det verkar bara vara hittepå av någon sensationskåt journalist. Allt talar för att vi trots rekordstor flyktingström och därmed invandring upplever att brottsligheten minskar. Sensationsmedia gör däremot sitt bästa för att vi ska tro att det motsatta händer. Varför, undrar jag? | |
Måns_E | 2015-04-22 21:13 | |
![]() | Därför att det säljer lösnummer och genererar klick. Du glömde att lägga till ödmjuk WildaLi | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-04-22 21:21 | |
![]() | Måns_E, Är verkligen media så oansvarig i vårt land? Att sätta skräck i stora delar av Sveriges befolkning bara för att öka sina vinster? Nyansera aldrig något och balansera aldrig något, för då försvinner läsarna..... | |
WildaLi | 2015-04-22 21:23 | |
![]() | Ja tråden var ju absolut inte söndermald innan av "några ungar på förskolenivå" ALLA har verkligen respekterat min önskan att hålla sig till ämnet ;) En tråd kan ta vilken vändning som helst har jag fått lära mig och nu kände jag för att diskutera lite annat precis som de flesta andra har gjort men nu är det ett problem alltså. Oh well.........där ser man. | |
Måns_E | 2015-04-22 21:32 | |
![]() | För min del får du gärna diskutera din intelligens WildaLi. Det kan bli roligt. | |