Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 987 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sejmårr | 2008-06-03 21:55 | |
![]() | Sveriges farligaste djur Min 14-åriga dotter har fått TBE (tic bourne encephalaites). Biten av en fästing som vi inte såg röken av, utvecklade hon en inflammation i HJÄRNAN, med hög feber, huvudvärk och feber. Vårdcentralen sa.... två ggr efter varandra att "det är en virusinfektion" och förordade vila.... Efter en lumbalpunktion och ett EEG på akuten förstod man att det var en inflammation av hjärnan och.... jo.....ja... vila och värme och vänlighet....typ... Borde inte vi ordna storviltsjakt på fästingar istället för på älgar..... Hum?! | |
| zmiley | 2008-06-03 22:05 | |
![]() | De är ett sattyg, absolut. Lider verkligen med dig och dottern, och alla andra TBE- och borreliaoffer, men jag kan inte låta bli att skratta när jag ser Karl XVI på Hunneberg vilt brassande med studsaren i jakten efter årets fästingtrofé......Ser det framför mig nu. | |
| Kvittra | 2008-06-03 22:05 | |
![]() | Fästingar kan bära på runt 14 olika smittor, och den mest välkända är borrelia! Våra svenska läkare är tyvärr rätt dåligt pålästa om detta, men vårt grannland Norge, har mer kunskap: Norsk TV (rekommenderas!): www1.nrk.no/nett-tv/...ip p/373578 Samt lite norsk läsning, om både fästingar, borrelia och ME: www.nrk.no/programme.../1 .5839744 www.nrk.no/programme.../1 .5830275 | |
| y not | 2008-06-03 22:07 | |
![]() | usch låter inget trevligt. Men sett till antalet döda segrar väl getingen eller hästen som det farligaste, men fästingen tror jag är en bubblare. Jag hoppas verkligen att det går bra. | |
| Loppan65 | 2008-06-03 22:08 | |
![]() | Jag har haft Neuroborrelios(Borrelia med spridning till nervsystemet), det tog 6 månader innan diagnos ställdes och ett år innan jag kom tillbaka. Har inga men idag. | |
| Loppan65 | 2008-06-03 22:09 | |
![]() | Jo...jag glömde en sak....barn klarar encefaliter(TBE) bättre än vuxna, brukar inte bli några följder för det mesta. VACCINERA ER som bor i utsatta områden. | |
| sejmårr | 2008-06-03 22:11 | |
![]() | Zmilley! Tack för medkänslan! Förrutom att du ser ut som "Extrem Home Makeover´s" Ty Pennington så verkar du vara en fin människa. Om bara Kungen ville förstå var den stora faran för hans folk fanns! Det skulle bli många, men väldigt smååååååå prydnaden på slottens väggar.... | |
| Teppy | 2008-06-03 22:12 | |
![]() | jag vaccinerar mig för TBC.. Gör ni andra de också? | |
| zmiley | 2008-06-03 22:13 | |
![]() | Just nu är jag mest glad att du tog det rätt, kände att jag var ute på rätt tunn is. Kanske skulle ringa kanal 5 och höra om vi ska köra en svensk variant...... | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-06-03 22:14 | |
![]() | sejmårr, usch vad hemskt. Hoppas verkligen hon tillfrisknar snabbt. | |
| y not | 2008-06-03 22:15 | |
![]() | TBC fick jag med calmettvaccineringen när jag föddes, med några uppfrächningar, men jag tror inte det hjälper mot TBE | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-06-03 22:15 | |
![]() | Jag vaccinerar mig inte i onödan. Är övertygad om att vaccinen jag fick som barn är huvudanledningen till att jag fått t ex allergier och liknande på senare år. | |
| sejmårr | 2008-06-03 22:18 | |
![]() | Eller hur! Visst borde vi ha vaccinerat oss, men snålheten bedrar visheten. Vi är fem personer i familjen och om vi skulle ha vaccinerat oss alla så skulle det kostat oss 5000 kronor. Men facit i hand så hade vi mer än gärna betalat de pengarna om lilla dottern sluppit allt elände, men med vår halvtaskiga lön måste man göra en bedömning.... ´FAEN att ens lön ska avgöra ens framtida hälsa..... | |
| Loppan65 | 2008-06-03 22:19 | |
![]() | y not TBC är "lungsot", TBE är hjärninflammation - helt skilda agens. Ingen får det som rutin vaccination. | |
| Teppy | 2008-06-03 22:20 | |
![]() | Hoppas hon blir bättre snart. | |
| sejmårr | 2008-06-03 22:23 | |
![]() | Tack för alla gulliga kommentarer! Jag ska framföra dem till min lilla gullunge! HOn är piggare, men fortfarande väääääldigt trött, och vi har bara framtiden som kan visa om hon får mera men av denna lilla ÄCKLIGA fästing. Pussar på er alla! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-06-03 22:30 | |
![]() | Här i norr går folk och tror att man ska vara rädd för björnen, de har inte förstått att den lilla, lilla fästingen är betydligt farligare! Ja: de finns faktiskt uppe i norrbotten också (båda djuren), jag har plockat av ett par (fästingar, inte björnar) från en katt som jag hade för ett par år sedan. Man hör inte ofta människor säga: jag hoppas att man en dag får se en fästing, men på avstånd för de är ju så farliga! Respekten för fästingen är dålig, tycker jag! | |
| alapet_torsk - Ej medlem längre | 2008-06-03 22:33 | |
![]() | inget slår getingar... | |
| levakdörB | 2008-06-03 22:33 | |
![]() | Sveriges farligaste djur måste väl ändå vara människan? | |
| sejmårr | 2008-06-03 22:36 | |
![]() | Människor smittar inte varandra med neurologiska åkommor... och blir man smittad har man oftast haft någon form av sexuell kontakt. Säga vad man vill om fästingar - sexuellt är det inte. | |