Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade20
Mobilspel
Pågående19 523

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-07-22 16:32
Antal inlägg: 152

Falska MSN-adresser
Imorse när jag loggade in på MSN hade någon okänd addat mig, så jag accepterade förfrågan och frågade vem det var. Fick inget bättre svar än "rolly" och tillslut klämde han även ut sig att han bodde i Göteborg och hade "hittat min msn på bussen". Självklart någon som driver med mig, och inte första gången någon gör det. Han var verkligen inte intresserad av att skriva med mig eller fråga något om mig, vilket han säkert hade varit om han verkligen hittade min msn på bussen, vilket låter väldigt otroligt. Har även hört andra bortförklaringar innan som exempelvis att de fick min msn genom ett kedjebrev de fick till sin mail. Skitsnack bara, eftersom jag inte fått något kedjebrev på år så kan heller inte den personen fått något kedjebrev där min mailadress står med. Har även bett vissa om att ta en printscreen av sin MSN-sida där alla hans kontakter finns, men det förslaget har inte varit så populärt kan jag säga. Fejk-msnadresser brukar väl inte ha fler än ett par MSN-kontakter ;)

Nyfiken som jag är så tog jag reda på personens IP-nummer och kollade upp var han bodde. Det visade sig att han bodde i Göteborg. Blir väldigt irriterad (men även lite nyfiken ;)) på folk som addar mig under falska MSN-adresser och inte säger vem dom är, så därför skrev jag "va du ljuger ;D hade du hittat min msn på nån buss hade du nog inte bara addat mig utan å fråga vem jag är. ska nog forska vidare i ditt ip xx.xxx.xx.xxx ;)" där x:en var ersatta med hans IP-nummer då. Han svarade med att det var olagligt att kolla upp folk sådär och tänkte anmäla mig om jag gjorde något dumt, sen sa han att han tyckte jag var skum och att han tänkte blocka mig. Så nu är jag blockad.

Jag vet att jag kanske är lite överdriven när jag kollar upp människors IP-adresser för att se var de bor, men jag kan inte släppa sånna här fall. Blir ju så nyfiken och vill inget hellre än att avslöja personen!

Så vad har ni att säga om detta? Egna erfarenheten? Eller tips på hur man avslöjar dessa irriterande fejk-personer?

jeehunmoon2008-07-22 16:43
Antal inlägg: 479

Har inte hört talas om fenomenet förut, däremot att msn blivit hackat av pengastinna hackers, inte fejknicks som i ditt fall.

Vadå kan man kolla upp IP-nummer som privatperson med undermålig hacker/datorvana?

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-22 16:45
Antal inlägg: 9141

Jag blev addad av nån som hette typ petronella@gmail.com mitt i natten, på morgonen godkände jag. Sen var hon (eller ev. han) inte inloggad på några dagar så då tog jag bort igen, never heard a word from. :S Varför addar man sådär? :S Ok om man tänkt göra reklam eller fixa över virus eller w/e, men bara adda och sen aldrig logga in, wryyyyyyy?

vindsus862008-07-22 16:47
Antal inlägg: 3785

javn: det har hänt att folk jag inte känner plötsligt lagts till på min msn trots att de aldrig lagt till mig och jag aldrig sökt upp dem så jag tror typ att det blir såna fel ibland.

IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-07-22 16:49

Nattravn// då blev vi inte addade av samma person iaf ;) jag har heller ingen aning vad det går ut på, speciellt inte som i ditt fall när personen inte ens var inloggad...

jeehunmoon// det är inte så svårt att kolla upp IP-adresser till folk som är inloggade på MSN, har man bara lärt sig hur man gör så är det allt komplicerat, sen är det bara att kolla på whatismyipaddress.com var IP-adressen hör hemma.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-22 16:50

sus: Vad skumt. :S

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-07-22 16:55
Antal inlägg: 2979

du ser ju bara ungefär vart datorn finns samt vilken operatör han använder... kanppt användbart

IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-07-22 16:57

inte så användbart nej, men då vet jag ju iaf var personen sitter med sin dator..

bobo flux2008-07-22 17:32
Antal inlägg: 11371

IF Elfsborg, han kanske håller på Norrby? ;)

E Solu - Ej medlem längre2008-07-22 17:42
Antal inlägg: 4715

Det förekommer rätt ofta att jag blir addad av skumma adresser som bara skriver en länk till någon virussida och sen loggar ut. Jag nekar oftast alla som lägger till mig (om jag inte känner igen mailadressen) numera.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-22 17:44

Fast man kan väl inte få virus enbart genom att acceptera en förfrågan?

bobo flux2008-07-22 17:46

En kompis till mtor, och hon sa att virusadressen hon hade klickat på stod på mitt personliga meddelande. Jag har aldrig haft en adress där, så jag fann det lite märkligt. Kan någon ha kapat min MSN?

bobo flux2008-07-22 17:47

krångla!!!!!!!!! "en kompis till mig fick virus på sin dator..." ska det stå i början!

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-22 17:47

Någon kan även ha kapat ditt inlägg.

bobo flux2008-07-22 17:49

ja, jag märkte det precis :D

bobo flux2008-07-22 17:49

Men ingen annan av mina MSN-kontakter jag frågade hade sett någon adress på mitt personliga meddelande, så jag undrar om inte min kompis yrar lite i nattmössan...

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-22 17:52

En del viruslänkar är galet klurigt gjorda. Syster min skickade mig en viruslänk (oavsiktligt, of course) som hette typ "mypics.msnanvändarnamn.c om" och en infotext till länken a la "Check these pics out, lol". Hade inte en tanke på att det kunde vara virus, tänkte det var några semesterbilder, eller whatever. Som tur var han jag avbryta nån halvjobbig installation som satte igång. >_<

E Solu - Ej medlem längre2008-07-22 17:54
Antal inlägg: 4715

Även en avbruten installation kan ge dig virus. Det räcker med att programmet startat. De mest lömska virusen är de som man tror att man avbrutit. Sedan ligger de i bakgrunden och ger någon total kontroll över din dator.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-22 17:56

Ja, men det är ett år sedan det inträffade och jag har inte märkt av den effekten som andra fått av det. Dessutom avbryts det på något mystiskt vis minns jag som gjorde att det kändes tryggt. Om brandväggen inte tillät den connecta, eller något sådant.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-22 17:56

avbröts*

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?