Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 672 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lelou - Ej medlem längre | 2006-01-26 13:17 | |
![]() | Köper ni eller tankar ni musik? Hur gör folk egentligen...allt snack om nedladdningar och att man åker fast och hit och dit...är det nån som skräms av det, eller fortsätter ni (som brukar ladda hem) som vanligt ? Köper ni skivor överhuvudtaget idag? Jag köper aldrig kan tilläggas. | |
| LoveEye | 2006-01-26 13:28 | |
![]() | Jag köper aldrig heller musik, jag har folk som laddar ner åt mig istället :) | |
| Måns_E | 2006-01-26 13:29 | |
![]() | Jag köper skivor när jag har råd att göra det. Jag laddar även ner ibland. Men det går inte att jämföra att ha en massa musik på datorn och att ha riktiga skivor med bättre ljudkvalitet och skivkonvolut. En stor och växande skivsamling är något som jag definitivt vill ha. | |
| Blue Ztar | 2006-01-26 13:31 | |
![]() | Hur gör folk egentligen...allt snack om snatteri och att man åker fast och hit och dit...är det nån som skräms av det, eller fortsätter ni (som brukar snatta) som vanligt ? Köper ni kläder överhuvudtaget idag? Jag köper aldrig kan tilläggas. | |
| mammamu - Ej medlem längre | 2006-01-26 13:54 | |
![]() | 1-0:) | |
| gurdigutt | 2006-01-26 13:56 | |
![]() | Köper, oftast via nätet. Laddar gratis endast när artisterna själva har lagt ut sina låtar. | |
| GM Flash - Ej medlem längre | 2006-01-26 13:57 | |
![]() | Inget fel att ladda hem. Skivorna säljer ändå så mycket så att de som är tillräckligt talangfulla kan leva på musiken. För de flesta är det ett bra promotioninstrument att folk laddar hem deras musik, de är bara stora artister som förlorar på det. Kalla mig cynisk och bitter, men i denna värld gäller det att utnyttja andra före de utnyttjar dig. | |
| vulcan | 2006-01-26 14:01 | |
![]() | Det jag laddat ner är äldre musik, ofta av artister jag redan köpt flera skivor av och inte heller sällan sådant som jag har på vinyl och om jag ville skulle kunna fixa utrustning för att helt lagligt kopiera över till mp3-format. Strängt taget är det väl inte heller rätt, även om jag tycker att svaren kring vad som är rätt och fel i upphovsrättsliga frågor inte är så enkla som vissa (gäller både försvarare och motståndare) vill ha det till. Ny musik har jag tyvärr tappat det mesta av pejlen på de senaste 10 åren, men de få plattor jag vill ha köper jag. Det skulle framför allt kännas väldigt ohederligt att ladda ner ett album från ett band som man gillade men samtidigt visste att de fick kämpa hårt för att kunna överleva på sin musik. Inte riktigt samma grej som att ladda ner Queens greatest hits om ni förstår vad jag menar. | |
| helena | 2006-01-26 14:40 | |
![]() | du menar att det är okej att stjäla från de rika och ge till de fattiga? | |
| lelou - Ej medlem längre | 2006-01-26 15:10 | |
![]() | nej jag är en tjuv. För det första: Bara för att man laddar ner låtar, betyder det att det är olagligt för det ? Det olagliga alternativet är inte det enda. För det andra: Vad mer gör "vanliga" människor som kanske inte direkt är lagligt och moraliskt om man ska hårdra det? Vi använder andras bilder på nätet, vi sjukanmäler oss på jobbet för att det Fotbolls-VM på tv, vi jobbar svart...listan kan ju göras hur lång som helst om man tänker till lite på det. Att ladda ner musik på nätet ..på det sättet som då ska vara olagligt, tycker jag personligen är en liten fis i nilen. Aldrig förr har turnér med diverse olika artister gått så bra som nu för tiden, och det handlar om att fler människor kommer åt musiken genom nedladdningar. Det är på turner som artisten tjänar de allra största pengarna dessutom. Mer och mer band går över till att släppa skivor på nätet gratis, en del gör det tom helt uteslutande. Per Gessle tex, hans Mazarinplatta kan man ladda ner från hans egna hemsida nu. Varför gör en finslipad affärsman som han det tro? | |
| lelou - Ej medlem längre | 2006-01-26 15:11 | |
![]() | dessutom: jag syr mina egna kläder och skriver mina egna låtar :) | |
| Blue Ztar | 2006-01-26 15:20 | |
![]() | Bara för att jag stickar min egen strumpa så blir det inte mindre olagligt att stjäla en strumpa i affären... Visst finns det lagliga alternativ, men i din fråga så pratade du om att skämmas och att åka fast. Det fick mig osööökt att tänka på olaglig nedladdning. Det här med att om banden tjänar pengar eller inte på piratnedladdning kan ju diskuteras till jordens undergång. Det är som vissa har nämnt tidigare skillnad på stora kommersiellt framgångsrika artister och små artister. På din fråga om Per Gessle så är väl svaret att han redan har fem madrasser med pengar och inte behöver någon mer säng för tillfället. | |
| LoveEye | 2006-01-26 15:25 | |
![]() | Blueztar, Men jag tror Per Gessle ändå vill tjäna pengar på det han gör.. | |
| love connect | 2006-01-26 15:29 | |
![]() | laddar ner en hel del, men köper det som är riktigt bra. har dock inte hjälpt svenska skivaffärer på väldigt länge eftersom jag köper direkt från de små skivbolagen eller, om det är lite större artister, cdwow. | |
| Legobiten | 2006-01-26 15:30 | |
![]() | Jag laddade ner en del (på det olagliga sättet) förut. Men jag har slutat med det helt faktiskt. Tycker inte att det är speciellt schyst mot artisten att bara ladda ner det utan att pröjsa. Visst kan man se det som promotion i vissa fall. Men inte i det stora hela. Dessutom älskar jag att äga en skiva och kunna bläddra i konvolutet m.m. Och GM Flash: Skivorna säljer ju ändå så bra? Endast för att vissa inte tycker att det är rätt ladda ner (olagligt). Du är alltså en parasit. Din sista kommentar spyr jag på. Det är ju såna som du som gör att det blir så. Varför inte sluta utnyttja folk så kanske de slutar att utnyttja dig. | |
| boktok | 2006-01-26 17:48 | |
![]() | Jag köper min musik, och laddar bara ned sånt som artisterna själva bjussar på på sina egna hemsidor. | |
| Angus | 2006-01-26 19:30 | |
![]() | Både och. I lika stor utsträckning... Laddar hem sån musik jag inte "känner till" och köper sen om det var något för mig. | |
| TomasLeonard | 2006-01-26 21:09 | |
![]() | Jag laddar ner på nätet, men betalar för det. 10 cent/låt. Jag vet inte riktigt var man hittar musik helt gratis och jag tycker 10 cent är billigt och dessutom lagligt. Skivomslag bryr jag mig inte om, utan har slängt dom tillsammans med plastfodralen, de tar bara onödig plats. | |
| TomasLeonard | 2006-01-26 21:16 | |
![]() | Jag har ca.200 original cd-skivor, men kör allmusik från datorn nu i mediaplayer. Jag har 6664 låtar där nu! yippie! Jag vill utöka min bank hela tiden, och ordna den med bilder å sånt, det är urkul! | |
| GM Flash - Ej medlem längre | 2006-01-26 22:23 | |
![]() | Legobiten: Ja, skivorna säljer ändå tillräckligt bra. Om det är bra musik förstås, är det dåligt vill ingen köpa den (eller ladda ner den för den delen). Det finns miljontals med 'artister' som genom åren inte har tjänat på sin musik. Deras nutida efterlagor kan ju inte skylla sin musikinkompetens på olaglig nedladdning. Och vi ska komma ihåg att det är skivbolagen som tar största kakan av skivförsäljningen, inte artisterna. Därför är det många som ger ut på egna bolag. Om det är fel att stjäla från (stora) skivbolag? Tycker jag inte, det är aldrig fel att stjäla från rika och giriga människor om du själv är fattig. Som sagt, skivorna renderar ändå tillräckligt med pengar. Ja, jag kan vara cynisk. Jag har varit en god och ärlig människa, också naiv kan tilläggas. Tyvärr märkte jag att jag aldrig fick något tillbaka, att folk utnyttjade min godhet. Så nu har jag bestämt att jag ska skita i alla och bara bry mig om mig själv. Tyvärr. | |