Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 672

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mårten2008-08-02 12:31
Antal inlägg: 2529

Arboga?
Jag hade precis för mig att tyskan skulle vittna i Arbogarättegången igår. Varför finns det då inte en rad att läsa i någon tidning om vad hon sade?

Även om det av någon anledning blev inställt så borde ju tidningarna frossa i varför. Jag förstår inte. Någon som vet?

Knevertism - Ej medlem längre2008-08-02 12:34
Antal inlägg: 1032

Media och den korkade massan har redan dömt henne på förhand så hon är skyldig tills motsatsen bevisats.

Cajsa-Stina2008-08-02 12:34
Antal inlägg: 3154

Jag hörde på nyheterna att hon vittnar på tisdag, tydligen schemalagt så;)

ordprofeten - Ej medlem längre2008-08-02 12:35
Antal inlägg: 1302

Knevertism, men om hon var skyldig skulle de väl gotta sig i det? Är inte total tystnad snarare en indikator på att grisfesten är över och att hon kommer kunna åka hem till surkålens förlovade land inom kort?

ordprofeten - Ej medlem längre2008-08-02 12:41
Antal inlägg: 1302

Det finns ”många komplicerande och problematiska faktorer” när det gäller mammans utpekande av den åtalade kvinnan i rättegången om dubbelmordet i Arboga. Det menar minnesexperten Sven-Åke Christiansson, som har undersökt mamman och utfört diverse minnestester på henne.

www.sr.se/webbradio/...Id =1280847

Mårten2008-08-02 12:42

Aaaah. Tack Cajsa-Stina. Jag måste antingen läst fel eller så stod det fel i Aftonlögnen.

Pekkis2008-08-02 16:10
Antal inlägg: 1173

Ordprofeten, jupp det verkar tämligen tunnt på åklagarsidan.
Spännande att se hur det utvecklas...

(hoppas hon är skyldig).

Minta2008-08-02 16:17
Antal inlägg: 20042

Ja, man hoppas nästan det. Vem är det annars? Det kan man ju inte döma någon på förstås. Det ser ju ut som ett passionsbrott, alltså ingen okänd som kommer in och gör detta och sedan försvinner. Men vems hårtuss hade hon i handen egentligen? Rena deckargåtan.

Pekkis2008-08-02 16:32

.. hmm, antagligen sin egen. Så stod det i aftonbladet i alla fall.. men det borde inte vara så svårt att kolla, kan man tycka.

Mårten2008-08-02 16:36

Tråkigt för tyskan att brottet inte begicks i Frankrike före 1970 då man där juridiskt såg mellan fingrarna när det gällde passionsbrott. Fransoser som mördade under svartsjukeraseri fick inte dödsstraff som vanliga mördare utan något enstaka år i finkan om de ens blev dömda.

Arbogafallet är i mina ögon det mest intressanta rättsfallet i Sverige sedan rättegången mot Christer Pettersson.

Jag delar absolut Sigrids gissning (i en annan tråd) att tyskan kommer att fällas i tingsrätten men frias i Hovrätten. Däremot håller jag knappast med om att svenska tingsrätterna fungerar, det är mer som ett mediesponsrat lotteri, vilket stöds inte minst av den hårresande mängd tingsrättsdomar som ändras eller rivs upp av hovrätterna. Hela tanken att kommunpolitiker (som i allmänhet knappast är Sveriges begåvningsreserv inom något område) ska avgöra juridiska fall utan juridisk skolning är stötande. Slopa tingsrätterna och låt jurister avgöra juridiken.

Som jag ser det borde det vara komplicerat för minnesexperten att skjuta mammans utpekande av tyskan i sank då hennes utpekande redan befann sig på havets botten. Hennes sambos stalker hade ju hållit på ett tag och sambon hade foton på henne hemma som mamman högst rimligt lär ha tittat på (jag är ingen expert på kvinnlig psykologi men...). Dessutom har tyskan omaskerade bilder på sig själv på sin facebook.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-02 16:46
Antal inlägg: 7605

Mårten, angående passionsbrott i Frankrike före 1970, så hade nog även de sett helt annorlunda på om man dräpte sin otrogne make eller om man brutalt slog ihjäl oskyldiga småbarn.

Mårten2008-08-02 16:50

Inte för att min tilltro till det franska rättsystemet är så stor, den är knappt mätbar, men du har nog rätt i det ja.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-02 16:56
Antal inlägg: 7605

Om det är tyskan som är skyldig, så inser jag att jag kan omöjligt sätta mig in i hur en kvinna kan göra så mot småbarn. Det är så ofattbart vidrigt, så jag fattar det bara inte.
Man kan inte heller förstå den otroliga smärta, som föräldrar och morföräldrar nu måste leva med.
Det är inte en hemsk olycka eller sjukdom som tog barnens liv, utan en rasande människa. Så onödigt, så meningslöst.
Kanske går de lättare vidare om de får nya barn.

Mårten2008-08-02 17:12

Hur är sättet på vilket ett barn dör relevant för sorgenivån? Personligen tror jag att jag skulle ha lättare att hantera att mitt barn (om jag hade något) blev mördat än om barnet lekte på motorvägen. I mordfallet har man ju någon att vara arg på som inte är en själv, barnet eller Gud (i fall med hjärtan som stannar i sömnen utan anledning och liknande).

Oavsett om hon är skyldig till det här mordet eller ej så måste tyskan vara att betrakta som en känslomänniska i ännu större utsträckning än vanliga kvinnor, och dessutom troligen psykisk sjuk på något sätt. Det är väldigt svårt att sätta sig in i hur sådana personer tänker vad de än har ställt till med. Jag tycker precis som du att det vore obegripligt att föreställa sig en psykiskt frisk kvinna som mördar barn bara för att det är roligt eller som tidsfördriv, men det här är ju en galen människa. Galna människor gör galna saker.

y not2008-08-03 12:28
Antal inlägg: 9014

blir nyfiken på Pekkis kommentar
"(hoppas hon är skyldig)."

Varför hoppas du på det?
För att få någon dömd? För att just hon skall bli dömd. Eller för att mördaren skall gå fri i brist på bevisning?

Limerick - Ej medlem längre2008-08-03 12:55
Antal inlägg: 4099

Är inne på Mårtens linje.
Det verkar rätt underligt om denna kvinna skulle kunna anses som psykiskt stabil även om hon inte är skyldig till det hon nu anklagas för.
En fullt frisk person skulle förmodligen vara helt förstörd enbart över vad den tvingas höra där i rättssalen.
Vore hon frisk kan jag inte tänka mig att hon så lugnt skulle kunna sitta där i rättsalen och inte må sämre över att vara oskyldigt anklagad.

Däremot är jag oerhört tveksam till att hon är skyldig.
Av det jag har läst så kan jag inte tänka mig att det blir annat än ett frikännande. Faktum är att om det inte blir det (förutsatt att inget nytt kommer komma fram under resten av rättegången) så är det snudd på rättsskandal. Då kan vi nog slopa vårt rättegångssystem helt.
Y not har nämligen helt rätt -
det viktiga kan inte va att få tyskan dömd.
Det viktigaste måste vara att få henne dömd om hon är skyldig.

Pekkis2008-08-03 22:02

y not, av den enkla anledningen att hon är dömd på förhand. Det är überjävligt om det skulle visa sig att hon är oskyldig. Hon borde isf stämma svensk kvällspress på miljonbelopp.

y not2008-08-03 22:51
Antal inlägg: 9014

tack Pekkis, då förstår jag hur du tänker.

sejmårr2008-08-03 23:12
Antal inlägg: 843

Dt skulle oxå passa bäst om det var Tyskan. Galen, främling TYSK...
Det skulle faktiskt vara värre om det visade sig vara exempelvis Morfar...

Loppan652008-08-03 23:23
Antal inlägg: 644

Jag måste hålla med Limerik - Om kvinnan är oskyldigt utpekad hur kan hon då vara så oberörd och kall. Hon måste vara otroligt psykiskt störd.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?