Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hannaroman - Ej medlem längre | 2008-08-03 15:23 | |
![]() | Mobil-beroende? Jag tror absolut man kan vara beroende av mobilen, jag är säker på att jag är det själv. Stänger aldrig av den, har den jämte mig när jag sover osv. Det första jag gör på morgonen är att kolla efter mobilen och vad klockan är. Har inte ens armbandsur just pga att jag alltid har mobilen med mig överallt. Jag låg och pratade i mobilen innan jag somnade igår och då såg jag allt han sa i sms-stil. Hur jag skrev det jag svarade med T9:n och allt. Och min mening med tråden var att hur farligt är det _egentligen_ att vara beroende av en mobiltelefon? | |
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-03 15:28 | |
![]() | En fråga: Upplever du det som jobbigt att vara "mobilberoende"? | |
| levakdörB | 2008-08-03 15:36 | |
![]() | Mobiltelefon är en väckarklocka och medföljes under säkskilda omständigheter på levakdörs resor. | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-08-03 15:37 | |
![]() | aaa... väckarklocka jaa... det har även jag min mobbe till :) | |
| hannaroman - Ej medlem längre | 2008-08-03 15:38 | |
![]() | Come_play Nej det gör jag inte | |
| Marelina - Ej medlem längre | 2008-08-03 15:52 | |
![]() | f | |
| Piaree | 2008-08-03 16:01 | |
![]() | Jag är lite lätt mobberoende. Det roliga är att jag använder alla funktioner förutom just att ringa på den (pga kostnaden). Visst ringer jag samtal, men ytterst sällan. | |
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-03 16:40 | |
![]() | hannaroman 2008-08-03 15:38: "Come_play Nej det gör jag inte." Okej, i så fall är ju inte beroendet "farligt" för dig. Rent generellt kan man väl säga att överdrivet bruk av vad det än må vara kan bli ett problem. Om man till exempel känner ett tvångsmässigt behov att ständigt SMS:a och läsa SMS trots att man egentligen inte har tid och känner att man försakar andra saker som man egentligen skulle behöva/vilja göra. Man kan bli "hooked" på många saker här i livet, men om du inte upplever det som ett problem är det ju inget farligt. Själv har jag sällan med mig mobilen till jobbet exempelvis. Mina närmaste kan nå mig på min arbetstelefon om det skulle vara något viktigt. De andra kan vänta på svar tills jag kommer hem (jag har en princip att när jag är på jobbet så JOBBAR jag). :-) | |
| Tinna | 2008-08-03 16:44 | |
![]() | Jag är lätt beroende. :) Känner mig liksom inte "hel" om jag glömt den eller om batteriet dött. :P | |
| hannaroman - Ej medlem längre | 2008-08-03 17:09 | |
![]() | Piaree Sån är jag med :P Skickar sjukt mkt sms. Men eftersom det är gratis till comviq, så blir det ju att man skickar sms ist för att ringa. =) Come_play Tja, jag kan väl inte tillägga annat än att du hade rätt i precis allt :P Jag har dock med mig mobilen till jobbet (skolan) även om man inte får. Har som sagt ingen klocka annars så jag är illa tvungen :P Tinna Haha exakt som mig! Ingen mobil = döden | |
| oozaa | 2008-08-03 17:16 | |
![]() | Hmm..det där med att prata i sms-stil..det låter lite lätt stört. | |
| dahlgren_ | 2008-08-03 17:22 | |
![]() | Jag har alltid med mig min mobil överallt - om jag inte vet att jag absolut inte kommer behöva den typ om jag går ner i tvättstugan och hämtar tvätt eller så. Annars kollar jag mobilen hela tiden och känner mig avskild från omvärlden om jag inte har den. | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-08-03 17:25 | |
![]() | *suck* jag är typen av mobilanvändare som glömmer ladda den....och råkar den vara laddad så glömmer jag den hemma... Min dotter däremot LEVER med sin mobil....den används jämt...sover hon här så ta mig sjuttan så plingar det till med sms hela j-a tiden... Fattar inte hur hon orkar.... Vet ingen som är så flink på knapparna heller...fast det är samma med datorn... När hon gick i gymnasiet så hade hon en skock lärare bakom ryggen kände hon.... Det var en lärare som ville visa hur fort hon skrev... Så inte undra på att hon kan skriva sms fort som bara den.. MEN...jag förstår inte hur man orkar leva så ?!?!??! Mobilberoende :) Hmmm Betapetberoende är jag lite mellan varven...men har så mkt annat för mig så inte alltid jag ens hinner att inta beroendeställning till my computer,,,, | |
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-03 17:35 | |
![]() | Apropå att påverkas av det nya "teknologispråket" hände det förr några gånger att jag sa "asgarv" istället för att skratta. Jag har lagt av med det nu dock, det blev lite fånigt, tyckte jag. :-) | |
| hannaroman - Ej medlem längre | 2008-08-03 18:24 | |
![]() | oozaa Jag menar att jag ser hur jag själv skriver ett ord som jag egentligen säger. | |
| bitteberg | 2008-08-03 19:25 | |
![]() | jag tycker det är en trisst utveckling.....nu ska små barn oxå ha mobil så föräldrarna kan göra annat än att se efter dom hela tiden...bara ringa å fråga vad dom gör typ ! på stan går alla å pratar i sina mobiler hela tiden...jag har själv mobil men är inte beroende av den,på arbetstid får man söka mej på jobbtelefonen om det är nått viktigt någon vill ....så gjorde man ju alltid förrut :-) mobiler är bra men jag tror inte det är bra att ständigt prata i den som en del gör.. | |
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-03 19:30 | |
![]() | Det är ju ett konstlat behov, kan jag tycka. Jag fattar inte riktigt vitsen med att man ständigt ska kunna bli nådd. Jag tror att det kan leda till mycket stress osv. Men det här är nog mycket en generationsfråga. Dagens unga har ju vuxit upp med mobiler och datorer, så för dem är det ju helt naturligt. | |
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-03 19:33 | |
![]() | En annan grej: Att ständigt prata eller "messa" med till exempel en vän... Jag undrar vad som hände med ordet "längta". :-) | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-08-03 19:35 | |
![]() | det är jobbigt att "längta" Cp ;) | |
| bobo flux | 2008-08-03 19:36 | |
![]() | kloka ord, Come_play! :) Jag har perioder när min mobil kan vara avstängd flera dagar i sträck. Det rör mig inte i ryggen. | |