Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade37
Mobilspel
Pågående20 127

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ballerina2008-08-08 08:52
Antal inlägg: 1726

Gå till läkaren eller ej?
Hej!

Behöver råd ganska omgående. I Sverige har jag en tendens att besöka läkaren hellre för ofta än för sällan. Nu bor jag i Spanien och är väldigt dålig i halsen, har haft fruktansvärt ont i nära 2 veckor. Nu blir det bara värre och jag börjar få feber. Jag äter massa smärtstillande och nån halsmedicin men inget hjälper. Ska jag gå till läkaren eller ska jag bara gå till apoteket och få penicillin. Jag är inte alergisk mot någon medicin vad jag vet. Är det någon som kan ha en hum om vad problemet är? om jag tittar i spegeln så är det rött i halsen men inte särskilt svullet, det sitter ganska långt ner tror jag.

Tack på förhand, host host

Vigdir2008-08-08 08:58
Antal inlägg: 3722

Du ska definitivt gå till läkare, har man haft ont i halsen så pass länge bör det undersökas. Du vet ju inte om det är en bakteriell infektion, där penicillin hjälper, eller en virusinfektion. Och trots att inte virusinfektioner går att bota med mediciner kan du behöva annan behandling. Gå till läkare är mitt tips - trots att jag är en van sjukling som gärna självmedicinerar, skulle jag inte köpa penicillin utan recept, eftersom du ju faktiskt inte vet vilken sort du ska ha (om det är vad som krävs). Olika typer av infektioner kräver olika sorters antibiotika, nämligen.

Stormfrun2008-08-08 09:02
Antal inlägg: 244

Jag håller med Vigdir, gå till läkare så fort du kan. Tänk på att i värmen frodas bakterier och infektioner som bara attan.
I spanien kan man köpa de flesta mediciner på apoteket, men då ska man vara snudd på läkare själv. Lycka till, tala gärna om hur det går. Kramar på vägen

Ballerina2008-08-08 09:06

vidgir

Hmm ja, jag drar mig ju från att gå till läkaren här. De är ju ganska kunniga på apoteket också. Hmm.. Vad kommer de att göra när jag går till läkaren? ta prover? har ingen fungerande telefon så jag kan ändå inte få svaren. Usch vad jag velar. :/

upa - Ej medlem längre2008-08-08 09:27
Antal inlägg: 2565

Hade du haft halsfluss skulle du nog varit sämre. Skulle tippa på att det är en misskött virusinfektion som gått över till att bli bakteriell. En vanlig förkylning brukar ha ett förlopp på ungefär fem dagar. Går du till läkaren kollar de sänkan för att se om det är en bakteriell infektion. Kanske ett prov från halsen.
Eftersom du säger att det gör ont långt ner i halsen finns ju viss risk för lunginflammation om du dras med det en längre tid och blir sängliggande.

Antingen får du gå till läkaren eller köra på en antibiotikakur bums.

Ballerina2008-08-08 09:43

upa

nej för jag tror inte heller att det är halsfluss, har haft det en gång tidigare och då var jag så gott som igenväxt i halsen. Mmm jag har inte riktigt vilat som jag borde. Har nästan aldrig ätit penicillin så jag tror inte att jag behöver oroa mig för att missbruka det kära läkemedlet.

Stormfrun

Det är inte bra att äta penicillin om man inte måste, men jag har ju knappt tagit det någon gång i mitt liv så jag tror att jag kan exprimentera lite.

Tack alla!

Husa2008-08-08 10:42
Antal inlägg: 345

För mej låter det ändå som halsfluss...med tanke på att du har så ont att du måste äta värktabletter...eller kanske halsböld...men absolut ska du gå till en läkare! Och dom är lika skickliga där som här i Sverige.
Och exprimentera INTE med penicillin själv...det är mitt råd.

Ballerina2008-08-08 10:54

Nu gick jag till apoteket och fick antiinflamatorisk medicin. Inget penicilin, ska äta dem i 5 dagar och om det inte blir bättre så går jag till läkaren. Det är inte det att jag inte tror att läkarna är lika bra här. Var till läkaren i Sverige när jag hade halsfluss och de tog odling som inte visade något sen skickade de hem mig. Men min mamma som är BMA kollade lite prover och jag var visst var det halsfluss.. Har haft läkare i Sverige som har petat i mig både det både det ena och det andra. Tror nog att jag ska överleva :) men om det inte blir bättre nu efter 5dagar så blir det läkaren.

Suds McDuff2008-08-08 17:13
Antal inlägg: 1308

Har du ett sånt där kort från försäkringskassan som ger dig gratis sjukvård inom EU? Då kan du gå till läkare hur mycket som helst utan att det kostar ett öre (cent). Om du vill ha ett bra antibiotikum kan du ta och inhandla amoxicillin (tror jag det heter). Det slår på ett större spektrum än penicillin har jag för mig om. Men det kan vara en fördel att få ett recept hos en läkare för jag tror att i Spanien blir medicinerna billigare då. Och du är väl medveten om att det kan vara en nackdel att dricka alkohol under en kur? Inte för att det är farligt, utan att det får antibiotikan att verka sämre. (Är det så?)

krutmarie2008-08-08 17:24
Antal inlägg: 1696

Ballerina, i Spanien kanske man kan gå till Apoteket och köpa antibiotika, men inte i Sverige. Du måste ha ett recept. Gåt till läkare så du får rätt medicin. Min mamma fick reumatism p g a en dåligt skött halsfluss!

Karincx - Ej medlem längre2008-08-08 17:50
Antal inlägg: 31

Hostan är ju både ett symptom och förlänger i sig pinan. Det sliter ju på halsen (även om det brukar läka relativt snabbt när man väl blir av med hostan). Att försöka sluta hosta måste ju vara ett självändamål och ett delmål för att bryta den onda cirkeln!

Stressa absolut inte nu, tala inte och försök att ta något som motsvarar bafucin - något lenande - precis när du vill hosta. Jag hade halsfluss tidigare och att alltid ta en bafucin och dricka precis när hostan kom bidrog till tillfrisknandet, med parallell antiinflammatorisk medicinering.
Jag testade vid ett tillfälle pencillin utan att samtidigt göra allt för att försöka stoppa hostan och då drog det ju ut på tiden... Andas lugnt....

Försök slappna av, plugga spanska, sitt på betapet, titta på tv, skriv dagbok om du får lust att prata... Bara lite tips. Skriv gärna en lapp, om du bor med någon, om att du vill undvika att tala för att bli frisk och att du hoppas att vederbörande förstår det. Strunta i dom som inte förstår din situation. Tillåt dig att vara hemma nu och få bukt med det där.

Lycka till!

taru2008-08-08 18:40
Antal inlägg: 286

Hm. HATAR läkare. Vad blir bättre av en undersökning? De ger bara fel medicin eller gissar vildare än jag själv, eller möjligen precis samma, om de skulle råka ha rätt. Jag ska nog flytta till Spanien.

cave - Ej medlem längre2008-08-08 19:09
Antal inlägg: 47

Jag måste bara få reda ut begreppen lite här eftersom det kliar i mina stackars fingrar. Penicillin är en av alla antibiotika som finns, alltså en antibiotikagrupp. Amoxicillin är just penicillin. När man gör en odling gör man en resistensbestämning samtidigt för att se vilket antibiotika som hämmar bakterierna
Det har ingenting med gissande att göra :)

Ballerina2008-08-09 11:40

Hmm jag kanske borde ha gått till läkaren ändå. Vaknade vid 4tiden i natt av att det gjorde så förbaskat ont. På dagen är det helt ok, men på natten och morgonen är det mkt smärtsamt. Det lustiga är att jag inte har någon feber, men jag har nån konstig kropp tror jag. Har haft infektion utan feber vilket inte är så vanligt va? Kroppen är ett mysterium. :S

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-09 12:28
Antal inlägg: 7605

Snälla, söta gumman, gå till doktorn i stället för att ge dig själv och oss ångest. Vissa infektioner är inte alls bra för kroppen. Spanska läkare är duktiga och kanske lite extra rädda om turister eller gästelever.
Sen borde det finnas myndigheter, som kanske din skola kan hjälpa till att kontakta, så att ni får reda ut missförhållanden med din hyrestant.
Lycka till!

Ballerina2008-08-10 20:04

Läkarna är lika bra i spanien? HAHAHAHA my ass!!!

Är så förbannad nu att jag skakar. Halsen blir bara värre och värre, jag kan inte sova alls inte ens med sömntabletter för att det gör så förbaskat jävla ont att jag känner för att sticka en kniv i halsen... Vad gör jag då? Jo jag åker in till akuten, väntar där i 2 timmar kommer in till en läkare hon undersöker mig i 2min max, lyssnar på hjärtat och lungorna och petar in en gul pinne i munnen (sånt som man gjorde på dagis) Inga prover, ingen halsodling INGET. Så säger människan: ät paracetamol. EHH jag har käkat asperinas i2,5vecka dagligen men det hjälper inte. Är det normalt att ha så jävla ont, jag har haft halsfluss och det här gör minst lika ont. Jag tror inte på att det är nån jävla virusinfektion, borde det inte bli bättre efter 2,5 vecka då? Hur länge ska man behöva ligga i en säng och knapra alvedon och vilja dö för att det gör så ont? :(

E Solu - Ej medlem längre2008-08-10 20:26
Antal inlägg: 4715

Det låter ju iofs som en ganska typisk svensk läkare det där också. Sist jag var på vårdcentralen petade läkaren lite på magen med ett finger och frågade om det gjorde ont. Anledningen var att jag hade täppt näsa.

grönöga - Ej medlem längre2008-08-10 20:28
Antal inlägg: 5570

Gå och prata med de som arbetar på apoteket. Berätta allt; från första dagen tills ditt besök hos läkaren. Har du tur finns det en vettig kunnig själ där som hjälper dig att få rätt behandling...

DennisPlz2008-08-10 21:25
Antal inlägg: 4031

Hångla med så många spanjorer du hinner med, innan du frisknar till.

upa - Ej medlem längre2008-08-10 21:37
Antal inlägg: 2565

Ballerina, hur ser det ut i halsen?
Verkar som att läkaren avgjorde att det inte kunde röra sig om halsfluss genom att titta ner i halsen. Annars borde de naturligtvis ha tagit en odling. Underligt.
Är halsmandlarna svullna? Om du nu inte oroar dig för antibiotika tycker jag du ska knalla iväg och införskaffa nåt penicillin som biter på streptokocker. Hjälper det inte har du ju iaf uteslutit halsfluss :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?