Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 310

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Neutral2008-08-15 00:28
Antal inlägg: 27

HÅKAN HELLSTRÖM, sanningen om!
Låg och läste i Charles Bukowskis - Dikter för döende vilsna och döende veka stolta, dikten gator var som helst och insåg; Shit, den här har jag hört förr! Funderade vidare på det då det slog mej; Håkan Hellström har just släppt en låt på senaste skivan, specifikt för sent för edelweiss där han snarlikt om inte exakt använt sej av samma ord!

Charles skriver, i Dikter för döende vilsna och döende veka stolta från -70 till -77:
”Har du cigaretter?” frågar hon ”Ja”, säger jag, ”jag har cigaretter.” - ”Tändstickor också?” frågar hon.
”Nog med tändstickor för att bränna ner hela Rom.”
”Whisky?”
”Nog med whisky till en mississippiflod av plågor.” - ”Är du full?” - ”Inte än.”

Håkan Hellström skriver, i För sent för edelweiss från -08:
”Du säger har du tändsticker, ja tillräckligt om, du vill bränna ner Stockholm.
Och har du vin och sprit så att det räcker, att få hela fjärden, full av sorger.
Allt är för sent, för sent för vind, för sent för kärlek, ren som snö.
Inatt finns ingen väg tillbaks.”

Snälla, säg att det inte bara är jag som ser likheten?
Bojkotta den gnälliga göteborgaren. Plagiat har aldrig riktigt fått mej på fall!

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-15 00:38
Antal inlägg: 4127

Bukowski till skyarna och Hellström ner i avgrunden!! :D

fa_nny2008-08-15 00:42
Antal inlägg: 1

håkan snor både musik och text lite häro ch var, men sen gör han sin egen version som är så sjukt mycket bättre än orginalet.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-15 00:46
Antal inlägg: 4127

Det är väl inte mycket som är bättre än Bukowski? :p (åh äntligen får man skriva av sin kärlek för denne hemska man)

Legobiten2008-08-15 00:58
Antal inlägg: 617

Dåliga författare lånar. De bästa stjäl.

allida2008-08-15 01:07
Antal inlägg: 296

hur kan man bara gilla den där hellström, han är väl ingen märkvärdig artist....

AnnÖst2008-08-15 01:34
Antal inlägg: 10

Håkan Hellström in my heart! Underbar musik, fina texter, äkta, det svänger, han är grym live!

Lilla Busan2008-08-15 02:41
Antal inlägg: 896

Håkan är underbar .. O säg den artist som inte snor textrader här o där..

Eller lyssna på musiken bara ... Där är det ju massor som är lika alltid

jonissen2008-08-15 03:08
Antal inlägg: 58

Jag tycker det är stöld att ens använda ord som någon annan använt förut... alla artister borde ha sitt helt egna språk som ingen annan fattar, det hade känts så himla äkta. När jag tänker efter så har Håkan Hellström också använt sig av musikinstrument som andra också haft. Ta till exempel trummorna, de fanns ju redan på Beatles tid för ett halvt sekel sen! Fy vad han härmas... man blir ju så besviken.

trashone - Ej medlem längre2008-08-15 04:09
Antal inlägg: 18678

Håkan Helstölds senaste jävla låt som är så uberkass har fastnat på hjärnan. Gah!

boyferguson2008-08-15 04:28
Antal inlägg: 10

Håkan har alltid snott texter och melodier ganska bryskt alltsedan första skivan. Men hn gör ju något nytt av det. Ser det snarare som en hyllning, och en populärkulturell referens för de insatta. Sen om en tycker om musiken, det är upp till var o en. Görs det snyggt, är stöld riktigt snyggt.

Miss_jk2008-08-15 08:22
Antal inlägg: 8941

Håkan har alltid varit kass.

Lilla Busan: Men helt ärligt, detta kallar inte jag att "sno textrader lite här och där", detta är ren stöld.

poke ball2008-08-15 08:26
Antal inlägg: 205

Hans mest flagranta stöld var när han gjorde en låt vars melodi rakt av är identisk med Lloyd-Webbers "Pie Jesu"

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-08-15 10:15
Antal inlägg: 993

Det fanns (finns?) en hemsida som bara handlade om Håkan och hans textlånande. Hittar den inte nu tyvärr men det var rätt kul läsning ibland.

panikångest - Ej medlem längre2008-08-15 10:17
Antal inlägg: 108

Håkan Hellström förtjänar inte att nämnas på samma dag som Bukowski ens en gång, så det så..

swingmatism2008-08-15 10:17
Antal inlägg: 509

Detta var väl inget nytt, eller? som nämnt ovan - redan på första skivan var det stölder från höger och vänster - inte minst ifrån morrissey. Jag hamnade bredvid håkan på ett flyg till umeå för några år sedan och sa det faktiskt; det är kul att någon kan översätta så att popsnörena förstår.

Nunnelunan2008-08-15 10:26
Antal inlägg: 1172

Håkan påminner mig om M.A Numminen på något sätt: inte kan han sjunga skönt, men liförbaskat så kan man inte låta bli att släppa in honom i skallen.
Tycker för övrigt att Jonissens kommentar säger det mesta. Varifrån inspirationen kommer, det känns inte viktigt - så länge det blir ett unikt resultat. Lyssna på Biddu och Kleerup!

panikångest - Ej medlem längre2008-08-15 10:32
Antal inlägg: 108

det mesta när det gäller musik, film eller böcker är redan skrivet, det lånas(eller som man säger:inspireras) friskt av alla möjliga konstnärer.
MEN att jämföra Håkan H och Bukowski är som att jämföra Brommapojkarna med Barcelona...

kuru_kuru2008-08-15 10:32
Antal inlägg: 3

Allt nytt är ett hopkok av allt som tidigare funnits, för att göra en parafras,
varje bandnamn en lånad textrad, varje ton trefalt tangerad

moln_i_byxan - Ej medlem längre2008-08-15 10:59
Antal inlägg: 8

kulturkannabalism har funnits eoner år innan eldkvarn brann. get with it, käpphästar.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?