Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade13
Mobilspel
Pågående20 165

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bergarn12008-10-01 01:10
Antal inlägg: 726

Tjejernas omklädningsrum...
Jag va på extrajobbet idag och stod inne i herrarnas omklädningsrum då det tittar in en kvinnlig arbetskamrat som funderade på något. Det första hon säger när hon tittar in är "va stökigt ni har det här inne". Visst fanns det en viss sanning i det, men vi mår som bra ändå, det är ju bara ett omklädningsrum.

Det fick mig att bli lite nyfiken på hur det ser ut på tjejernas omklädningsrum, vilket resulterade i att jag frågade om ett studiebesök. Det beviljades och det första jag kom att tänka på va att det luktade så gott, ingen fotsvett där inte. Har tjejer/kvinnor
1. mer parfym än oss killar?
2. svettas ni bara mindre?
3. jobbar inte lika hårt som oss killar?

Sen måste jag säga att det va inte så jättestor skillnad på städningen i omklädningsrummen, men det verkade som om hon brydde sig, eftersom hon började att städa och plocka undan när jag kom in, ungefär som om hon bjöd in mig hem till sig på något vis. konstigt...

Sen så finns det en lapp på dörren i båda omklädningsrummen. På killarnas/herrarnas lapp står det nått i stil med "se för helvete till att hålla rent här, jag skiter i hur det ser ut men din mamma är inte här och kan plocka rent efter er, osv osv".

På damernas/tjejernas lapp stod det: "Hej alla tjejer bla bla bla bla, trevligt, bla bla bla så kan vi försöka hålla det så rent som här som ni har hemma i garderoben osv osv. "
Männens lapp var skriven med fet Arial (typsnittet) i storlek ca 35 rakt av medan kvinnornas lapp pryddes av överskrift, ett träd med rosa bakgrund i högra hörnet, uppdelade stycken i brevet (ja, inte kan det klassas som lapp) och typsnittet comic sans.

Nu undrar jag hur en arbetsplats någonsin skall bli jämställd när vi behandlas så olika? :-P

kverulanten - Ej medlem längre2008-10-01 03:12
Antal inlägg: 1130

Vad vill du ha sagt, egentligen?

Mitt svar är givetvis att den kvinnliga vänlighets- och ordningsgenen, given av naturen, sett till att det är rent i omklädningsrummet.

ANDERStG2008-10-01 06:45
Antal inlägg: 7560

Ja, med såna definitiva skillnader orsakade av X-kromosomen, hur ska vi någonsin bli jämställda?

kaparen - Ej medlem längre2008-10-01 07:41
Antal inlägg: 4805

Är du säker på att den kvinnliga kollegan inte försökte ragga på dej?? Det raggas ju på Beta o lite varstans :)

Om du vill ha en lapp med vänligare språk och blommor i hörnet på killarnas dörr så det väl bara att du sätter dej vid datorn en stund.....

rispåse2008-10-01 09:04
Antal inlägg: 406

Ha,haha! Med risk för att få hela den manliga mänskligheten emot mej måste jag bara säga:
- Ja men det är ju så här det är! Jag känner inte en enda tjej, som inte skulle skriva under på detta! Grabbar är stökigare, släpper prylar lite hejsan, svejsan osv.. Och i många fall ligger det tyvärr en kvinna bakom. Vi plockar o gnäller, men vi gillar ordning i större utsträckning än grabbsen gör.
(Jag sätter mej o väntar med hjälm o ryggskydd på spridda kommentarer)

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-01 09:26
Antal inlägg: 1972

killar svettas ju mer det vet du ju oå. Tjejer luktar gott.
En sak som jag tänkt på i omklädningsrum (med damer) är att förvånandsvärt många är riktigt oldschool-håriga "därnere" vilket var överraskande för mig. Ni killar kanske vet, men jag trodde liksom att media hade mer inflytande över våra kroppar. Annars tittar jag inte särskilt på damer.

Gariam - Ej medlem längre2008-10-01 10:05
Antal inlägg: 2590

1. mer parfym än oss killar?

Vet inte?

2. svettas ni bara mindre?

Kanske det.

3. jobbar inte lika hårt som oss killar?

Svårt att svara på, men jag skulle inte tro det.

Underbart undersökningsförsök, att jämföra 2 omklädningsrum någonstans i Sverige och sedan försöka applicera det på alla män och kvinnor. Sådana där tankegångar gör mig lite förundrad varje gång. (Ja, jag vet att det inte är en 100% superallvarlig frågeställning.)

Om hon började plocka när du kom in där så var det väl antagligen för att hon ville vara lite konsekvent i sina åsikter?

kaparen hade ett roligt förslag, hon kanske bara flirtade med dig.

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-01 10:10

gariam: du låter som en riktig "feminist"
haha, så har du rött hår oxå
ibland
bekräftas ju "den allmänna bilden"
eller med ett fulare ord: "fördomar"

Gariam - Ej medlem längre2008-10-01 10:16

Jag har brun-guld-aktigt hår.

Vad är en feminist och vad är feminism, ryssbrud?

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-01 10:54

gariam: lika villkor för alla
men de här betafeministerna brukar ju ha rött hår
har jag hört
:P

Gariam - Ej medlem längre2008-10-01 11:02

Så de som tycker att det ska vara "lika för alla" (och vad innebär det egentligen?) har alltså oftast rött hår, intressant. Det kanske vore något för hårgfärgsproducenterna att ta fasta på, säkert något de kan använda i nåt klatchigt marknadsföringssyfte.

Man ska inte tro på saker man hör. :p

poänglös - Ej medlem längre2008-10-01 11:22
Antal inlägg: 416

Det enda som chockerar i din empiriska undersökning är de olika valen av typsnitt. Om Greer, Chodorow eller Faludi hade fått sina böcker tryckta i Comic Sans hade rörelsen varit stendöd idag och om suffragetterna i England haft Comic Sans på sina flygblad hade kvinnor inte ens haft rösträtt i allmänna val.

bancomicsans.com/home.htm l

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-01 11:36

jag ser ju vad jag ser
men ta inte åt dig gariam

du har ju guldigt :)
det är oxå fint

MatsJoel2008-10-01 13:50
Antal inlägg: 686

www.youtube.com/watc...6e w-Wlgy9g

staffan982008-10-01 14:01
Antal inlägg: 29

Jobbade som hamnvakt några somrar för ett tiotal år sedan. En av arbetsuppgifterna var att varje kväll städa toalettern/omklädnings rummen i hamnen. Och jag kan säga det att det var alltid, utan undantag, stökigare på TJEJERNAS. Bara en lite fråga till alla damer.... Vad ska Ni med alla små papperstussar till?

Eva_M - Ej medlem längre2008-10-01 14:02
Antal inlägg: 286

jag har alltid färgat håret rött vilket INTE tyder på att jag är Feminist...
jag gör ju grovjobb för sjutton...

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-01 14:41

eva: men det är ju det feministerna gör?
jag menar att jag tycker det är löjligt att dela upp saker.
Kan man inte barra vara och liksom inse att SJÄLVKLART ska det vara lika för alla,
måste man bråka om det? måste man ha en etikett?
och dog inte feminismen redan på 80talet när våra morsor slutade färga håret med henna?
Jag är mänsklig
jag gillar män och faktum är att jag aldrig känt mig kränkt pga mitt kön
men grejen är, jag håller inte käft vid orättvisor.
jag behöver ingen etikett.

Bitte - Administratör2008-10-01 14:43
Antal inlägg: 24214

Ryssbruden ett tips ta och läs på lite innan du har åsikter om detta,, för du är liksom ute och cyklar,, jag är feminst, jobbar på kontor och klär mig kvinnligt

Bitte

bananräkare - Ej medlem längre2008-10-01 14:48
Antal inlägg: 13

Bitte, alla har rätt till sin åsikt

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-01 14:48

bitte: ja men då behöver du ingen etikett BITTE
det är det jag menar
JAG VÄGRAR KALLA MIG FEMINIST för det låter så illa
precis som en hennafärgad idiot som luktar svett osv osv
det har fått sitt namn draget i smutsen
ungefär som hakkorset som EGENTLIGEN är en freds/lycko/kraftsymbol