Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 322 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| EssQ - Ej medlem längre | 2008-10-12 16:04 | |
![]() | Klippa klor på kattunge? Jag undrar om de e nån som riktigt vet om man kan börja klippa klorna på en kattunge på 13 v redan nu? Har en liten kattfröken som har klor som e som nålar nu o de gör riktigt ont när hon klättrar o klöser mig.. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-12 16:05 | |
![]() | Visst kan du det, klipp inte för nära pulpan bara. | |
| run-marie | 2008-10-12 16:09 | |
![]() | Ja, det kan du absolut. Du ska börja tidigt annars kommer det inte att funka senare. Speciellt när dom där små liven "tuttar" på en så går ju klorna rakt igenom varenda tröja. Jag har en sån där vanligt klippo som jag också använder till mig, tryck under trampdynan så att klon tittar fram lite mer. Du måste vara noga med att inte klippa för långt in för där finns det en liten åder. Ta bara spetsen längst ut tills du vet exakt hur långt in du klarar utan att skada klon. Du ska berömma henne också, typ duktig kisse o sånt. Om du tänker borsta hennes päls ska du också börja nu när hon är liten. Vi fick våran Ludde när han var 11,5 v och han är jätteduktig och älskar när man borstar honom. Inte lika skönt som att klippa klorna tydligen, men han accepterar det utan att försöka bita eller riva. | |
| run-marie | 2008-10-12 16:10 | |
![]() | Ja, bizzzy hade redan varnat för att klippa för långt in ser jag. | |
| Bitte - Administratör | 2008-10-12 16:11 | |
![]() | Har aldrigt klipp klorna på våra katter men de har däremot flera klösträd att klösa på , Är nog rätt naturligt att katter har vassa klor Bitte | |
| jejnan - Ej medlem längre | 2008-10-12 16:21 | |
![]() | mina 2 killar e 14 veckor idag och jag klipper klona! Inga som helst problem!Dom e innekatter, men får gå ut i sele då och då. Klösbrädan hjälper inte riktigt, så då e det lika bra att klippa av toppen försiktigt. Nu har jag mindre rivsår, hehe! | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2008-10-12 16:24 | |
![]() | jo hon klöser ju på klösbräda...men helvete va mkt vassare dom har blivit..ryser varje gång hon klättrar på mig o inte e de av välbehag *s* tack alla då börjar ja nu :) | |
| Bitte - Administratör | 2008-10-12 16:27 | |
![]() | fast ingen av våra tre katter river oss annat än av olycka,, tror det handlar lite om hur man fostrat dom oxå.. det är INTE ok att använda familjen som klöspåle Bitte | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2008-10-12 16:34 | |
![]() | hahaha de gick inge bra... ja e sönderklöst hela ja istället *s*.. hm..kan man söva ner dom? haha skoja | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2008-10-12 16:34 | |
![]() | men ja menar inte att hon klöser mig me flit utan de e att hon använder klorna till att klättra..har hört att kattungar har lite svårt o veta när dom ska ta in klorna o inte? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-12 16:39 | |
![]() | Bitte, Kattungar är ju bebisar som leker och det är väl klart att de ska få klättra på mamsen =), det innebär inte att de använder henne som klöspåle.. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-10-12 16:40 | |
![]() | De lär sig, EssQ. Ingen av våra sju katter har klorna ute när de hoppar upp i knät på oss, eller knappt ens när vi busar. Vad gäller kloklippning. Utekatter ska man inte klippa klorna på. Är det innekatt så är det rätt viktigt att både klippa och tillhandahålla klösbräda/pelare. När de bor inne slits inte klorna naturligt, därför behöver man klippa dem när de blir långa. Jag tycker att du ska göra "aj"-ljud när hon klättrar på dig så att det gör ont. Var inte rädd att skrämma henne. Hon förstår att ljudet kommer sig av att du får ont och på så vis lär hon sig att hålla klorna inne. Ha det kul med den lilla! | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2008-10-12 17:12 | |
![]() | Hon får inte vara på bordet eller tigga vid matbordet.. jag säger nej varje gång..ändå e hon på väg upp..ja kan säga nej 15 gånger men hon ger sig inte *s*..som tur e flyttar hon om en vecka för de e doteras katt o dom flyttar båda ut.. puh *s* | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-10-12 17:17 | |
![]() | Katter klöser för att klorna ska bli vassare, så klöspelare gör inte att de slits. En innekatt behöver inte vassa klor och jag tror det är bra att hålla klorna korta speciellt om man har fler katter. De kan ju skada varandra. Träna henne redan tidigt vid att bli ompysslad så slipper du mycket problem i framtiden. | |
| run-marie | 2008-10-12 17:40 | |
![]() | Kul, verkar som om vi är många här med katter. Vår förra blev 20 år o 2 månder. Min lillasysters katt är 25 år snart. Älskar katter :-) | |
| kermis | 2008-10-12 18:50 | |
![]() | Bitte: De behöver ju inte vara agressiva när de använder klorna... Jag har tre katter, samtliga inne och två av dem älskar att sitta på mitt knä när jag sitter i soffan.. och så mjölktrampar de... när jag känner klorna genom jeansen klipper jag dem. :) | |
| Tess 08 | 2008-10-12 19:54 | |
![]() | Vi har klippt klorna på kattungarna, men sen när de blivit lite större så har det blivit naturligt avslut med det. Kattorna är utonhus och har sina klösställen. Däremot inte sagt att de inte har sylvassa klor... märks när de startar motorn och börjar trampa eller när de fiskar efter gott käk.... | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-10-12 22:33 | |
![]() | EssQ, katter förstår inte svenska... :) Man bör kommunicera med ljud och tonfall. Markera att det gör ont så slutar hon. Att bara säga nej hjälper inte. | |
| Sotfinger | 2008-10-12 22:39 | |
![]() | Jag har haft massor av katter och aldrig nånsin ens kommit på idén att klippa klorna.... dels har jag lärt katterna att inte klösas, dels brukar de själv bita av klor som blir för långa. Och då är det "för långa" utifrån kattens synpunkt, dvs när de sticker fram även i indraget läge. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-10-12 22:40 | |
![]() | Varför klipper man katternas klor, kan någon förklara det? | |