Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 287

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sangria2008-10-13 20:02
Antal inlägg: 504

fairplay?
Jag har en fråga till er som spelar mycket och har spelat länge. Själv är jag rätt ny och oerfaren, spelar enbart för att det är så kul att tråckla ihop ord och det som är roligast är att rulla minst en gång per spel. Nu till min fråga- igår spelade jag mor en som hade runt 300 mer i rating än jag och det var ett helt vanligt spel ,slumpad och jag la ut ord lite där det passade mina brickor som jag brukar göra. Plötsligt började motspelaren anklaga mig för att bara förstöra hennes el. hans upplägg hela tiden. Jag trodde personen skämtade och skrev detta och förklarade att jag bara la där det passade mig. Personen gav sig inte utan menade på att oftast så spelar man "just" och låter motspelarens ord vara utifallomatt han har tänkt sig att lägga ytterligare ett ord där. Jag fattade ingenting för jag har aldrig råkat ut för en sån gnällmåns förut. Personen tyckte att jag bara la ut ord för att "blocka" för hans nästa ord. Jag sa att jag tyckte att det är väl en risk man tar i spelet att man kan inte räkna med att få lägga där man planerar men nej jag var tråkig och mer eller mindre en spelförstörare. Är det verkligen meningen att man ska ta hänsyn till motspelaren och tänka så att -där kan jag nig inte lägga för då förstör jag nog för honom- Alltså-finns det en slags spelkod som jag inte har fattat? och isåfall var får man veta det?

Smutsmunnen2008-10-13 20:05
Antal inlägg: 74

Han/hon är bara en dum tjockis.

mekonium2008-10-13 20:07
Antal inlägg: 129

Nej det gör det absolut inte. Det var det fånigaste jag hört. Spelet går i stor utsträckning just ut på att blocka eventuella upplägg motspelaren gör till sig själv.
Du har inte gjort fel någonstans.

vulcan2008-10-13 20:08
Antal inlägg: 7666

Här kan jag svara både som erfaren spelare och som representant för sajten. NEJ! Det finns ingen sådan "spelkod", det var enbart din motståndare som pratade i nattmössan och därtill var otrevlig. Var och en spelar på det sätt som den tycker bäst gagnar de egna chanserna att vinna. Det är visserligen sant att det blir ett lite tråkigare och mer stängt spel om man bara lägger små, korta ord hela tiden. Men jag utgår från att alla spelar efter sin förmåga och inte bara lägger ord för att jävlas med motståndaren.

Att spelet på något vis skulle gå ut på att låta motståndaren duka upp jättelägen åt sig själv utan att försöka hindra honom/henne från att ta poäng är så bisarrt att man nästan inte behöver kommentera det. Visst kan det vara kul att spela så mot kompisar för att se hur mycket poäng man kan skrapa ihop. Men att kräva att någon annan ska agera statist i det egna spelet har ingenting att göra vare sig med spelet eller den stämning vi vill ha här.

Otrevliga spelare kan man förövrigt rapportera till en spelvärd. Ta kopia av texten i chatten bara, det är svårt om bara ord står mot ord!

RedAlert2008-10-13 20:08
Antal inlägg: 58

Det är väl lite en fråga om taktik.
Vissa ratingbesatta (som undertecknad) ger inte för stora chanser om det inte på samma gång ger en själv tillräckligt med poäng för att täcka upp för risken. Vilket av andra ses som ett tråkigt sätt att spela.
I synnerhet i slumpad kan det ju bli väldigt mycket sånt taktikspel.
Och nej, jag tycker nog inte det finns nån kodex som säger att man inte får göra så. Vet inte om nån annan tycker annorlunda?

kermis2008-10-13 20:15
Antal inlägg: 1323

hahah, nej! :) Killen du spelade med är en otrevligt och usel förlorare. Halva spelet handlar ju om taktik.

Skulle vara kul att höra hans version funkar. Hur länge man ska låta bli den andras ord.. Om den andra rullar, måste man låta bli det då också? han kan ju inte lagt upp för att han eventuellt ska få bokstäver som han kan lägga? och hur går det till i början öht? :)

Birgerkung - Spelvärd2008-10-13 20:17
Antal inlägg: 2392

Det är som om Björkman skulle säga till Federer: Slå inte så där låga och hårda bollar, för då kan jag inte smascha.

mrperfect2008-10-13 20:22
Antal inlägg: 11437

Jag håller med de som tycker att blockering tillhör spelet. och förbannar mig själv då jag missat att blockera vid ett par tillfällen, så har jag förlorat alldeles för många matcher.

En fråga till Vulcan eller annan admin: Någon kan ju till exempel hitta på något dumt och anklaga mig för att ha skrivit det i chatten för att hämnas, jag brukar nämligen hota med att anmäla dem som uppför sig dumt. Sparas denna konversation så att ni kan gå in och kontrollera vad som är sanning?

Ztoya2008-10-13 20:37
Antal inlägg: 43

Verkar som att vi träffat på samma person, förhoppningsvis finns det inte fler. Blev häromdagen anklagad för att förstöra spelet, fegspela mm. Hade lagt SIMS på SIM och vederbörande kände sig tydligen väldigt förfördelad eftersom h*n tänkt lägga BRÖST framför SIM.
Man är väl ändå två som spelar!

mrperfect2008-10-13 20:40
Antal inlägg: 11437

Jag fegspelar--och det skäms jag inte för!

RedAlert2008-10-13 20:45
Antal inlägg: 58

Ztoya - Det låter i mina öron som att du åkt på en motspelare som är max 12 år gammal. Som sagt, it takes two to tango.

fairflower2008-10-13 21:02
Antal inlägg: 167

Vilken supertorsk!

Sangria2008-10-13 21:34
Antal inlägg: 504

Tack för svaren.Visst kände jag att han hade fel men jag tänkte att det är bäst att kolla ändå. Han hävdade bestämt att spelen han brukar spela var helt annorlunda och inte alls så tråkiga som vårt spel eftersom jag bara gick in för att blocka honom. Men jag sa ju till slut åt honom att om det inte passade så var det ju bara att ge upp och dra.
Han försvann som en avlöning!!Jag fortsätter som förut dådå! Tack för stödet.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-10-13 23:00
Antal inlägg: 242

Med tanke på den information du lämnat om spelet Sangria är det nu inte svårt att veta vem som avses.

Och då är svaret på Kermis fråga om personens spelsätt funkar för vederbörande nej. Statistiken är nämligen inte speciellt lysande.

Och nog finns det flera spelare som anser att motståndaren inte ska blockera. För att inte tala om spelare som passar en mängd gånger och när man själv (efter att vid deras pass ha bytt till sig andra brickor) väljer att själv passa en gång för att få slut på matchen får höra att "Va fan passade du för? Jag hade ju en rullning på gång, men det hade väl inte du?".

Har till och med varit med om folk som direkt efter en sådan episod anser att man ska spela en till match mot dem och gärna följt av "jag piskar dig nio gånger av tio".

stefanf2008-10-13 23:46
Antal inlägg: 1744

Jätteelakt och dumt att hindra motståndaren att vinna tycker jag. Man borde även ta bort möjligheten att ställa upp mur i samband med frisparkar i fotboll.. Fusk och osportsligt!! ;)

-Lala-la2008-10-13 23:56
Antal inlägg: 1825

jag låter alltid motståndarna vinna mot mig.

de matcher jag har vunnit har verkligen motståndarna sugit.

eller så var de som "smutsmunnen" skrev, tjocka.... jag menar långa,.. nej.. lagom storleksmässigt.

Frk Melinda2008-10-13 23:57
Antal inlägg: 7

Hör kanske egentligen inte hit men jag spelade ett spel förut där jag försökte lägga upp ord för mig själv att ta poäng på. Vilket alltså innebar att jag kunde lägga SÄTT och sen hoppas på att motståndaren inte hade ett A och kunde binda ihop Sätta med nåt annat ord och lägga på gula/röda brickor. Man måste ju chansspela ibland. Då fick jag frågan "Det är ju inte kul att spela om du ska låta mig vinna!" Jag vill alltid vinna, jag spelar för att vinna men för att vinna måste man ju som sagt chansa ibland.
Finns en del spelare som bara är för mycket. Har spelat en del på ordspel förut med men här är det ju mer aktivitet i "chatten".

cattalinka - Ej medlem längre2008-10-14 00:05
Antal inlägg: 441

Jag spelade mot en person som skrev "lägg då jävla hora" "lägg då" "Skynda dig ditt luder" konstant. jag antar att jag kunde ha anmält killen i fråga men jag förstod ju att hans avsikt var att jag skulle bli upprörd och tappa koncentrationen. Jag skrattade dock åt det taffliga försöket. Han var ju väldigt sorglig som ansåg det så viktigt att vinna och så desperat att han framställde sig själv som en sån idiot.

-Lala-la2008-10-14 00:07
Antal inlägg: 1825

kanske kände du killen catta? :)

Tigera2008-10-14 00:24
Antal inlägg: 545

Sangria: Du har ju redan fått svar på din fråga, men jag kan ändå inte låta bli att berätta att jag varit med om samma sak. Jag var också ganska ny då och fick samma funderingar som du - "Finns det oskrivna regler i det här spelet???" Men jag kom fram till att han bara var korkad ifall inte han också la ord där han kunde, och när han skrev att han tänkte avbryta spelet, ungefär som att det var ett hot :-) så sa jag "Gör som du vill". Han fortsatte spela.

Du får spela med vilken taktik du vill så länge du inte tar hjälp av fuskprogram eller ordlista.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?