Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 423 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tinna | 2008-10-27 13:15 | |
![]() | Dry clean only Kan man tvätta "dry clean only-kläder" i tvättmaskin? :) Eller måste man lämna in dem? | |
| LadyZara | 2008-10-27 13:18 | |
![]() | En del kläder märkta med "endast kemtvätt" går att tvätta i maskin eller för hand. Märkningen beror då på att vissa företag vill slippa att folk kommer in och klagar på kläder som går sönder, detta är vanligt i lågprisbutiker så som New Yorker. Men är det ett fint och dyrt plagg skulle jag int chansa. FInns förstås torrtvättmedel som kan fungera. Vad är det för material i plagget? | |
| Tinna | 2008-10-27 13:25 | |
![]() | Det är en jacka.. Ull utanpå och viskosfoder inuti. Hade varit bra om man kunde tvätta den på låg värme eller nåt.. Har inte råd att lämna in den. :P Hehe.. | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-10-27 13:30 | |
![]() | Jag har gjort det, kan tappa formen något om man har otur, men beror lite på hur den är sydd... | |
| Minta | 2008-10-27 13:30 | |
![]() | Låter riskabelt att tvätta i vatten. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-27 13:37 | |
![]() | Ull tenderar ju att krympa av vatten. Jag provade för flera år sen att tvätta varsamt någon liknande jacka med följden att utsidan blev lite krympt och skrynklig och fodret då blev för stort och sladdrigt. Inte alls fint. Jag vet inte om man kan dammsuga jackan noggrant och sen använda någon lämplig kemikalie för att ta bort smuts och dofter. Vill du ha jackan fin, så rekommenderar jag ändå proffesionell kemtvätt. | |
| Caligatia | 2008-10-27 14:04 | |
![]() | Hade en jacka som var lite kinkig, den fick man inte tvätta alls - inte ens kemtvätt. Eftersom den fått en riktigt maffig fläck tänkte jag att om jag nu ändå skall slänga den annars, så kan jag lika gärna prova att tvätta den först. Fläcken borta, jackan intakt. Vill du däremot gärna ha kvar jackan är det nog bättre att vänta till du har råd att kemtvätta den. | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-27 14:08 | |
![]() | det finns ullprogram 30grader kör på det | |
| stormig | 2008-10-27 14:48 | |
![]() | ibland skriver de så för att vara på den säkra sidan. Kolla alltid vad det är för material i plagget i ditt fall så är det ju ull...vilket är känsligt att tvätta. du kan tvätta jackan...men på den absolut lägsta värmen och cetrifugera icke. lycka till | |
| Mimikryp | 2008-10-27 17:10 | |
![]() | Jag köper aldrig kläder som bara får kemtvättas. Och har jag råkat köpa något utan att kolla, eller om jag fått något, så tvättar jag det i vanlig tvättmaskin ändå. Tål det inte vattentvätt får det fan va! Det brukar gå bra. Det har funkat alldeles utmärkt med både kavaj och silkesblus. BH:ar tvättar jag alltid i en tygpåse. | |
| tina_tiger - Ej medlem längre | 2008-10-27 21:59 | |
![]() | Jag kör samma taktik som Mimikryp. Har tvättat massa grejer som inte "får" tvättas. Men jag är alltid medveten om att det KAN gå åt hilvitte. Men jag gillar att leva lite farligt! :-) Jag har en underbar tvättmaskin med massa "försiktighetsprogram" för konstig tvätt, typ handtvätt, silke, ull m.m. Brukar köra något av dem lite beroende på. | |
| Tinna | 2008-10-27 22:42 | |
![]() | Har tvättid på torsdag, meddelar hur det har gått då. ;) hehe.. | |
| Mimikryp | 2008-10-28 05:57 | |
![]() | Tinna; Vi väntar med spänning! ;-) | |
| KattaBa | 2008-10-28 07:04 | |
![]() | Min gamla svärmor tipsade om blötläggning i svalt ajaxvatten, sedan sköljning. Det funkade på den ullliga jacka jag hade då (ca 100 år sedan). | |
| Kirkelina | 2008-10-28 08:36 | |
![]() | Skulle nog hellre tvätta den för hand i kallt vatten med ulltvättmedel än att köra den i tvättstugans maskiner. Har du ingen bekant med en tvättmaskin som har handtvättsprogram? Fast troligtvis mår den bäst av kemtvätt trots allt. Det är väl i alla fall billigare än att köpa en ny jacka om den blir förstörd. | |
| Tinna | 2008-10-30 23:02 | |
![]() | Körde ylleprogram (30grader).. Jackan överlevde! :D | |
| tina_tiger - Ej medlem längre | 2008-10-31 10:18 | |
![]() | That's my girl! Fakk kemtvätt! (Erkänn att du är rätt nöjd nu va? :-) ) | |
| Cajsa-Stina | 2008-10-31 13:09 | |
![]() | Tinna, det är en tjej som vågar....Stort^^ | |