Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 093 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _abc_ | 2008-11-05 07:45 | |
![]() | Uthyrningslag? Prissättning? Står i valet och kvalet, funderar över nackdelar med att hyra ut min lya om 55kvm, 2a, nyrenoverad och fint möblerad/inredd mitt i smeten i Sthlm. (Fördelar är givetvis pengarna jag får för den) Uthyrningsperioden är ca 5-6 månader med start i december. Vill höra åsikter om allt möjligt kring detta. Ska man vända sig till någon halvbekant eller annons till helt främmande? Möblerad/inte möblerad? Själv föredrar jag att kunna ha kvar så mycket som möljigt då jag inte orkar sätta mig in i allt för mycket flyttning. Går ju bättre att ha kvar saker om man halvkänner personen i fråga och kommer överens om något. Det är ju det här med uthyrningslagen (som har något annat namn) som får mig mest negativ till att hyra ut den. Får jag ändå i slutändan "bara" 4-5tkr i månaden för den är det inte värt risken kontra risken enligt min mening. Har rätt dyra elektronikprylar och möbler, samt knappt åtnjutit det nyrenoverade köket och badrummet själv så gränsen går där, är inte värt "bara" 4-5tkr pga detta, där är min ståndpunkt. Då kommer vi till det här med lagen, om man vänder sig till företag, löper man betydligt mindre risk att åka på efterskottsåterbetalning till hyresgästen? Jag har ju hört att allt fler som hyrt ut till "överpriser" fått betala tillbaka till hyresgästen. Det skulle vara nånting i stil med jämförbart pris för liknande hyresrätt i liknande område, plus max 15% av priset beroende av möblering. Texten kanske blev lite krånglig och långdragen, men jag hoppas att folk kan komma med alla möjliga råd för vad jag ska göra. Som sagt, jag är inte helt främmande för att inte hyra ut den utan låta den stå i 5-6 månader ifall det är risk att inte få tillräckligt för den etc. Vad jag är ute efter är kanske 10-12tkr/månaden för att "vara värt besväret", utan att låta dryg. | |
| Uppskatta | 2008-11-05 08:03 | |
![]() | Helt klart tycker jag att du ska satsa på att fråga en kompis eller rentav halvbekant hellre än att hyra ut lägenheten. Det låter som du tänker ta rätt mycket i överskott? 10-12 000 kronor i månaden och du pratar om att det inte är "värt bara 4-5 tkr". Lägger du på fem tusen i månaden så kan det nog stå dig dyrt. Det är kanske mindre risk att ett företag anmäler det, men det kan också vara tvärtom. Företaget kan ju ha en jurist som orkar ta tag i det, vilket privatpersoner kanske drar sig för. Sedan är ju frågan vad fastighetsägaren säger om det hela. | |
| _abc_ | 2008-11-05 08:22 | |
![]() | Marknadsmässigt ligger många objekt ute för just 10-12tkt/månaden, det är ingen fantasisumma. Hur menar du att det kan stå mig dyrt? Att folk kommer överklaga i efterhand? Hade fått för mig att det är just privatpersoner som i större utsträckning krävde pengar tillbaka, inte företagen, men jag kan ha fel? Fastighetsägarbiten har jag inte ens kollat upp faktiskt, men det tar jag när jag bestämmer mig för att hyra ut. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-11-05 08:48 | |
![]() | "Den andrahandshyresgäst som har betalat en oskälig hyra har rätt att få tillbaka vad han eller hon har betalat för mycket. Andrahandshyresgästen har också rätt att få hyran sänkt för den fortsatta uthyrningen. Samma regler om återbetalning av hyra gäller för företag som för vanliga bostadshyresgäster. Även ett företag har alltså rätt att få tillbaka den del av hyran som är oskälig." Saxat och klippt ur Hyresnämnden | |
| herr_apa - Ej medlem längre | 2008-11-05 08:49 | |
![]() | det är klart att det är en fantasisumma att betala tolvtusen för en tvåa, vad pratar du om? eller ingår typ.. dagligt godisregn och en liten negerslav? om du inte har egåvats med social patos borde du iaf ha ett samvete? | |
| _abc_ | 2008-11-05 08:57 | |
![]() | HaHa! Jag hör att herr_apa inte kollat in en enda sida för uthyrning av lägenheter i Sthlm. För det går inte att jämföra dessa hyrespriser med utomsocknes. Ja det är sinnesjuka priser, det är inte New York. Men inte heller lika dyrt som New York, det är Sthlm helt enkelt. Det som usiga beata saxat vet jag om, att företag även de kan få tillbaka pengarna. Min fråga angående det är om det är betydligt vanligare att privatpersoner överklagar än företag. | |
| Humlesurr - Ej medlem längre | 2008-11-05 09:03 | |
![]() | Och vad som anses vara en skälig höjning för en möblerad lägenhet (normalmöblerad) var 10 procent vilket ju inte är mycket. Det som uisige beatha citerat, "Andrahandshyresgästen har också rätt att få hyran säknt för den fortsatta uthyrningen" är också något att tänka på. Har du osis och hyr ut i sex månader med den hyra du tänkt dig finns alltså risken att hyresgästen redan första månaden anmäler det och sedan har rätt att bo i lägenheten för "normal hyra" under resten av tiden. När jag hyrde ut min lägenhet, som visserligen inte "ligger mitt i smeten" i Stockholm, men på fem-sju minuters gångväg från centralstationen, möblerad i ett år så tog jag ut cirka tolv procent mer i hyra. Den var också renoverad till viss del. Några dyra elektronikprylar eller jättedyra möbler hade jag inte, men tycker inte att man kan plusa på en massa extra för sådana saker. | |
| mrperfect | 2008-11-05 09:05 | |
![]() | Vad som är ännu mer idiotiskt är att det har inträffat att man har kunnat visa att ägarens kostnader för lägenheten har varit X kr, och att han inte fick ta ut ens denna summa. Marknadsekonomi- släng dej i väggen :( | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-11-05 09:08 | |
![]() | Den frågan tror jag är ganska svår att svara på _abc_ Det är en risktagning, och jag tror inte att någon förväntat sig ett bakslag, men om det händer så kan det ju bli dyrt. Har man dessutom hyrt ut utan medgivande från värden eller föreningen så kan man, med lite otur, inte bara bli skyldig att återbetala - man kan även bli av med lägenheten. Jag bara tycker att du ska tänka dig noga för innan du tar ut ett påslag på så många procent. | |
| Humlesurr - Ej medlem längre | 2008-11-05 09:11 | |
![]() | Hur mycket betalar du i hyra abc? | |
| _abc_ | 2008-11-05 09:17 | |
![]() | Det kanske inte framgick att det är en bostadsrätt jag har? Det jag trodde var gällande var jämförande hyra för en hyresrätt plus max 15% för möblering, är detta fel? Det som mrperfekt nämner antar jag är det som inträffat en del vänner, att de har lån på lyan och tillsammans med hyran kan detta innebära 15tkr i månaden, varav de endast kan ta ut månadshyran på 2-4tkr plus 15% för möblemang? | |
| _abc_ | 2008-11-05 09:19 | |
![]() | Betalar 3,3tkr i månaden. Har utöver det en del räntekostnader för lån. | |
| åsnis | 2008-11-05 10:09 | |
![]() | Så här ska du göra: Ring Hyresgästföreningen och fråga vad en hyresrätt med motsvarande m2 och liknande standard kostar i ditt område. Detta får du ta ut som skälig hyra, lägg till detta _rimlig_ kostnad för möbler. = inte oskälig hyra öht. Du har ryggen fri. Dina räntekostnader är skitsamma - det är ju din investering. Men eftersom bostadsrätter ofta har lägre avgift än hyresrätter av motsv strl är det ok att "höja hyran" till motsvarande hyresrättens nivå. Har inga källor att hänvisa till mer än att jag gjort så utifrån ett tips på Rapport, eller om det var aktuellt, i samband med ett inslag om ockerhyror. Glöm inte att deklarera att du har en inkomst på 2:ahandsuthyrningen, skillnaden mellan din avgift och den hyra du tar ut ska beskattas om jag inte missminner mig. Fast å andra sidan - nån som vill tjäna en 7-8 papp svart lär väl inte bry sig om det;-) | |
| herr_apa - Ej medlem längre | 2008-11-05 12:00 | |
![]() | jag bor för fan i stockholm, jag vet vad det kostar. det är därför din hållning gör mig illamående | |
| Caligatia | 2008-11-05 13:20 | |
![]() | Om du bor i bostadsrätt måste du dessutom få den tillfälliga hyresgästen godkänd av föreningen, annars riskerar både den nya och du själv att bli vräkt. Möblerad får du ta ut ca 15% över marknadshyran, annars räknas det som ocker. Det finns färdiga "specialkontrakt" man kan skriva ut gratis. Hittar tyvärr inte min bra sida med information, men kolla upp saker ORDENTLIGT innan du hyr ut den. De är mycket mer stingsliga med andrahandsuthyrningar av bostadsrätter än hyresrätter, och det finns mycket fler saker att tänka på. Tror däremot att du är i din fulla rätt att DESSUTOM hyra ut t ex elektronisk utrustning, och på så vis få in lite extra där. :) | |
| Caligatia | 2008-11-05 13:21 | |
![]() | (tänk dessutom på att du blir tvungen att skatta eventuell vinst) | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-11-05 13:28 | |
![]() | Prova att ringa till KTH dom är ofta i behov av boende för gästforskare, bra att ha att göra med och betalar bra. | |
| _abc_ | 2008-11-05 14:24 | |
![]() | åsnis: tack för tipset. Desvärre hänvisades jag till hyresnämnden. När jag talade med dem var det absolut hysch hysch att för dem tala om vad hyror gick på. Det var helt upp till en själv att ta reda på och hitta liknande hyreslägenheters hyrpriser. När jag sedan påpekar att det måste skilja på objekt A och B i liknande område samma kvm, säger hon att möjligheten finns. Toppen... Caligata: Tack för alla förvarningar. Jag antar i nuläget att jag kör på med ockerhyra och ser vad som händer. Är för mycket bök att få till rätt hyrespris med en privat marknadsundersökning om ni frågar mig... Herr apa: Känslan jag får är att du är inkvarterad i en hyresrätt som du fått via kontakter och blundar därför för den svartmarknad det finns för hyresrätter där hyresgäster byts för flera hundra tusen kr emellan. Du verkar inte heller uppfattat att jag är allt annat än ensam om att tycka att jag borde sätta ut min lägenhet för 10-12tkr/månaden. Kolla runt på siter, det är standard för 2or. Basta: tack för tipset. Får fundera på det. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-11-05 14:36 | |
![]() | Spendera inte pengarna bara, för risken är ju rätt stor att du döms att betala tillbaka dem. Jag kan förstå att folk kan vara så desperata att de betalar tredubbel hyra för att få en bostad, men tro inte att dom är så dumma att de låter dig behålla pengarna. Har du hyrt ut lägenheten i ett par år kan du ju åka på ett krav på 300 000. Till det kommer ränta på ganska många tusenlappar. Och då var det ju plötsligt ingen bra affär längre. | |
| _abc_ | 2008-11-05 14:39 | |
![]() | Birgerkung: Jag kommer bara hyra ut 6 månader. Men vad är det för summa på 300 000kr? | |