Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 269

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-10 16:01
Antal inlägg: 242

Vad gör ni för att göra samhället/Sverige bättre?
I den mindre seriösa tråden kom det en del seriösa inlägg så nu startar jag den här i stället. Att jag begränsat det till Sverige beror inte på att jag inte tycker vi ska bry oss om resten av världen utan för att det ju trots allt är lättare att göra en insats i Sverige.

Vad gör ni konkret för att bidra till att samhället ska bli bättre? Eller för att "hjäpa till" med stöd till personer/organisationer som behöver det?

Jag är inte speciellt bra på det själv.

Men jag brukar ge hemlösa presentkort och matkuponger då och då.

Jag brukar besöka några i häktet (när de inte har restriktioner längre) och på två olika anstalter. Med mig brukar jag ha tidningar från deras respektive hemstäder, böcker och så. Besöken består av samtal om ditt och datt, sällskapsspelande med mera.

trashone - Ej medlem längre2008-11-10 16:06
Antal inlägg: 18678

Jag betalar skatt, jag slåss inte, jag utnyttjar inte systemet, jag skadar ingen, jag skrämmer ingen. Lite grå mus kan tyckas.

krutmarie2008-11-10 16:13
Antal inlägg: 1696

Hehe, trash, det är ungefär vad jag gör, förutom att jag även går till systemet då och då. Det finns nog många grå möss här i världen.

Jankster - Ej medlem längre2008-11-10 16:17
Antal inlägg: 656

frågan är väl mest om det är samhället eller samvetet du försöker bättra på.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-10 16:22
Antal inlägg: 242

Om det var till mig så är det en kombination.

cattalinka - Ej medlem längre2008-11-10 16:26
Antal inlägg: 441

men ska vi slå oss för bröstet här med. rapa upp hur duktiga vi är. va fan. okej jag är på:
jag arbetar minst fyrtio timmar i veckan med barn som varit utsatta för olika typer av övergrepp och med deras familjer.
jag demonstrerar minst nån gång i månaden för diverse saker som har med mänskliga rättigheter att göra.
jag åker så ofta jag kan med mina föräldrars familjehemsbarn och besöker deras föräldrar på diverse fängelser och behandlingshem och knarkarkvartar.
jag stöttar amnesty och röda korstet ekonomiskt.
jag ger alla hemlösa en slant, cigarett eller vad jag nu har att ge om de frågar mig efter det. Jag är noga med att titta dem i ögonen och vara trevlig. Häromdagen köpte jag ett par öl och hundmat till en hemlös utanför närköpet.
jag köper endast fairtrade om det finns. skulle aldrig köpa en chikitabanan tex.
jag går ALLTID fram till personer som ligger på marken och kollar av om de behöver min hjälp. Spelar ingen roll om de har en spruta i armen eller är en spya över sig. Jag har vid flertalet tillfällen ringt polisen eller ambulansen om någon verkar ta skada av bråk eller ser ut att ha tagit en överdos.
jag försöker att alltid finnas för mina vänner eller den som behöver ett lyssnande öra.
DUGER JAG????? hahahaha...

Jankster - Ej medlem längre2008-11-10 16:27
Antal inlägg: 656

det var egentligen inte riktat till någon speciell. Tycker bara det verkar vara många som gör saker, eller låtsas göra saker, bara för att kunna tala om det för andra sen och verka duktiga. Då tror jag mer att man försöker kompensera brister hos sig själv än att "helt osjälviskt försöka göra världen till en bättre plats".

cattalinka - Ej medlem längre2008-11-10 16:29

OCH: jag öppnar alltid dörrar och frågar ALLTID om folk oavsett om jag känner dem behöver hjälp att bära när det ser ut att vara tungt. haha...mycket viktigt tillägg...klapp klapp på axeln på mig...GOD I'M GOOD...

cattalinka - Ej medlem längre2008-11-10 16:31

Jankster: nja..alltså..man gör det för att kunna vara bitter när man inte får det tillbaka...man vill ju bli en äkta martyr som offrar sig för andra och aldrig får något tillbaka....

Budalv - Ej medlem längre2008-11-10 16:32
Antal inlägg: 2199

cattalinka :D

Intet2008-11-10 16:38
Antal inlägg: 557

Jag är socionomstudent (vilket innebär att jag kommer jobba med utsatta människor i framtiden), jag jobbar extra på äldreboende och ser till att gamla får bra vård, jag är flyktingfadder för att integrera flyktingar i det svenska samhället, jag är kontaktperson åt en man med psykiskt funktionshinder så att han kan leva ett mer drägligt liv, jag är tigerfadder på WWF vilket innebär att jag ser till att tigrarna inte dör ut.

Ja, jag är en god människa.

krutmarie2008-11-10 16:39

cattalinka, du har glömt nå´t, du skrev inte att du erbjuder din plats på tunnelbanan, tåget eller bussen till nå´n i min ålder som har ont. Annars verkar du ju vara en otroligt samhällsmedveten kämpe.

Önskar man gjorde nå´t nyttigt alls mer än jobbar, betalar skatt, och sköter sig f ö.

Nu har jag sååååååååå dåligt samvete för att jag inte alls är bra så nu behöver jag faktiskt lite empati från er alla här på Beta. Är det möjligt tro? :D

SämstpåBeta2008-11-10 16:41
Antal inlägg: 1761

vad gör du när du möter en tiggare?

Intet2008-11-10 16:42
Antal inlägg: 557

Vem frågar du sämst?

Ruhrområdet2008-11-10 16:43
Antal inlägg: 190

130 timmars samhällstjänst för några år sedan tycker jag är att dra sitt strå till stacken.

krutmarie2008-11-10 16:44

Om du frågar mig så skyndar jag mig att titta bort :)

krutmarie2008-11-10 16:45

Menade nu inte när du kommer Ruhr, utan om det kommer en tiggare :)

cattalinka - Ej medlem längre2008-11-10 16:48

Marie: jag erbjuder aaaaaalltid min plats. Även till barn så att de inte ska ramla...hahhaha...

temperance2008-11-10 16:50
Antal inlägg: 2314

Pantar burkar när jag inte har råd med snabbmakaroner.
Hälsar extra glatt på sura expediter.
Plankar sällan på tunnelbanan.
Betalar ofta mina räkningar innan det tredje inkassokravet kommit.
Sparkar inte på liggande människor eller djur.
Tackar ofta för matchen på betapet.

Ja, jag skulle nästan hävda att jag är en riktig helylletjej.

Lisajonsson2008-11-10 16:58
Antal inlägg: 105

Vaddå bättra på samvetet? Skall man sluta försöka göra "goda gärningar" för att man även känner sig duktig och mår bra av det själv? Räknas inte insatser för andra om man får ut något av det själv?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?