Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 195

Forumkategorier

Användare Inlägg  
raiker2008-11-21 06:17
Antal inlägg: 62

Tjuvparning bet ell inte
Har en tik korsning Border/Golden som snart är 10 år!!
för ca tre v började hon att bli tjock och vi upptäckte att hon med största sanolikhet var dräcktig.
Problemet var bara vem som var skyldig?
tiken lämnar aldrig gården så vem var pappa?
grannens Border 1,5 km bort (vi bor i skogen)?
visst han kom farande med små mellanrum under löpet men visade inget intresse för att vilja para sig och vi ringde ägaren eller körde hem honom varje gång han dök upp. vi har försökt för två år sen att para henne med honom men det blev inget pga att han inte visste vad han skulle göra.
så ok han eller skulle det vara en jakthund som jagat i skogen och råkat känna lukten av henne?
tänk er en border/golden/tax blandning hade varit mindre kul:)
igår kom dom små liven iaf 11 st små .med klockren border teckning så inget tvivel om att grannens hund är orsak till att våran jul kommer att bli oförglömlig.
så nu blir det att åka och köpa mjölk ersättning och försöka flaskmata lite för att underlätta lite för tiken naturligtvis ska hon få amma och ta hand om dom men hon är gammal och 11 tar hårt omm hon ska fixa det själv.
men min fråga
ska jag bet för parningen som jag absolut inte ville ha nu.
vi hade bestämt förra gången när vi försökte att dom skulle få välja en valp eller vad en valp var värd.
men hur gör man nu??
jag vill inte ha valpar nu min tik är för gammal och helt fel årstid.
men för grannsämjans skull ska jag erbjuda samma som när vi planerade att para eller???????????
ha en riktigt bra JUL

Mitzy2008-11-21 06:25
Antal inlägg: 221

Då ert tidigare "avtal" nu har blivit uppfyllt - än om ni inte var medvetna om att hundarna förlängde vilkoren - så erbjud en valp till grannen. Ni har elva små söta valpar, grannens hund or er tik har sett till det. Att erbjuda betalning tycker jag inte att du behöver göra, EN del av avtalet har ju förfallit - nämligen den tidsgräns ni satte, dvs den löptid som ni ingick ert avtal.

Grannsämja är viktigt. Dessutom - hur kan ni inte vara helt kära i valparna redan? Skulle grannen välja en av dem så kommer ni ju att få följa den valpens uppväxt och utveckling, vilket kanske är mer än ni får göra med de andra?

Bjud nu in grannen på en tidig glöggafton och valpväljarafton.

Ha det så mysigt!

P.S. Andas lite valpdoft för mig, min valp är "stor" nu..hela 2.3 kg...suck

raiker2008-11-21 06:33

mmm just nu luktar dom mysigt men inte om några veckor vi kommer få en jul blandad med dofter från glögg,kanel och hundskit.
vårat matsalsbord kommer att få flytta och bli hundrum måste köpa någon plastmatta och klä in korvet med vi har kakel och klinkers i hela huset vilket gör att golven går åt helvete annars.
när vi planerade parning så var tanken att dom skulle vara ute om dagarna på gården och sen sova i en stor halmad box i stallet på nätterna
så allt blev fel den här gången

raiker2008-11-21 06:33

haha golvet

KenKarlsson2008-11-21 06:37
Antal inlägg: 93

intressant historia! tänk på svenskan nästa gång, dock, det var, jobbigt att läsa, om du förstår?
mvh kenny

The_Viking2008-11-21 06:41
Antal inlägg: 750

Du har ingen anledning att ge någon typ av ersättning snarare tvärtom, att grannen ska ersätta dig. Det var en tjuvparning därför så har du ingen som helst skyldighet att betala grannen.

The_Viking2008-11-21 06:42
Antal inlägg: 750

Börja skolan och lär dig läsa då Ken.

ANDERStG2008-11-21 07:17
Antal inlägg: 7560

Hur doftar valpar? Själv brukar jag lukta på kattungar.

raiker2008-11-21 08:35

haha min dotter påstår att dom luktar korv ??
jag vet inte om jag riktigt kan hålla med .
ber om ursäkt om det var jobbigt att läsa men måste säga att om jag läser något som är jobbigt så slutar jag och läser något annat.

stormig2008-11-21 08:47
Antal inlägg: 192

Du ska INTE erbjuda dom så mycket.

Detta är ju ingenting som någon har planerat och du vet inte ens hur din tik klarar detta.

Enligt lagen så är det HAN ägaren som är ansvarig och skall betala dig de extra kostnander som kan bli.

Det är inte heller gratis att föda upp hundar....men det vet du ju redan.

Ok du nämner grann sämjan.... Ge dom högst halva värdet av vad du ska ta för en valp.

Dalkullan2008-11-21 08:56
Antal inlägg: 1256

Grattis!

Nog tycker jag grannen kan få en valp, om inte annat för grannsämjan.

Att ha ett gott förhållande till sina grannar ifall man behöver hjälp någon gång är definitivt att rekommendera.

Tänk dig in i grannens sits, nog skulle väl du vilja ha en valp efter din hund.

Lycka till!

vulcan2008-11-21 09:56
Antal inlägg: 7666

Ett bra tips är att hålla på den gamla fina traditionen i skriftspråket att sätta stor bokstav vid ny mening. Hjärnan är så inställd på det att läsningen blir lite ryckig och förvirrad när man inte får de tydliga signalerna om var en ny mening tar sin början någonstans. Visst kan folk sluta läsa, men det är det ju du själv och inte de som förlorar på.

vulcan2008-11-21 09:58
Antal inlägg: 7666

... här var ju för övrigt den som klagade inte ett dugg bättre själv :-)

kissed - Ej medlem längre2008-11-21 10:05
Antal inlägg: 3037

Det är nog bara språkpoliser som får svårigheter att läsa och måste påpeka det också.

Vad det gäller valparna tycker jag det vore en bra gest att ge din granne en valp. Som flera säger här så är grannsämjan viktig. Vad som sen gäller "lagligt" är i egentligen obetydligt.

Ztoya2008-11-21 10:24
Antal inlägg: 43

Tycker det är väldigt konstigt att betala grannen för att vederbörande inte kan hålla reda på sin hund.
Om det händer igen då? När tiken är ännu äldre och kanske inte klarar en valpning? Ska grannen ha betalt då också?
Nu är det klart att det i vilket fall som helst kan vara svårt att sälja 11 valpar, så ekonomiskt spelar det väl mindre roll. Men om du väljer att ge grannen en valp, så var tydlig med att det handlar om grannsämjan - inte parningen. Snarare borde väl grannen bidra med de kostnader som deras hund åsamkat.

boffertomte2008-11-21 10:30
Antal inlägg: 1128

hur Man änn skriver blir det be gripligt. Så var för an stränga sig. skriv som du Vill dem som är intresserad för står va du Menar.

le-lou2008-11-21 10:30
Antal inlägg: 17500

ja jag instämmer med de som tycker att grannen kan få en valp. Girighet vinner ingen på, med 11 valpar så har du råd och lust förhoppningsvis att ge en?
Grattis förresten, vi har nyss haft valp (praise the lord att han växt till sig lite nu) och det är ett evigt slit men kul!

Minta2008-11-21 10:48
Antal inlägg: 20042

Generositet lönar sig mer än millimeterrättvvisa i längden.

StinaD2008-11-21 11:02
Antal inlägg: 349

Jag tycker också du ska ge grannen en valp. Man kan inte riktigt skylla på att han inte haft ordning på sin hund, som någon annan skrev här. Ingen vet ju har parningen har skett....

Däremot så tycker jag du ska försöka lägga fram som förslag att dom kanske hjälper till med en del omkostnader. Det är inte billigt att ha hand om valpar......

boffertomte2008-11-21 11:24
Antal inlägg: 1128

Jag tänker mig att det skulle vara rätt svårt att få seriösa köpare till 11 st blandrasvalpar, särskilt i dessa tider av varsel och uppsägningar. Ger du grannen en valp får du chansen att se den hunden då och då, det tycker jag skulle kännas bra och roligt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?