Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 675

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gentiana2006-03-12 11:52
Antal inlägg: 295

50-talister (och äldre)- finns dom?
Visst är det mest "ungdomar" i betapet, och det är trevligt, men kan inte vi åldringar ha en liten snacktråd? Och tala om gamla tider? (Som inga ungdomar är intresserade av.)

Vad minns vi egentligen? Jag behöver hjälp att minnas! Öppna minnesluckorna!

Jag minns tv´s barndom; Hylands hörna med gulliga Katarina, Tant Mård, Tant Anita och Televinken, radioprogrammet om kycklingen Lilla Gullefjun.

Jag minns också när man gick i skolan på lördagar och fick blodpudding och fattiga riddare. Och jag minns den stora dagen när man fick börja dua sin lärare! Och när man blev ledig på lördagarna! Och skurlov och potatislov!

Vad minns ni, alla gamlingar där ute?
 
Gentiana2006-03-12 11:56
Antal inlägg: 295

PS Varför inte också upplysa om när vi är födda? Själv är jag född 1956.
 
monkan562006-03-12 12:02
Antal inlägg: 910

Här kommer en till från det gyllene året -56. Vi hade linglov, 1 liter skulle vi fixa att plocka i bärskogen.
Höjdpunken var när man fick se Flinta som tecknat i svart/vitt och sedan kom Jetsons.
Skolans mat älskade jag utom grönaärterspuré huvva så hemskt.Lämna fick man inte...hellre spy. :-(
Kokker säkert mera sedan...som jag minns alltså.
 
monkan562006-03-12 12:02
Antal inlägg: 910

Kommer menar jag ju naturligtvis...
 
Sombatic2006-03-12 12:17
Antal inlägg: 1258

hej kommer ni ihåg skolmognadstestet --- om man inte klarade det fick man vänta ett år på den stora dagen---Skolstart! född-54
 
Schaefer - Ej medlem längre2006-03-12 12:20
Antal inlägg: 4

Jag är född 1933. Fredsdagen 1945 är i minnet givetvis. Bomberna över Japans Hiroshima och Nagasaki.
Logdanser med fästmön och barnens födelser är höjdpunkter att minnas. Teknikens enorma utveckling under årtiondena och så även den medicinska utveclingen.
Första jobbet som lärling till min ungdoms "idol"... Fina minnen de flesta *ler*
MVH Hugo
 
siwlindahl2006-03-12 12:21
Antal inlägg: 1

Till Gentiana
Minnet börjar komma tillbaka :) beror det på åldern kanske. Är själv född 49 och tycker att det är dags att ha både namn och ålder på spelarna. Könsord i användanamn tycker jag omgående skall förbjudas. Känns olustigt att försnuska vårt svenska språk. Är det inte därför vi är på betapet kanske? språkkunskap. Det bästa med betapet är mötet mellan människor i alla ådrar och man skall inte bli förvånad om man blir utklassad av en 15-åring.
Att man sedan kan ha en konversation under spelet gör mötet inte sämre:).
Hur är vädret i Haparanda mot Öland tex och ett litet samtal om det fruktansvärda snöovädret osv.
Har mött handikappade som har Betapet som ett sätt att fördriva tiden på ett trevligt sätt. Själv tar jag gärna Betapet istället för kafferasten.

Åter till gamla minnen. Är glad för att barnen idag slipper leverbiff, lördagsplugg och lärare man måste niga för....
Ha en underbar dag
Siw Lindahl
 
kikkipikki2006-03-12 12:28
Antal inlägg: 2

Visst minns man......tycker Betapet ären fin sait....har bar en endaste gång spelat med en som använt opassande ord och varit otrevlig Kul att träffa personer i olika åldrar och som är från helt andra delar avl lander ...kunna byta några ord om väder och vind och lite dittan och dattan.....ha en bra dag alla ni däer ute KikkiPikki
 
spaderdmadam2006-03-12 12:41
Antal inlägg: 2

hej alla 50-talister och äldre! Kul att ha hittat denna trevliga spelsajt. Jag är helt lost på Betapet. Är född 1952 och minns en hel del. "Andy Pandy", "Småstad" med Torbjörn Jonsson, snöiga vintrar med utelek till sent på kvällen, utan hjälmar och mobiltelefoner...etc! Ändå har vi överlevt! Kul med alla möten i detta spel. Hoppas vi ses i någon match! Spaderdmadam
 
nisse562006-03-12 12:47
Antal inlägg: 29

Beatles eller Stones? Högertrafikomläggningen.. Bruna bönor o fläsk :(
Mordet på Kennedy.. psalmsång på till orgelkomp varje morgon..
 
TantGrön2006-03-12 12:47
Antal inlägg: 51

Jag minns också Andy Pandy, det första jag såg på TV, hos en kompis. Sen skaffade vår familj TV, och min bror och jag kunde sitta och titta på myrornas krig och hoppas att det skulle hända nåt. Om jag inte minns fel så var onsdagarna TV-fria i början. Är själv född -50.
 
Minta2006-03-12 12:53
Antal inlägg: 20042

Jag är född 1953. Jag minns skolmognadstest och flourtanter. Äckligt brungröna tandkort som man skulle ha med sig till tandläkaren varje år. Läraren läste upp namnen på de som skulle gå närmast och hjärtat åkte upp i halsgropen och man kände sig svimfärdig. Tandläkarbesöket låg som ett moln över tillvaron. Skola på lördagar till någon gång i lågstadiet. Bambatanter (bor i Gbg) med visselpipa, bokstavsbetyg som byttes mot sifferbetyg i lågstadiet. Mjölkglas i rostfritt stål sedan små tetrapack. Svartvit tv med bara en kanal, Andy pandy, småstad, Titteliture, Humle och Dumle, Helan och Halvan, Chaplin, Flinta var en höjdpunkt ja. De flesta familjer hade wolkswagen eller Volvo PV eller Volvo Amazon eller Opel eller Citroen. Sommarstuga, sommarlov, hemmamammor, inga dagis. Jag minns att jag var utklädd till kantarell eller blåsippa med crepepapper på skolavslutningen i lågstadiet.

Man känner sig onekligen lite ålderstigen när man läser chatten ibland. Och en (ung) person klagade på alla tanter på Betapet: "Hade de inget annat att göra än att spela Betapet"?
 
Kerstin H2006-03-12 13:54
Antal inlägg: 187

Hej
Visst finns vi. Jag själv är född 1949. Minns sommraloven på 50-talet,då mina föräldrar hyrde en stuga på en bondgård. Där var vi hela sommaren, ingen bil hade vi men min far hade en moppe som han åkte med till tåget vaje dag. Bara det att man fick vara med och köra in hö, hoppa på höskullen, vara med när dom mjölkade och dricka "spenvarm" mjölk, är ett minne för livet för mig.
Glömmer förstås inte den gången då bondmora körde ut mig från ladugården då en ko skulle kalva. Det var int lämpligt för ett barn att var med och se :-)
Jag är ett stadsbarn från Göteborg som numera bor utanför stan istället.
 
snubblan2006-03-12 15:18
Antal inlägg: 207

jag e född 1943..o jag minns somrarna med flatenbussen som kom o hämtade oss barn så var det Joppedi o Joppeda som sång ....o sen väl framme köande ungar o gula muggar med handtag o ljummen god mjölk o runda bullar..bad o lek ..ja de var tider de......jag bor i Stockholm
 
snubblan2006-03-12 15:21
Antal inlägg: 207

kom ihåg oxo..14 år utgång ner i källaren o sydde in jeansen ..gummistövlar nerfällda som de stog Elvis på....hem på kvällen först i källaren o sprätta brallor ..som den ordentliga tjejen man va:)
 
Mercedes2006-03-12 16:14
Antal inlägg: 728

Är född -47. Här i Vasa skulle man också ha nedvikta gummistövlar. Och en period hade vi prasselkappor. Och duk på huvudet. Knuten skulle vara på hakan . Men har förundrat mej över varför BB (Brigitte Bardot)-rutiga klänningarna med spetsbrodyr både här och där inte kommit tillbaka och alla dom vida underkjolarna som ibland var stärkta, underkjolar med plastband eller järntråd i fållen och jag hade en som man kunde blåsa luft i en kanal som gick runt hela fållen och så i med proppen.
 
Schaefer - Ej medlem längre2006-03-12 16:38
Antal inlägg: 4

Jag instämmer med Mercedes. De klänningarna var verkligen vackra.
Till och med en gammal man som jag minns dom med stor glädje.
Tyvärr ingick även, åtminstone på den ort jag kommer från, ett vilt tuggummituggande av de unga damerna ifråga, vilket tog bort en del av det vackra. =)

 
Kirkelina2006-03-12 16:57
Antal inlägg: 972

Ja, Flatenbussen... Det var somrar det. Jag åkte nog varje sommar från jag var sex tills jag blev för gammal. Nu bor jag nära Flaten. För er som inte vet vad Flatenbussen var kan jag berätta att det var ett sorts dagkollo för alla stackars Stockholmsbarn som inte fick åka på landet. Jag är född 1952.
 
tanthäxa - Ej medlem längre2006-03-12 17:22
Antal inlägg: 2016

jag är född 1944 jag minns 10 öres toy , bolla med massor av bollar, spela kula, utedass både hemma och på skolan radio som lyssnade mycket på brukar lyssna på radio luxemburg för dom hade så bra musik. Man skulle antingen vara spätta eller dixie och elvis och tommy steele var konkurenter.Ja det här är bara en bråkdel av allt jag minns men barndomen var rolig.
 
Mercedes2006-03-12 19:40
Antal inlägg: 728

Ja och hur vanligt det var med radioteater. Det var ju både spännande och roligt att följa!
Minns mina tuggummin från 50-talet som blev skarpa då dom lades undan. Ibland sparades dom i ett glas vatten, men de var nog skarpa ändå och ramlade sönder i små bitar i munnen, men mjuknade då man tuggat en stund.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?