Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 18 996 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sotfinger | 2008-11-28 09:45 | |
![]() | Ang vedens sönderfallande Har ni tänkt på, att när man eldar ved, så sönderfaller vedklabbarna långsamt under själva förbränningsprocessen i ganska jämnstora block? Ett par centimeter i fyrkant sisådär. Först spricker veden liksom upp och sedan faller blocken isär och ligger där som glödstycken innan de brunnit upp helt och övergått till aska. Vad beror det på? Finns det inbyggda sektioner i veden redan från början, eller vad? | |
| Margana | 2008-11-28 10:54 | |
![]() | Hehe Sotis, din fråga är så seriös att den borde ligga under Seriöst. Jag kan inte svara men det finns säkert nån som kan. Men jag vet i alla fall vad du pratar om, vi hade en ny kakelugn där jag bodde förut och då kunde man titta på elden när man eldade och eldade gjorde jag dagligen under vinterhalvåret. Eld är vacker och fascinerande, när vi eldade gamla delar från fönster med vit färg på så blev den annars så lortiga glasluckan, alldeles ren. Man undrar vad det var i den färgen. ;-) | |
| Sotfinger | 2008-11-28 12:18 | |
![]() | Hmm, Seriöst, nja.... jag tror nog att jag får intressantare svar här, faktiskt. Typ Telespånarna, ett tyvärr avsomnat radioprogram. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-28 14:44 | |
![]() | Jag tycker det var intressant. Undrar om det har med nerverna i veden att göra, fibrer heter det nog. Att de är svagare med jämna skikt eller nåt. Ingen aning! | |
| Sotfinger | 2008-11-28 18:34 | |
![]() | Det kanske mest är humanister som flockas här? Naturvetare, hallå! | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-11-28 18:47 | |
![]() | Naturen är så vist inrättad så att veden faller sönder i bitar som är lagom till grillkol. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-28 18:53 | |
![]() | Ja alltså, trädet växer ju "ryckvis" under året, tillväxten stannar på vintern, och på våren skjuter det fart igen. Kan ha med det att göra? | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-11-28 18:55 | |
![]() | Näe, då skulle de falla sönder efter årsringarna. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-28 18:55 | |
![]() | Annars tyckte jag Birgerkung hade en bra teori.. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-28 18:56 | |
![]() | jomen, från början är trädet en enda gren så att säga, stammen har ju en gång i tiden varit en gren..årsringarna växer ju inte bara på bredden så att säga.. okej nu låter det knasigt? | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-11-28 19:04 | |
![]() | ja... | |
| Åskmoln - Ej medlem längre | 2008-11-28 19:13 | |
![]() | Jag skulle tro att det har med atomerna i veden att göra. Atomerna i luften och i trät reagerar när elden gör sitt. När det bildas väte och syre så blir kolatomerna (molekylerna) kvar. Jag, kan ju inte säga att jag vet säkert, men skulle som sagt tro att det är så det går till. | |
| skogstorparn | 2008-11-28 19:26 | |
![]() | skulle dom fallit sönder efter årsringarna hade det sett ut som det gör när man eldar upp en hoprullad tidning..annars har jag inget bra svar..ett fall för ernst kirchstång.. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-28 19:37 | |
![]() | jo men det jag försöker säga är att träd inte endast växer på bredden, de växer ju på längden också. Borde det inte bli en sorts årsringar på längden också? | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-28 19:39 | |
![]() | Varje gren växer också på längden, man kan ju tydligt se årsskotten på till exempel granar..det blir ju avbrott i tillväxten varje vinter.. alltså borde det bildas en typ av "sekvenser" där träet sedan brinner av på.. tänker jag. Okej, nu måste jag ta reda på saken på allvar : ) | |
| skogstorparn | 2008-11-28 19:39 | |
![]() | nja.."årsringarna" på längden är grenar isf.. | |
| skogstorparn | 2008-11-28 19:40 | |
![]() | årsringarna "på längden" är ju grenarna | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-28 19:41 | |
![]() | jo, men stammen var ju en gång en gren.. och man eldar ju tjocka grenar också. | |
| skogstorparn | 2008-11-28 19:43 | |
![]() | nä.. stammen var först ett skott och sen en planta.. | |
| Sotfinger | 2008-11-28 19:56 | |
![]() | Det här med årsringar på längden och bredden låter ju iofs vettigt, det är bara det att årsringarna sällan är så pass breda som 2-3 cm. Och Åskmolns teori om att kolatomerna blir kvar verkar spännande, men varför grupperar de sig i så fall blockvis... då är vi tillbaka på punkt ett. Kan det bero på att det blir spänningar i materialet/veden? | |