Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 250 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kockelikocke | 2008-12-08 21:44 | |
![]() | Varför firar ni JUL igentligen? För alla som har glömt de så firar vi faktiskt jul till minne av Jesu födelse, ja okej de lärde tvistar än idag vilket datum han föddes men nu är de så att vi faktiskt firar de å just på 24/12 varje år.... Varför firar du jul? Paket?, Tomten?, Familjehögtid? mmmmmm GVD! /chef | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-12-08 21:45 | |
![]() | 20 poäng i religionkunskap kanske?? | |
| kockelikocke | 2008-12-08 21:47 | |
![]() | Ja, hur visste du de? | |
| soluppgång | 2008-12-08 21:47 | |
![]() | Familjehögtid och Solens födelse. | |
| Lättlurad - Ej medlem längre | 2008-12-08 21:48 | |
![]() | Jag tackar Jesus med anhang för att jag får fira jul; köttbullarnas, mysets, ledighetens och de tindrande ögonens högtid. Amen. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2008-12-08 21:48 | |
![]() | Solens födelse?? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-08 21:49 | |
![]() | Jag firar inte, jag genomlider i äkta vara-som-alla-andra-kärri ngar-anda. Fast smygnjuter när ingen ser på av maten, ljusen och grannarnas ambulansfärd. | |
| soluppgång | 2008-12-08 21:49 | |
![]() | Ja, det blir ljusare igen. En metafor. | |
| kockelikocke | 2008-12-08 21:50 | |
![]() | Okej.... familjehögtidenernas högtid.... JULAFTON.... snart är vi där...... / | |
| Annacondan | 2008-12-08 22:00 | |
![]() | Trashone, ambulansfärder är väl inget roligt? Det har vi också varit med om. Hoppas att grannarna och älgarna håller sig lugna i år, så att vi får njuta av den familjehögtid vi gärna vill ha. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-08 22:01 | |
![]() | Nej men när det sker så ofta och folk inte slutar supa.. tja, jag kan inte låta bli att le om än snett åt eländet. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-12-08 22:04 | |
![]() | Jag firar alla högtider av två skäl: Pyntet och maten. Det spelar ingen rill om det är jul, påsk, nyår, våffeldag, midsommar, fettisdag eller Gustaf Adolfsdagen. Det är pyntet och maten jag vill åt. Vissa kristna högtider råkar sammanfalla med de högtider jag firar. Det gäller till exempel julen. Men det betyder inte att mitt firande har någonting med religion att göra. Står det förresten ens i bibeln att man ska ta in en gran, tända elljusstaken och dricka glögg för att fira Jesus födelsedag? Julen är en av våra äldsta nordiska högtider. Det firades jul här långt innan kristendomen nådde hit. Ordet "jul" har alltså ingenting med Jesus födelse att göra. | |
| Aurora Aurum | 2008-12-08 22:07 | |
![]() | firar inte jul men går på restaurang på julaftonskvällen med man och vänner och äter en mycket god middag | |
| Mårten | 2008-12-08 22:09 | |
![]() | Kissed: "Solens födelse??" Soluppgång: "Ja, det blir ljusare igen. En metafor." Det är inte alls bara en metafor. Romarna firade den "oövervinnerliga solens återfödelse" med en speciell högtid den 25:e december. De kristna firade Jesu födelsedag den 6:e Januari (ortodoxa av alla riktningar firar fortfarande 6:e januari). Anledningen till att vi bytte datum är att då Rom blev kristet på 300-talet så tyckte man att det var smidigare att sätta högtiden för att fira Jesu födelse på en dag som romarna redan var vana att fira på från tiden de varit hedningar, att omställningen skulle bli lättare, så man flyttade helt enkelt Jesu födelsedag några veckor framåt i tiden, det var ju ändå så nära. Jag uppmanar alla att påminna katolska kyrkan om denna hädelse genom att skicka ett julkort till påven den 6:e januari nästa år. | |
| Tess 08 | 2008-12-08 22:10 | |
![]() | Eller så kör vi Lars Vegas-style Låt klockorna slå Bara en gång om år Och fira någonting som kallas jul Bara en gång om år Så att alla förstår att även barn till gudar föds i skjul (del av låt av Lars Vegas Trio) | |
| soluppgång | 2008-12-08 22:14 | |
![]() | Mårten: Att man säger att "den föds" är en metafor. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-08 22:20 | |
![]() | "Nej men när det sker så ofta och folk inte slutar supa.. tja, jag kan inte låta bli att le om än snett åt eländet." Trashone: du har verkligen förstått andemeningen i julen: Glädje, ja egentligen skadeglädje men det är väl den sanna glädjen? Personligen firar jag jul för att jag tycker om att träffa mina nära och att ge dem personliga, genomtänkta gåvor. Dessutom är det gott med skinka, mesefil, pepparkakor, sill, glögg mmmmmmmmmmmm... | |
| Piaree | 2008-12-08 22:22 | |
![]() | För det lilla gossebarnets skull. Närå, skojade bara. Ingen aning,faktiskt. Slipper helst, men mamma blir så ledsen då. | |
| rosa_kanin - Ej medlem längre | 2008-12-08 22:30 | |
![]() | jag firar JUL för att hylla konsumtions, stress och prylskaffandets lov. man ska tjäna mammon och ingen annan. | |
| mrperfect | 2008-12-09 02:01 | |
![]() | Glädjen att ge och glädjen att få, samt julmaten och allt pyntet . fast i år blir det inga julklappar för jag har inte råd, men jag kommer igen :) | |