Spelrum
Giraffen28
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 387

Forumkategorier

Användare Inlägg  
belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 17:55
Antal inlägg: 1600

Grejen med eldorado
Tänkte på det när jag handlade idag. Vad är grejen med eldorado..hur kan det skilja typ 10-12 kr mellan en sak..varför så billigt?
Är det för Eldorado inte betalar dem som jobbar eller har de folk som slavar?? Är det bara skräp i sakerna...
Nån som vet?

Nunnelunan2008-12-13 18:16
Antal inlägg: 1172

Eldorado är ett lågprisvarumärke tillhörande Axfood. Eldorado var från början ett samarbete mellan United Nordic i Sverige och Norge som ett premiummärke inom dagligvaruhandlen, idag är Eldorado ett lågprismärke och innefattar det mesta som säljs i en livsmedelsbutik.

Eldorados produkter är tillverkade med tanke på pris framför kvalitet. Själva idén med Eldorado är att tillverka och sälja varor som är runt 20–40% billigare än märkesvaror såsom Kellogg's, Findus, Pågen, Coca-Cola etc. Designen av förpackningarna är mycket simpel.

Eldorados produkter säljs i Axfoods butiker: Willys, Willys hemma, Hemköp samt på Tempo.
sv.wikipedia.org/wik...%C 3%A4rke)

Birgerkung - Spelvärd2008-12-13 18:25
Antal inlägg: 2392

Ofta har matbutiker tre olika prisgrupper av en vara. En dyr, en mellan och en billig. Ofta tillhör mellanvaran och den billigaste varan butikens egna märken. Tittar du efter till exempel en flaska ketchup på Willys kan den dyra heta Heinz, mellanketchupen heter Willys och den billiga Eldorado. Både varumärkena Willys och Eldorado ägs av Axfood (som äger Willys).

Butikerna vill gärna ha hela skalan från billiga till dyra alternativ av alla varor, eftersom en del av oss gärna väljer billigt medan andra gärna tar dyrt (förmodligen med förhoppning om att det innebär bättre kvalietet eller något annat). Det lär också vara så att de allra flesta automatiskt väljer mellanalternativet när man ställs inför tre val i matbutiken.

Jag misstänker (även om jag inte har belägg för det) att det ibland kan vara så att innehållet i två eller flera av förpackningarna kan vara närmast identiskt, kanske till och med producerat på samma fabrik, bara stoppat i olika förpackningar och försett med olika prislappar, i syfte att kunna ge kunderna fler produkter att välja på i butiken. Speciellt kan man ju misstänka detta när det gäller märken som Willys och Eldorado, som ju alltså har samma ägare.

Hr Winbladh2008-12-13 18:27
Antal inlägg: 384

I de allra flesta fall så får man vad man betalar för!

Birgerkung - Spelvärd2008-12-13 18:36
Antal inlägg: 2392

Eldoradomärket sitter väl oftast på produkter som är förhållandevis enkla att tillverka, som pasta, ris och krossade tomater på burk. Jag har svårt att tro att till exempel det dyraste riset kan vara så mycket bättre än eldorado-riset. Möjligen kan det vara skillnad i ur produktionen har gått till, om den dyra produkten är till exempel rättvisemärkt eller svanenmärkt, men så är det ju sällan.

soluppgång2008-12-13 18:40
Antal inlägg: 143

"Jag misstänker (även om jag inte har belägg för det) att det ibland kan vara så att innehållet i två eller flera av förpackningarna kan vara närmast identiskt, kanske till och med producerat på samma fabrik, bara stoppat i olika förpackningar och försett med olika prislappar, i syfte att kunna ge kunderna fler produkter att välja på i butiken."

Jag tror att jag läste om belägg för det i "Den hemlige kocken", som nu även finns på pocket. Rekomenderas.

trashone - Ej medlem längre2008-12-13 18:42
Antal inlägg: 18678

Köttbullar visade sig ju vara så. Och den "lögnen" avslöjades flera jular sen.

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-13 19:42
Antal inlägg: 713

usch vem äter frivilligt köttbullar? jag bara undrar

trashone - Ej medlem längre2008-12-13 19:43

Kvinnor i min släkt är hejjare på att göra köttbullar. Så ja jag skulle lätt mörda för dessa :)

Imaginos2010 - Ej medlem längre2008-12-13 19:44
Antal inlägg: 467

Trash, du måste ha käkat mycket av den varan, ty du ser ju ut som en köttbulle.

trashone - Ej medlem längre2008-12-13 19:47

And...?

Imaginos2010 - Ej medlem längre2008-12-13 19:50

Näe, ville bara tyka lite ;-P

trashone - Ej medlem längre2008-12-13 19:52

Jaha. Ja jag blev fundersam över att det uppenbara konstaterades en gång till.

Imaginos2010 - Ej medlem längre2008-12-13 19:53

Förlåt.

milly252008-12-13 20:01
Antal inlägg: 208

både eldorados och willys märken smakar, enligt mig, skit, för mkt tillsatser i, konserverna funkar men som deras pulvermos, ketschup, och dyligt skulle jag aldrig köpa hem... dessutom så inehåller det mindre av tex kött i köttbullarna än felix eller mamma scans och mer kryddor o vatten och skit. Föredrar att göra det mesta helt själv föutom att slakta o stycka :P

MatsJoel2008-12-13 20:21
Antal inlägg: 686

Jag kan komma på klart fler bra/prisvärda produkter från eldorado som jag gärna köper än såna jag undviker.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 20:31

Så det är bara för designen som de är billigare? Alltså att de inte har några snygga förpackningar...
Det är inte så att de skiter i typ hur företag behandlar sina anställda i länder där de jobbar eller handlar från folk som har mer bekämpningsmedel..alltså att det är mer luddigt allting..Jag tycker det är märkligt billigt bara...

Schäferhatt - Ej medlem längre2008-12-13 20:45
Antal inlägg: 215

Jag har jobbat med att göra räksallad och sådana prylar och det är exakt samma som går i en burk med eldorado som i en burk med willys, icas eller hemköps egna märke precis som birgerkung misstänkte.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 20:58

Ok I så fall kanske det bara handlar om det...att man vet att det finns olika kategorier människor. Det var ju så med ljus också på nåt program för nåt år sen. Exakt samma ljus från samma företag, men olika pris för att man utgick från folks känsla för olika märken.
Det är säkert inte alltid så..självklart finns det ju saker som är dyra för att det är bra saker också.

Mirr2008-12-13 21:16
Antal inlägg: 265

Milly Pulvermos varför äta det, att göra eget är nyttigast och gåt nästan lika fort. Dessutom är det som sagt var inte så stor skillnad i innehållen i de olika förpackningarna, men många tror ju attt kända dyrare märken är alltid bättre. Ibland är det så men absolut inte alltid. Har ju hänt i undersökningar att mellanalternativ eller billiga till och med kan vara bättre.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?