Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade19
Mobilspel
Pågående19 391

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Fånmåne - Ej medlem längre2008-12-18 15:26
Antal inlägg: 1035

Apropå Lars Winnerbäck
(Nedan följer ett gammalt utkast jag av en slump hittade på burken. Har inte brytt mig om att redigera det, det duger som det är, även om jag skulle vilja lägga till en del lite här och där... men då blir det bara rörigt. :) )

Det fanns en tid då jag uppskattade en stor del av Winnerbäcks verk, han var för mig otroligt stor och personlig. Den tiden är förbi. Idag lyssnar jag knappt på honom, visst tycker jag att han har många otroligt bra låtar, finns knappt några låtar på hans tre första plattor som jag har svårt för. Faktum är att jag håller hans tredje platta, Med Solen I Ögonen, som en av de bästa plattor som någonsin spelats in i Sverige. Det är hans enda album där det inte finns ett enda spår som jag ogillar, det är ett mindre mästerverk rätt igenom. Texterna sitter rätt, musiken är levande och stämningsfull, och produktionen är lysande. Det här är också plattan som visade oss hur Winnerbäck skulle komma att låta i flera år framåt (med lite plastigare ljud för var platta, dock).

Redan vid Kom tappar han, men inte särskilt mycket. Tyvärr tillräckligt mycket för att göra det till ett av de mist spelade albumen i min skivsamling. Den låter för kommersiellt för min smak, om ni förstår vad jag menar? Som om det vore ett problem i att låta kommersiell, finns en uppsjö med fantastiska plattor som både låter kommersiellt och blivit kommersiellt framgångsrika. Så problemet är nog inte att den låter kommersiell. Problemet är nog snarare att den i stort låter likadant hela tiden. Ändock en bra platta, men inte så mycket mer.

De två följande albumen, Singel och Sönderfallet (som egentligen heter Söndermarken, men sönderfallet känns rätt att kalla det, då det, enligt min mening, är hans svagaste album), fortsätter i den nedgång som blygt inleddes med Kom. Texterna känns plötsligt platta och musiken är alldeles för tråkig för mig. Den lyfter aldrig. Vevar på, likadant om och om igen. Har inte heller fastnat för Vatten under broarna, som sägs vara hans bästa album. Trots att den innehåller några riktigt vassa låtar når den aldrig fram.

Vad är då felet med hans musik, om det nu är något fel? (Fel som jag upplever det, måste jag förtydliga, så jag inte trampar någon på tårna. :) ) Enligt mig är han på tok för bekväm, experimenterar och utforskar för lite. Han har släppt tre album som är alldeles för nära besläktade musikaliskt, för att de ska intressera mig tillräckligt för att jag inte ska pressa ner next track-knappen på fjärren till stereon då jag lyssnar på dem.

Kanske borde då Daugava intressera mig, den är ju på flera plan så långt ifrån Winnerbäck-standard man kan komma. Tyvärr så gör den inte det, fina arrangemang, javisst. Men likt förbannat släpigt och trist... Det är med andra ord inte musiken som jag tycker är tråkig, det är texterna. Han har skrivit samma låt femtielva gånger, fast med olika ord varje gång.

Egentligen onödigt att jag ens försöker analysera något sånt här. Det är bara det, att mycket av det han gör inte faller mig i smaken. Trots att han hade en jävligt bra start på karriären.

Winnerbäck är egentligen en riktigt bra artist och textförfattare, tyvärr visar han det alldeles för sällan dessa dagar. Tycker jag.

sibbeAWESOME2008-12-18 15:29
Antal inlägg: 57

weeerd maaayne!

kissed - Ej medlem längre2008-12-18 15:30
Antal inlägg: 3037

Jag håller inte med!! Han är ett mästerverk hela han!!!

Lilla Busan2008-12-18 15:31
Antal inlägg: 896

Åååååå winnerbäck är en av vår tids bästa låtskrivare o allt han gör är som lisa för min själ.....

Winnerbäck är grym som fan......... *bugar o hyllar *

Pg up - Ej medlem längre2008-12-18 15:31
Antal inlägg: 1354

Snygg analys om än för icke djupgående.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?