Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 830

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dahlgren_2009-01-07 14:04
Antal inlägg: 733

Tips att dämpa ångest?
Jag vaknade med ångest över livet imorse. Så jobbigt när det händer, ville bara ligga kvar och sova för alltid.

Det känns som att det är mycket som händer just nu, varav några är viktiga och halvt livsavgörande. Börjar sista terminen på frisörskolan nu. Till våren ska vi göra gesällprovet (mycket viktigt yrkesprov med många moment) så det blir till att jobba ihjäl sig inför det. Har praktik två dagar i veckan, vilket innebär att man alltid måste vara på topp de dagarna, samtidigt som man ska lära sig alla nya system, färger, vätskor osv. Måste komma igång med träningen. Två extrajobb, varav ett är nytt. Men, det största är nog att skolan tar slut och jag inte vet vart jag kommer få jobb och hur jag ska få ihop allting.

Jag försöker verkligen tänka att jag ska ta det som det kommer, men så fort jag lägger mig ner och försöker slappna av, och gesällen råkar dyka upp bland mina tankar för jag typ hybris.

Någon som har några bra förslag på hur man kan dämpa ångest så att man inte behöver stressa och tänka så mycket på framtiden hela tiden..?

Husa2009-01-07 14:10
Antal inlägg: 345

Är du alldeles tvungen att ha 2 extra jobb? Det kanske räcker med ett...för ett tag?
Och försök att få små stunder av egen tid...där du gör precis det känner för och tycker om.
Kanske kan meditation/avslappning vara något?
Och fokusera på skolan i första hand just nu...den är ju förutsättningen för ett framtida jobb sen.
Försök att inte tänka så mkt på jobb efter skolan.

Du har ett mål och gör ditt bästa....mer kan du ju inte göra.

Lycka till!

Modessan2009-01-07 14:10
Antal inlägg: 191

Du kanske kan ta hjälp av visualisering... Se framför dig hur du klarar av gesällprovet!
Om du trivs på ditt praktikställe kan du kanske få fortsätta där efter skolan!
Min frisör gick ut förra sommaren... Jag började klipppa mig hos henne redan när hon var elev... Även färga håret. Hon är jätteduktig!
Tro på dig själv!!! Det här klarar du! Kram Marie

Karinko2009-01-07 14:13
Antal inlägg: 2

Jag tror inte det är "riktig" ångest du känner, men du behöver ta tag i det du känner innan det utvecklas till det. Säg nej till jobb, och kom igång med fysisk aktivitet. Inte viktigt om det blir fem pass i veckan på gym, men ut och gå i rask takt eller jogga varje dag, det skingrar tankarna. Lycka till.

dahlgren_2009-01-07 14:15

Tack så mycket.. :) Ja, ibland känns det som 'klart jag klarar det', men ibland trycket bara all press på bröstet. Ansvaret man har över sin kund som frisör kan vara väldigt hemsk ibland, speciellt färg som är så svårt :/

Nä, jag måste nog inte ha två extrajobb, men de är så få timmar så jag tänker mig att det nog ska gå bra ändå. Tog jobbet under förutsättning att jag fick sluta om jag kände att det blev för mycket. Vet inte, det kanske bara känns hisnande när man tänker på det som en klump med grejer såhär, men de kommer i realtid vara utspridda över en längre tid, så det kanske inte blir lika jobbigt. Ungefär som att ligga på isen istället för att stå på den...

Yonderboy - Ej medlem längre2009-01-07 14:15
Antal inlägg: 1661

Förstår att det är tufft, men du får kanske vara beredd på att allt inte löser med en gång när du är klar med studierna, kan du inte bo hemma, medans du söker?

dahlgren_2009-01-07 14:16

Karinko, ne, det tror inte jag heller.. :) Men vissa dagar känns allt bara så tungt. Som idag. :)

dahlgren_2009-01-07 14:18

Yonderboy, Antingen får jag jobb på den salongen där jag är nu, eller så flyttar jag till Göteborg och söker jobb där. Har släkt som jag kan bo hos medan jag söker jobb i Göteborg... Så det blir väl något ut av dem.

steffin - Ej medlem längre2009-01-07 14:18
Antal inlägg: 180

man får tänka på små saker som gör att man mår bra, tex när man tar ett varmt bad.. tänka hur skönt det är.
Oro gör ju inte problem lättare, men klart det är lätt att oroa sig, men ibland bäst bara att vänta ut sitationen

KlasAberg2009-01-07 14:25
Antal inlägg: 11

På lång sikt: Kognitiv terapi.

På kort sikt: Hitta de lustfyllda delarna i din vardag och ägna inga tankar åt saker du inte kan påverka. Du kan idag inte göra något åt hur arbetsmarknaden kommer att se ut när du gått ut skolan. Så sluta att älta det.
Skriv upp en lista på saker du MÅSTE göra varje dag. Bocka av när du är färdig med ett delmoment. Se till att du inte tar på dig för mycket. Bocka av. Gå och lägg dig med "tom lista".

Miss_jk2009-01-07 14:28
Antal inlägg: 8941

Tänk "Det löser sig!", för det gör det för de flesta! Jag menar, vad är det värsta som kan hända? Att du missar gesällprovet? Big deal! Det är väl bara att göra om. Att du inte får jobb? Ta ett annat jobb alt. lite kurser hos AF medan du fortsätter söka så löser sig det också. Fokusera på provet nu istället och släpp ångesten! Det löser sig!

ballentines2009-01-07 14:30
Antal inlägg: 29

Ofta är det största problemet du själv....jag tror att du har för höga krav på dej själv!Ta dagarna som de kommer,häng inte upp dej på det du inte hann med,utan tänk allt som du fick gjort istället.Och ta dej en halvtimmes promenad varannan dag,det rensar huvudet!Lycka till!

RåzaMåln2009-01-07 14:33
Antal inlägg: 132

Det bästa tycker jag brukar vara (för de flesta) att distrahera sig. Vad man kan distrahera sig med är så olika från person till person, alla fungerar olika. Själv brukar jag då jag drabbas av stark ångest eller oro försöka att spela Betapet, städa, lyssna på musik i mina hörlurar, gå ut och promenera, baka osv. Oftast brukar det lindra. Fast har jag panikångest fungerar inget annat än att bara ligga ner och andas.

Jag vet att det är lättare sagt än gjort, för jag är likadan, men försök att fokusera på det som är nu och att du ska göra gesällprovet och gå på praktiken och bara göra det bästa du kan. Vad som händer efter utbildningen är klar kan du ju inte veta hur mycket du än spekulerar, så även om det är skrämmande att inte veta är det lönlöst att grubbla. Det kostar mycket energi, som du behöver nu istället. Lycka till.

dahlgren_2009-01-07 14:35

Tack så mycket för alla bra tips och tankar! :) Det känns bättre.
Jag hade tänkt mig ut å gå innan frukost 2-3 dagar i veckan, det är skönt och bra träning :) Jag har nog en del krav på mig själv, och det som är mest ångestfylld inför gesällen är att jag är lite rädd för yrket i sig tror jag. Det är en sådan press. Men jag ska göra mitt bästa, och jag trivs jättebra på min salong, så jag hoppas att det kan ge mig motivation och inspiration.. :)

Miss_jk2009-01-07 14:35
Antal inlägg: 8941

Precis, du kan inte göra ett skit åt det hur mycket du än skulle vilja, så lägg din energi på vettigare saker än att gå och ha ångest.

Palini2009-01-07 15:08
Antal inlägg: 1381

Försök se alla måsten som utmaningar istället. Nåt som utvecklar dig som person och gör dig starkare. Du kanske misslyckas med en del grejer, men man lär sig även mycket av att misslyckas. Det är inte hela världen. Livet går vidare än då.

zorrro - Ej medlem längre2009-01-07 15:19
Antal inlägg: 1064

Palini har en poäng! Jag klarade mig igenom maskiningenjörs utbildningen genom att ta en dag i taget, vara fruktansvärt strukturerad i upplägg av tenta studier, och träna mycket! Träningen tog liksom bort stressen (det har nog med hormoner att göra).
1 Strukturera upp din vardag så blir du inte strssad, då vet du att du hinner med
2 Träna!

Cement - Ej medlem längre2009-01-07 15:49
Antal inlägg: 710

Är du morgontrött dahlgren ?

dahlgren_2009-01-07 15:50

Inte när jag har en vanlig dygnsrytm, vadåra?

Cement - Ej medlem längre2009-01-07 15:51
Antal inlägg: 710

Undrade bara ifall du kanske är en s.k. B människa

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?