Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade22
Mobilspel
Pågående20 148

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sushimannen - Ej medlem längre2009-01-07 19:57
Antal inlägg: 367

Hur mycket väger en blindtarm ungefär?
Någon som vet det, för jag vill gärna veta.

T ex så är det kanske så att personer som opererar bort blindtarmen i allmänhet är smalare än andra?

Det skulle förklar min övervikt. Min blindtarm blindtarm väger nog 12 kilo.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-07 19:59
Antal inlägg: 7605

Enligt min källa är blindtarmsbihanget stort och tungt ungefär som ditt lillfinger.

EssQ - Ej medlem längre2009-01-07 20:01
Antal inlägg: 1433

Jag opererade bort min blindtarm 15 juli 2007 o jag e då rakt inte smal *s* o inte blev ja smalare direkt efter den operationen heller

yayasout - Ej medlem längre2009-01-07 20:01
Antal inlägg: 1408

Blindtarmen är väl egentligen ingen tarm utan bara ett litet bihang? Så jag tror mommes har rätt ;)

Min källa är okänd.

Mouche - Administratör2009-01-07 20:01
Antal inlägg: 24193

"Blindtarmen, caecum, är en cirka 10 cm lång del av tarmkanalen hos människor och andra djur. Blindtarmen består av den ficka eller påse som tunntarmen mynnar ut i när den övergår i tjocktarmen.

Blindtarmen är hos människan ett rudimentärt organ, det vill säga ett organ som har förlorat sin tidigare huvudfunktion. Hos många djur, bland annat hästar, fyller blindtarmen däremot en praktisk funktion som ett utrymme där bakterier och andra mikroorganismer kan bearbeta födan med processer som djuret annars inte har tillgång till. Blindtarmen lever på cellnedbrytande bakterier.

Hos människor har blindtarmen ett bihang, det så kallade maskformiga bihanget, lat. appendix vermiformis. Bihanget kan bli inflammerat, ett tillstånd som på svenska något oegentligt kallas för blindtarmsinflammation, appendicit på medicinsk latin. I bihanget finns lymfvävnad där bland annat B-lymfocyter utvecklas och producerar antikroppar. B-lymfocyter utvecklas däremot huvudsakligen i andra delar av kroppen, vilket innebär att bihanget inte har någon avgörande betydelse för det lymfatiska systemet."

Källa Wikipedia*

Skulle tippa på ca 2-4 hg.

Tråden stängs.

Mouche

Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?