Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade15
Mobilspel
Pågående19 953

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 13:58
Antal inlägg: 3069

En elementär fråga
Jag skulle vilja höra lite hur ni som ev. har sabbat ett knä någongång upplever erat nuvarande liv och idrottande.
Jag skadade knät för 4½ år sedan och fick diagnosen miniskskada. Jag hoppade över att operera det mycket pga att jag känner obehag för att sövas men nu i efterhand så känner jag att det var helt rätt att låta bli ändå. De säger att en miniskskada inte läker men min känsla är tvärtemot och att jag nu sedan ett par år tillbaka känner att jag inte behöver hålla igen alls då jag tränar. Det är judo det handlar om så risken att få smällar är rätt stor ändå.

Vad har ni andra med liknande skada (för det är en väldigt vanlig skada) för upplevelser? opererade eller inte spelar ingen roll.

Andreas

Miss_jk2009-01-20 14:03
Antal inlägg: 8941

Jag slet av korsbandet för några år sedan. Opererade mig och allt gick hur bra som helst. Inga problem alls efteråt, däremot så tror jag att jag skulle få problem igen om jag började träna handboll igen. Känner att knäet inte är i stabilaste laget. inget ont eller så, men det känns som att det ska vika sig sådär åt fel håll igen om jag skulle göra någon sån rörelse. Min läkare sa att om jag ville fortsätta träna så skulle jag operera, annars fick jag avgöra själv. Då spelade det inte så stor roll eftersom det inte är något problem att leva med korsbandet av.

pensionären2009-01-20 14:07
Antal inlägg: 258

Hej Risotto, jag opererades för 25 år sedan, men har tyvärr lite men då och då ,svullnad måste sitta lite högt med benet, tror att du gjorde rätt som inte opererade dig, min man slet av hälsenan för två år sedan och opererades direkt, när han kom på återbesök hos en annan läkare sa han att hade inte opererad utan självläknad är det bäste. Så läkare tycker väl lite olika, men bra att du är igång igen.

ElinSundin2009-01-20 14:14
Antal inlägg: 119

Min sambo skadade minisken när han spelade tennis i början av september. Han opererades och hade ont i stort sett hela tiden. Idag ska vi äntligen ta en liten jogginrunda tillsammans, och jag hoppas att det går bra. Innan har han alltid fått ont av att springa sträckor på 10 meter.

Eastwater2009-01-20 14:36
Antal inlägg: 3

Jag råkade ut för en elak knäfraktur tidigt i höstas och hade inte så många alternativ. Akut operation, metallplatta och skruvar insatta. Efter drygt tre månader på kryckor kan jag nu gå rätt skapligt. Det blir inga längre sträckor direkt, och mina vanliga långpromenader och joggingturer får vänta ett bra antal månader till. Jag har tappat ett par grader både när jag sträcker och böjer knär, och det känns rätt instabilt i allmänhet. Det finns inga garantier, men jag hoppas kunna komma tillbaka till ett i det närmaste ursprungligt skick. Som tur är är jag ung och icke-rökare, så det förbättrar mina odds lite grann iaf. För tänk så hemsk om man aldrig mer ens skulle kunna springa några meter för att hinna med bussen?

Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 14:43

Jo Jag känner mig rätt nöjd med att min "rädsla" satte stopp för operation även om den inte skulle göra det om det handlade om en livsavgörande operation.
Min upplevelse av uppkomsten av skadan var så att det gjorde inte särskillt ont då den kom (utåtrotation, underbenet stod still men inte resten av kroppen) bortsett från att jag förstod att dagens träning var slut och att jag hade en del vila att se fram emot. Det värsta var sen när jag tyckte att det var läkt efter ca tre veckor och spelade innebandy, jag sprang omkull tre gånger pga. benet vek sig, då gick jag till läkare.
Min ortoped som jag gick till erbjöd operation snabbt men resonerade också som så att eftersom att det hade blivit bättre en gång så kunde det bli det igen så vi kunde vänta med operation, seriöst bemötande tycker jag.
Efter det kom den stora smällen då jag gjorde sit-ups på ett gym och hade satt fast fötterna, helt plötsligt small det till i knät, har aldrig haft så ont som då och var beredd på att krypa hem. Inget hjälpte, tog två värktabletter som bara passerade genom kroppen utan att märkas.
Efter det så var knät svajigt men det har hela tiden känts som att det är på bättringsvägen och nu "bubblar" det bara lite i knät då och då, det kan låsa sig men då knycker jag till det igen utan att det gör ont.
Jag vet folk som är opererade både med bra resultat men också med status quo som resultat. Jag vet inte om jag har haft tur, endast fått en lätt skada eller har ett gott läkekött? men jag upplever i alla fall att i motsats till vad de säger om att brosk (miniskeln) inte läker så har mitt gjort det till i alla fall 95% men kankse till 99%. Nu är jag inte på långa vägar lika vältränad som jag var förr och vet inte hur det blir om jag lägger på upp träningen till tävlingsnivå, men jag är inte orolig för det utan tror att det håller hela vägen ut.

Är inte sådär jävla ung längre......snart 33.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 14:47

Kanske borde jag gå tillbaka till min ortoped och erbjuda honom att göra en ny undersökning på mitt knä för att jämföra med hans bedömning då för fyra år sedan, kankse kan de lära sig något utav det för att bespara andra onödiga operationer om det ändå läker med tiden.

krutmarie2009-01-20 14:53
Antal inlägg: 1696

Oj, Risotto är du SÅ gammal ;-)

Då måste du ju leva med dina knän i många år till så var rädd om dig. Förlåt det var ju inte åldern det handlade om.

Min äldste son (snart 42) har opererat båda knäna, titthålsoperation, för liknande skada som du hade. Skadad båda gångerna under innebandymatcher, han har aldrig blivit riktigt bra. Kan inte stå på knä tex och säger att ibland känns det som om knäet "knickar" till i sidled. Antagligen sånt som du menar svajigt. Trots det spelar han fortfarande 1 gång i veckan för det är så j-a kul.

Miss_jk2009-01-20 14:59

Min korsbandsskada låter exakt som din miniskskada... Jag sköt ett hoppskott och när jag landade så vek sig benet. Gjorde sjukt ont den kvällen och några dagar efter. Gick till en ortoped och han sa bara att jag skulle vila tills det kändes bättre. Vilade i två veckor tills det inte kändes något alls, men så fort jag gjorde en stegisättning så vek sig knäet igen. Gjorde samma sak igen: vilade tills det kändes bättre plus ett tag till, och sedan träning. Och det vek sig igen. Gick då till en annan ortoped som direkt konstaterade att korsbandet var av. Mitt knä låser sig också så som du beskriver plus att jag kan få väldigt ont om jag sitter med benen i kors för länge.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 15:05

krutmarie, nej jag är inte så gammal än men tillräckligt gammal för att inte tävla så mycket längre. Och jag knäna ska hålla länge till förhoppningsvis. Min största rädsla efter att jag gjorde mig illa har varit att jag ska ramla som gammal för att benet viker sig och att den smärtchock som kommer av det ska få mig att få hjärtsnurp eller så.

Miss, som jag förstår det så går det rätt bra att leva utan korsband om man bar tänker sig ett lugnt liv utan särskillt tuffa aktiviteter. Men vem vill ha det så om man är van att idrotta? det är ju det roligaste som finns att träna med något som man har gjort under större delen av sitt liv (jag började med judo -86) och faktiskt är ganska bra på. Gissar att du känner likadant som jag fast att det då är handboll som gäller?

Miss_jk2009-01-20 15:20

Att leva utan träning går hur bra som helst, men vill man kunna röra sig helt obehindrat så krävs det operation.
Ja, vill du fortsätta träna utan att riskera att bli invalid (av den orsaken i alla fall) så tycker jag nog att du bör överväga ditt beslut och kanske operera ändå.

vulcan2009-01-21 09:28
Antal inlägg: 7666

forumadmin: Knäskador och idrottande är iofs ett intressant ämne, men inte riktigt på den nivån att det platsar under seriösa. Flyttar till Snack.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-21 10:43

Jag tycker att du har fel vulcan eftersom att jag är ute efter seriösa svar på en vanlig idrottsskada. Men men.....jag är inte förvånad.

bobo flux2009-01-21 11:16
Antal inlägg: 11371

jag har en lös meniskbit efter en "freak accident" under min förra utbildning då vi skulle träna patientförflyttning. Så länge jag springer rakt framåt så är det inga problem, däremot hugger det till som satan (ursäkta franskan) ibland när jag vrider knät. Lät dock bli operation, eftersom komplikationsrisken var väldigt hög i förhållande till skadans karaktär.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-21 11:32

bobo, hur länge sedan är det du gjorde skadan? jag får uppfattningen av att det inte är så länge sedan. Du beskriver väldigt väl precis så som jag känner med en lös bit. Min kan få för sig att hoppa utåt ibland och då får jag en knöl på insidan av knät. Däremot så har jag inga problem med att trixa tillbaka biten och jag får inte ont längre vare sig när den hoppar ut eller tillbaka. I upp till två år efter det att jag hade skadat mitt knä så fick jag otroligt ont när detta hände och jag var halt i flera veckor. Jag har trots det hela tiden (även då) känt att det har gått mot bättring. Förhoppningsvis så går det likadant för dig.

malekhamoves2009-01-21 11:45
Antal inlägg: 903

Risotto: Har liknande problem. Som gammal fotbollspelare (på ganska så hög nivå) har jag enda sedan jag var 12 haft återkommande problem med knäna. Det var också det som var huvudanledningen till att jag slutade med fotbollen. Idag så önskar jag att jag hade gjort något åt det på en gång, istället för att låta korsbanden hoppa ur led gång på gång. Idag så kan benen "rasa ihop" bara jag hoppar över en vattenpöl, då mina knän inte är så "stöt-tåliga". Det jag (och även du då, om det inte redan görs såklart) är att fortsätta träna benen så att de orkar "hjälpa knät" att hålla sig på plats och bära upp kroppen. Detta görs bäst genom simning och att cykla, som är övningar som inte belastar knät.

Risotto - Ej medlem längre2009-01-21 12:14

malekhamoves, ja visst är det så som du säger, kroppen har en enastående förmåga att kompensera och att lära om. Då jag för några år sedan bröt långfingret lärde jag mig snabbt att använda vänster hand istället, till allt så att alla förstår utan dumma kommentarer (skulle jag inte behöva vara rädd för om det låg kvar i seriöst *känga*).

Nu har jag sådan tur att jag inte längre ramlar omkull på mitt knä, det är värre med korbandet eftersom det då saknas en snodd som stödjer i framåtbalansen.
Min farsas tidigare sambo som jobbade som narkossyrra brukade säga att oskuret är bäst, självklart bara så länge det kunde undvikas.

Upplever ni att knäna på något sätt läker? tänker mest på minisk, ett avslitet korsband kommer ju inte på plats av sig själv såklart.

mrperfect2009-01-21 13:05
Antal inlägg: 11437

Det var för mig en nyhet att meniskskador inte blir så mycket bättre med operation. Ni som skrivit här har tydligen inte blivit återställda, det förvånade mig.

mrperfect2009-01-21 13:13
Antal inlägg: 11437

Hittat på nätet:

Prognos
Prognosen efter en meniskoperation är god på kort och medellång sikt. De flesta idrottsutövare kan återvända till aktivitet 2-4 veckor efter operation. Det är viktigt att en idrottsutövare inte börjar tävla innan full funktionell styrka och rörlighet i knät uppnåtts. Vid menisksutur, där meniskskadan sys ihop, tar återhämtningen längre tid, eftersom menisksuturen behöver skyddas med immobilisering under 4-6 veckor. Rehabiliteringen tar ofta 4-6 månader

Det är alltså fel, eller så har ni Betapetare haft ovanligt mycket otur ?

The_Viking2009-01-21 13:20
Antal inlägg: 750

När jag var 14-15år så trasade jag sönder inre menisken totalt under en fotbollsmatch. Efter 7månader så opererade jag mig och kunde börja träna redan 1vecka efter operation (jag gick med kryckor 1-2dagar efter operation). Cirka 2månader efter operationen var jag igång med lättare fotbollsträning igen.
Att operera mig var det bästa beslut jag tagit och har idag inga som helst problem med mina knän (som kan kopplas till just detta iaf).

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?