Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 554 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lindalainen | 2009-02-12 23:08 | |
![]() | efterlyses; lågstadielärare jag var och pratade med en syo härom dagen, och vi kom fram till att jag skulle bli lärare på lågstadiet. undrar om det finns några här.. och hur är jobbet då? självklart är det mkt jobb, men HUR mkt? långa dagar? sällan ngn ledighet? å andra sidan får man lång semester på sommaren, men är det värt det? å andra sidan så har jag drömt om det här. men det vore ju inte roligt om det är alldeles för jobbigt, och när man läst klart på universitet, så blir man helt utbränd första veckan. så, lågstadielärare, berätta, hur är det! | |
| lillan1960 | 2009-02-13 05:05 | |
![]() | Någon lång semester på sommaren är det inte eftersom motsvarande förutom semestern är inarbetad tid under resterande läsår. Arbetstiden är olika, en del arbetar 38.5 tim/v på skola andra 40t. Numer så är AP-tiden schemalagd på arbetsplatsen. Räkna som en vanlig arbetsdag fast själva undervisningstiden är givetvis inte hela dagen. I åk 1 HT brukar eleverna delas upp i för- resp. eftermiddagsgrupper. Första gruppen kan börja 08.10 och gå fram till 11.00 och andra gruppen börja efter lunch dvs kl 12.00 och gå till 15.00. VT har man i allmänhet ökat på timmarna att vara heldagar fram till 13.30 ca inklusive lunch. I åk 2 är skoldagarna längre och sträcker sig fram till 15.00. I åk 3 är det fulla dagar med lunch som gäller, dessa kan i vissa fall sträcka sig ända till 15.30. Nu har jag generaliserat då alla skolor har sina inskolningar och regler men det är ett snitt. Den tid som barnen inte finns på skolan handlar om förberedelser, kopiering, möten av alla de slag osv. Sedan tillkommer individuella föräldrasamtal, föräldramöten, utflykter, och sist men inte minst. Inför varje läsår så börjar man i allmänhet ca 1 vecka före skolstart med förberedeler, liksom att man kan arbeta 1 vecka in på sommarlovet. Dock tyckte jag att lågstadiet var en alldeles underbar arbetsplats =) | |
| Miss_jk | 2009-02-13 06:55 | |
![]() | Min bästa kompis är lågstadielärare och hon har aldrig något problem med för lite fritid. Hon har nog aldrig missat något p.g.a. jobbet. Det enda som märks är att hon aldrig dricker mer än lättöl om hon ska jobba dagen efter. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-02-13 10:10 | |
![]() | lillan1960 - det var ett tag sen du var lågstadielärare va? sv.wikipedia.org/wik...ad _skoldag - existerar alltså inte längre. Mina barn gick då i skola 8-13 från ettan. Och det blev längre o längre ju äldre de blev. Lärarna har väl 45 timmars arbetsvecka för att jobba in lov. Har dock förstått att många går över till semestertjänst i stället. | |
| Tess 08 | 2009-02-13 10:33 | |
![]() | Mina barn har gått 8.15 (eller 8.30) till 13.00 ungefär och sedan ökar tiden under årskurserna. Precis som Goliath har beskrivit. Ibland kan det vara utbildning eller planering någon dag på tex sportlovet... | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2009-02-13 10:35 | |
![]() | Min dotter går i mellanstadiet. Hon har skola mellan 08.00 - 14.00 måndag, tisdag och torsdag 08.00 - 13.00 på onsdag och fredag. Som jag förstår det så ger det lärarna två-tre timmar måndag, tisdag och torsdag samt tre-fyra timmar på onsdag och fredag till förberedelser, kopiering, möten, föräldramöten, utvecklingssamtal, utflykter mm. Varje vecka! Många timmars förberedelser blir det. Inte att undra på att det är bra klass på undervisningen? Nej, jag vill inte vara lärare. Jag känner mig själv för väl... jag skulle snabbt få favoriter/ovänner bland barn och föräldrar. Dessutom skulle jag nog rätta deras läxor jättefort (förmodligen på lektionstid eller raster), använda förra årskursens planering och sedan åka hem kl 13.00/14.00 och vara med min egen dotter istället! | |
| angelofove | 2009-02-13 10:46 | |
![]() | Det är kul att vara lågstadielärare! I alla fall så länge det handlar om att undervisa. Resten är bara slitigt. Jag har 35 timmar på skolan ( det blir fler när det är utvecklingssamtal mm) och 10 timmars förtroendetid som jag kan förlägga var jag vill. Barnen börjar 8.00 och går till 14.00 varje dag för vi har samlad skoldag. Det är mycket planering, konferenser, rättning mm. Sommarlovet kanske ser lånt ut på papperet men det behöver man för att ladda batterierna igen. Men om du verkligen känner att det lärare du vill bli så satsa på det! | |
| Lindalainen | 2009-02-13 23:20 | |
![]() | det verkar som dom som har erfarenhet bara har bra att säga om detta =) måste (om jag vill) anmäla mig till högskoleprovet innan den 15:e! så det blir väl att göra imorrn. verkligen vänta till sista sekund.. :) men kul. då vet jag iaf vad jag ska bli när jag blir stor! ^^ | |
| Mimikryp | 2009-02-15 07:29 | |
![]() | Bettan har jag för mig har jobbat en hel del i lågstadiet, och likaså Suddargumman. | |
| Pseudonymf | 2009-02-15 11:10 | |
![]() | Var bara beredd på att du inte kommer lära dig speciellt mycket av din utbildning :) Den är ganska så värdelös på det stora hela, men självklart finns det guldkorn. Av 3,5 år har jag haft 14 veckor praktik... Hur ska jag lära mig allt det praktiska runt om, när chansen att lära sig befinner sig under fliken icke existerande. Så tänk på om du är beredd att offra tiden det tar att utbilda sig :) Men jobbet är otroligt givande, men det tar väl ett år innan jag kommer behärska det man borde behärska när man tar sin examen! | |
| Kirkelina | 2009-02-15 11:54 | |
![]() | Utnyttja praktiken så mycket du kan. Det är där du lär dig hur det går till rent praktiskt att vara lärare. Om du har möjlighet att välja skola och handledare så försök få de bästa. Visa tidigt under praktiken att du vill och kan ta ansvar. Då har du kanske även chans att få jobb på din praktikskola när utbildningen är slut. Se också till att du verkligen får undervisning i läs- och skrivinlärning och grundläggande matematik. Alltför många nya lärare har tyvärr brister där. Men lärarutbildningen förändras ju hela tiden och jag har inte riktigt hängt med så det kanske är bättre nu. Själv är jag speciallärare i en skola med elever elever från förskoleklass till årskurs 5. | |
| Kirkelina | 2009-02-15 11:56 | |
![]() | Ett sätt att få mer praktik och samtidigt mer pengar i kassan är ju att anmäla sig som vikarie. | |
| sanns88 - Ej medlem längre | 2009-02-15 12:10 | |
![]() | Jag pluggar till lågstadielärare :) är just nu ute på praktik i en 2:a - suuper duper kul! :D | |
| monkan56 | 2009-02-15 12:14 | |
![]() | Ett tips som är bra är att försöka få vikariera under utbildningen. Ger jättemycket personligt. Ladda på dig bra material som du kan kopiera eller få när du är ute i verkligheten. Mycket värt. Lycka till! Ett kanonjobb även om man är trött varje dag. | |
| sanns88 - Ej medlem längre | 2009-02-15 12:25 | |
![]() | Precis. Nu på våran praktik har vi fått höra väldigt mycket och redan efter en vecka har man verkligen fått känna på hur trött man kan bli. Även om man "bara" har praktik. Men de säger att de har världens roligaste jobb. Och jag tror dom. Man får så mycket tillbaka. :) | |
| Lindalainen | 2009-02-15 12:40 | |
![]() | jag anmälde mig till högskoleprovet igår, så nu har det här börjat! har tagit steg 1 =) känns kul. | |
| Pialina | 2009-02-15 12:51 | |
![]() | Jag är låg- och mellanstadielärare (åk 1-6 som hör ihop här i Finland). Det är ett härligt jobb, men också ett tungt sådant. Det är intensivt, mycket jobb, mycket ansvar och få andra jobb där det finns folk som liksom motarbetar en och saboterar, vilket ju kan vara fallet med en del elever och föräldrar. I serviceyrken får ju folk tyvärr ta en hel del ovett, men skillnaden där är att de inte måste samarbeta med de här människorna i åratal. Glädjen när man får också utmaningarna att fungera är däremot stor. Känslan när ett barn knäcker läskoden (hur man gör när man läser), för att bara nämna ett exempel. Lärarjobbet tar mycket, men det ger också massor. Vad beträffar tider och jobb är situationen för lärare här i Finland helt annorlunda, då vi inte har sk helhetsarbetstid. Utöver lektioner och möten, har vi ingen skyldighet att befinna oss i skolan, utan kan ha sovmorgon eller åka hem tidigt om vi vill. Det är alltså upp till oss var och när vi planerar, rättar och förbereder. Samma sak gäller loven, endast dagen före läsårets början behöver vi vara i skolan då det är planeringsdag. De flesta är ändå där veckan före. Det är skönt att ha friheten, men kan också leda till att man skjuter upp det man har att göra till sena kvällen och aldrig känner sig riktigt ledig... Nuförtiden stannar jag kvar på jobbet och gör i prinicp allt färdigt där och det är jätteskönt. Under min studietid var det en lärare som sade att det finns dagar då man önskar man typ satt på skatteverket och bara monotont stämplade papper, men för det mesta är det ett härligt arbete. Jag håller med och långtråkigt blir det aldrig (eller nåja, när man rättar den tjugoandra matteboken och ännu har fem kvar...) | |