Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 339

Forumkategorier

Användare Inlägg  
belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 11:26
Antal inlägg: 1600

Syrahämnd
Vad tycker ni om det här? En kvinna ska få göra mannen blind, som gjorde henne blind och syraskadad för livet...
Kanske det är barbariskt och bakåtsträvande.
Först när jag läste tänkte jag Vad sjukt, men nu inser jag att jag tycker det här kan vara bra för landet och utvecklingen, paradoxalt nog.

Jag tycker inte hämnden är sjukt i det här fallet utan jag tycker det är rätt, med tanke på att fördelarna sannolikt blir större än det negativa som kommer av att hämnas på samma sätt. Fördelarna kan vara ett normbrytande tänkande i samhället.
Andra män avskräcks ganska ordentligt från att göra samma sak eller liknande handlingar och i och med det förhindras mer lidande. Det är inte första gången man hör talas om syrahämnd.
Kanske kan hennes hämnd, godkänd av staten, förändra tänkandet i rätt riktning mot att kvinnor inte kan ägas och behandlas som skit.
Jag är normalt inte för hämnd men i ett sånt här fall tycker jag det kan vara bra för landet med tanke på att det är otroligt orättvist för kvinnor i Iran. Domstolen är normen för rätt och fel. Visst att hämnd är fel, men hur avskräcker man människor som tycker det är en normal handling att hälla syra på någon som "inte vill gifta sig"?
Är hon då förstörd i ansiktet för resten av sitt liv, dvs kanske minst 40 år till som hon ska gå runt och vara blind och försöka leva sitt liv...då är det värt att försöka hindra att fler män gör om samma sak mot andra.
Hur kommer man annars tillrätta med att så grova brott begås, endast pga att hedern kränks av att någon inte vill gifta sig med en, och orsakar livslångt lidande?

www.aftonbladet.se/n...47 68994.ab

Behringer2009-03-30 11:32
Antal inlägg: 3575

Tand för tand, öga för öga och vi får en hel värld som är blind och tandlös...

Nattravn - Ej medlem längre2009-03-30 11:33
Antal inlägg: 9141

Då få vi söple söppe. Om vi hittar den, dvs.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 11:33

Jo men istället för att tänka så som man gör från början. Alla hämnas på alla och det leder till barbari, vad tycker du om argumenten som jag för i det här enskilda fallet?

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 11:38

Det är ju lätt att ta en klyscha "Vänd andra kinden till"...
Det är lite mer komplicerat så eftersom landet har otroligt mycket orättvisor och det inte är onormalt med ett sånt här beteende och att putta tjejer från balkongen om det varit ute och träffat en kompis eller itne vill gifta sig med en gubbe.
Allt som leder till snabbare utveckling för att tjejer ska behandlas bättre kan vara bra om det uppväger att en mängd personer får lida..
Jag tycker fortfarande som jag skrev, men inte utifrån ett klyschtänkande utan utifrån de problem som finns i landet och utifrån möjligheterna att göra ngt åt dem. Så i det här fallet tycker jag "BRA JOBBAT!" ...hemskt va
:))

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 11:39

"onormalt" ska vara "ovanligt"

ite khan2009-03-30 11:41
Antal inlägg: 15

Hämnd som du beskriver det kommer leda till att männen som vill kasta syra planerar attacken bättre så det inte finns vittnen. Om han ändå upptäcks och som hämnd/straff får syra kastad på sig kommer leda till att hans familj hämnas på hennes familj på något sätt.

mollee - Ej medlem längre2009-03-30 11:41
Antal inlägg: 6087

Finns inget att säga om detta egentligen, förutom att världen och människan i sig är förjävlig rent ut sagt...

Hämnd hjälper ingen... Tror inte man mår bättre av hämnd långsiktigt.
Man mår bättre av att vara den störremänniskan och föregå med gott exempel.

bobo flux2009-03-30 11:46
Antal inlägg: 11371

Ändamålet helgar medlen, brukar det ju heta.
Jag tror det kommer bli en terrorbalans som i längden inte kommer att fungera, utan istället leda till mer omfattande våld för att maskera gärningen.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 11:49

ite khan Möjligt att de planerar det bättre, men kanske tänkandet på sikt går åt rätt håll om rättssystemet klargör att man får inte behandla en tjej så.
Dvs fler personer, kanske unga killar förändrar sit sätt att tänka i och med att rätten fördömer och dömer ut beteendet.
Kom ihåg att hon "ville inte gifta sig" På de grunder, dvs en hedersgrund, valde han att sabba hennes ögon och ansikte med syra.

Molleee, Jag tycker ditt resonerande är lite klyschigt. "Hämnd hjälper ingen" osv. Alla saker som sker för ont och gott med sig.
"Våld är fel i samtliga fall" osv. Sånt funkar inte när man kommer på detaljnivå i saker.

efrezina2009-03-30 11:51
Antal inlägg: 541

helt spontant när jag läste artikel kändes det rätt på nåt sätt, speciellt när han hade hånat henne i rätten , inte visat ngn ånger antar jag, där hade han sin chans, så jag känner att det är rätt åt idioten,
tyvärr tror jag inte hon kommer må bättre alls av hämnden desvärre

efrezina2009-03-30 11:52
Antal inlägg: 541

dessvärre..

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 11:52

bobo flux Jag tror oftast så som du skriver. Inte i det här fallet dock.
Även om det maskeras så hade den person som de vill hälla syra på fått det på sig ändå.
Vissa som ändå hade tänkt hälla syra på någon kommer göra det, medan vissa troligtvis kommer välja att avstå pga rädsla för straff. Vissa, kanske unga killar kommer troligt börja förändra sitt sätt att tänka.

Maskerat eller inte, fördelarna kommer komma

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 11:54

Jag tycker inte hämnden i sig är så viktigt, dvs agget utan de större fördelar för landet och i sättet att tänka, dvs norm för resten är det som är fördelen. Det är så grova brott och så mycket som förekomemr i hederskulturens namn. I och med de grova brott så måste det till något radikalt tror jag. Sarafs hjältar gör sin grej, och det är positivt, men i fall där saker måste "snabbt förhindras" så kan det här vara en radikal bra sak för att stoppa att det händer fler allvarliga saker.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-03-30 11:55
Antal inlägg: 7605

Jag tror att hämnd bara föder en våldsspiral, likt den i Israel/Palestina.
Anser att det är samhället, som hårdare ska fördöma liknande brott och kvinnoförtryck, låsa in gärningsmännen som de farliga brottslingar de är och inte överlåta till målsägande att själva verkställa straff.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 11:59

Okej mommes, jag förstår vad du menar. Om du själv skulle få syra på dig och det hade förhindrats om den mannen som hade tänkt göra det, avstod av skräck för att själv kanske bli påkommen och senare skulle komma att själv bli blind, hade du varit lika mycket inriktad på tänkandet om våldsspiral då? Hade du ändrat uppfattning för din egen skull, eller hade du levt med ditt syraansikte och stått ut med hur läget är?

ANDERStG2009-03-30 12:00
Antal inlägg: 7560

Barbariskt men kanske det minskar en ganska omfattande våldsmetod mot giftasovilliga kvinnor.

Meningen "Hon berättar om sina planer på att återvända till Iran iklädd jeans, t-shirt och slöja." var intressant, men utvecklades inte i aftonhoran.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:00

Våld föder våld visst.
Men i det här fallet så säger hon "nje, jag vill itne gifta mig med dig"
Han häller syra på henne, gör henne blind och förstörd.

Dety är en obalans.
Ett normalt beteende (hennes) leder till otroligt grovt våld.

Något måste ske-något radikalt-banbrytande.

belugavis - Ej medlem längre2009-03-30 12:02

Vad bra när jag skriver snabbty. Nu tänker jag skriva om. (kan man ta bort det förra?)
Våld föder våld visst.
Men i det här fallet så säger hon "Nej, jag vill inte gifta mig med dig"
Han häller syra på henne, gör henne blind och förstörd.

Det är en obalans.
Ett normalt beteende (hennes) leder till otroligt grovt våld.

Något måste ske, något radikalt och banbrytande.

bobo flux2009-03-30 12:02
Antal inlägg: 11371

belugavis, tror du att männens respekt för kvinnan ökar, eller är det rädslan för att själv bli syraattackerad som kommer hålla männen ifrån våldet? jag tror på det senare, och rädsla är ingen bra grund att bygga respekt med.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?