Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 964

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lelou - Ej medlem längre2006-04-06 19:28
Antal inlägg: 2025

SJ suger rätt kraftigt...hutlösa priser !
 
chricka742006-04-06 19:43
Antal inlägg: 289

vi bor på landet och det känns hemskt att man inte ska ha råd att låta barnen ha aktiviteter som kräver skjuts om bensinen blir mycket dyrare. Vi har redan en bensinräkning på ca 3500 kr/månad och det är mest för att ta sig till och från jobbet. Tur att vi har samma arbetstider så att vi kan åka tillsammans. Kollektivtrafiken finns, men det är inga bra tider, när man måste hämta och lämna på dagis, så kan man inte vänta två extra timmar på bussen, barnen har tillräckligt långa dagar ändå! Jag hoppas på sänkt skatt!!!
 
claw - Administratör2006-04-06 21:38
Antal inlägg: 34

Det allra sjukaste med bensinpriset är att skatten på bensinen är relativ. Om bensinskatten fanns för att reglera bilåkandet så skulle den sänkas när råbensinpriset gick upp, så att totala priset låg kvar på ungefär samma nivå.

Nu blir det istället så att om råbensinen går upp från 2 till 3 kr, så kommer skatten gå upp från 6 till 9 kr, vilket gör att staten TJÄNAR på att världsmarknadspriset går upp. Ju mer oljan tar slut desto mer pengar tjänar staten. Galet?
 
IMO - Ej medlem längre2006-04-06 22:09
Antal inlägg: 1766

Intressant Claw!

Har du några länkar man kan läsa in sig på?
 
claw - Administratör2006-04-06 22:17
Antal inlägg: 34

Hittade den här: www.bensinskatteuppror.se /

Där kan man även läsa att 2.38 kr av priset är moms. Man tar alltså moms även på själva skatten... :P
 
Pastor Green - Ej medlem längre2006-04-07 02:56
Antal inlägg: 192

På min ära, det huserar många ungdomar på den här internetsidan - och därmed även en uppsjö omogna åsikter om ditten och datten.
Förvisso: jag är en varm anhängare av massbilismen och skulle bli en olycklig gammal man om ett av mina barnbarn skulle visa sig bli en sån däringa trädkramare. Troligtvis skulle jag förskjuta honom.
Till yttermera visso kan jag sätta mitt morsarv på - en inte oäven summa - att ni som gnäller över bensinskatten tjyvåker på tunnelbana, buss och spårvagn och tillika förväntar sig en väl fungerande kollektivtrafik.
Låt mig slå fast en gång för alla: Livet är inte ett videospel. De statliga finanserna är inte en angelägenhet för en grå entitet som sticker sedlarna innanför kavajfickan.
I en nära framtid, när Betapets gnällfalang lyckats sänka bensinpriset, och en handfull av er drabbats av sjukdom och olycka som kräver en vårdinsats, ropa inte på hjälp. För vårdsektorn har då bommat igen. Pengarna, som skulle ha gått till statskassan, har ni använt till att köpa smink, rusmedel och nya videospel.
 
IMO - Ej medlem längre2006-04-07 05:01
Antal inlägg: 1766

Väldigt långt från ämnet, men måste bara fråga Pastor Green varför Pastorn alltid gör sina inlägg vid "okristliga tider"?
 
Pallas2006-04-07 06:26
Antal inlägg: 44

BRA! Låter som en utmärkt idé tycker jag. Problemet är ju bara att det inte spelar någon roll vad vi gör när Busken over here i USA inte gör ett skit för att höja bensinpriserna här. "Amerikaner gillar stora bilar". Jaha, tough luck för er då!

Jag bor i södra Kalifornien och här är bensinen dyrast i landet - den kostar 5.95 kr/l. Det är bara att kaste ett liiiitet öga på bilparken för att se att bensinen är alldeles för billig. Nej, Sverige borde tillsammans med resten av EU utöva utpressning mot Bush för att få till stånd en vettig lösning. Peak oil är inget jävla skämt! Det SKA vara dyrt att åka bil. Överallt!
 
Alfredo - Ej medlem längre2006-04-07 10:33
Antal inlägg: 73

Lite ovanligt att oljepriset smyger upp redan nu! Alla arabländer har inte redovisat sen 1982 hur mkt olja de egentligen har kvar, kan peak-oil vara mkt nära månne? Oljekällorna i nordsjön är långt mer än till hälften tömda. I arabländerna har man pumpat olja 1938, med tanke på hur många miljoner fat som produceras där per dag borde det inte vara slut? I 70 år har man pumpat olja ur samma hål, borde ju faktiskt vara slut snart tycker man. (man kan säga att det är en enda stor oljekälla under arabhalvön)

Fast de hittade ju naturgas under Jemen som kan försöja hela nordamerika med uppvärmning av bostäder de närmsta 100 åren...
Ungefär 95 % av all olja går åt till uppvärmning! Transporter är dock det synliga i västvärlden.
 
Tassos2023-09-27 04:29
Antal inlägg: 297

Bensinpriset har stigit sedan tråden skapades.
 
stupidity2023-09-27 07:02
Antal inlägg: 606

Säg någon vara där priset inte gått upp sen 2006 😁
 
Tassos2023-10-05 15:18
Antal inlägg: 297

Tv-apparater är ett gott exempel på varor som inte stigit i pris.
 
Skedvi2023-10-05 17:49
Antal inlägg: 192

Om tv-apparaterna har samma pris nu som då. Så är dom betydligt billigare nu eftersom pengarnas värde ej är konstant. Många verkar ha svårt att förstå det enkla.
 
Tassos2023-10-05 18:29
Antal inlägg: 297

Skedevi du missförstod. Jag säger att tv-apparater blivit billigare. Ingenting annat.
 
Skedvi2023-10-05 20:57
Antal inlägg: 192

Ok.
 
stupidity2023-10-05 23:08
Antal inlägg: 606

Synd att du inte behöver byta tv lika ofta som du tankar då ;)
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?