Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| EttanPortion | 2009-04-13 03:33 | |
![]() | Transvetism Jag tänkte börja med att berätta lite bakgrund till varför jag startar denna tråd. Jag har sedan jag var 13-14 år gammal regelbundet "klätt ut" mig i det andra könets kläder (för mig damkläder). Idag är jag 23 år gammal och har alltså i ett decenium burit på denna hemlighet. Jag har äntligen fått tag i en likasinnad kille som nyligen berättat om det hela för familj och vänner, vi pratar mycket och stöttar och hjälper varandra. Vi pratar om att gå ut på en nattklubb i Malmö som riktat in sig på transpersoner, personer som är intresserade av det eller bara personer som vill umgås på ett trevlig och icke föredömande sätt. Detta kommer jag förmodligen genomföra med honom men utan familjens och vännernas vetskap. Undersökningar visar på att cirka 5% av befolkningen har någon form av transvetism i sig (Finns massa olika och jag orkar inte gå igenom dem här och nu). Det betyde alltså att av 20 slumpmässigt valda personer är en trans. Fundera på hur många människor ni känner och dividera det antalet med 20 så får ni fram hur många av dina vänner och bekanta som förmodligen bär på hemligheten. Detta betyder att det finns tusentals likainnande som kanske aldrig kommer ut med vem man är, vilket jag tycker är jättehemskt. Man ska väl kunna leva sitt liv som man sjäöv vill..! Jag tänkte vi som är i situation kan prata, vi som varit i den och kommit ut, vi som känner någon eller folk som är nyfikna och har frågor. | |
| sejmårr | 2009-04-13 04:01 | |
![]() | Hej! Jag är inte själv transvestit (jag är kvinna) men jag vill säga att jag beundrar dig för ditt mod. Förr såg jag transvestiter som lite udda och tänkte mest på män som misslyckats med att se ut som kvinnor. Du vet, klumpigt sminkade och lite för långa och med för stora händer... Jag ändrade min syn efter att totalt ha fallit för den brittiske komikern Eddie Izzard. Han är transvestit, men samtidigt en av de sexigaste män jag vet! Att han har "kommit ut" tror jag kan göra mycket för att ändra på fördomar hos såna som jag. :) | |
| gnill | 2009-04-13 07:53 | |
![]() | Min favoritförfattare, den holländske Maarten 't Hart lever öppet som transvestit (han har också haft temat uppe i en del av sina böcker, bl a "Om så hela världen rasar" har jag för mig). Jag känner flera transsexuella och två av dem var transvestiter (trodde de) när jag lärde känna dem. Det påstås generellt att transvestism och transsexualitet är två olika saker, jag vet. Men ibland tycks det ändå hänga ihop. Hur som helst, lycka till med ditt nya öppna liv, det kommer att leda till att du känner dig helare som människa, tror jag, och dessutom kommer du att lära känna flera andra modiga människor och din bekantskapskrets blir genast mycket intressantare :-). | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2009-04-13 08:02 | |
![]() | wtf=) go girl! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-13 10:57 | |
![]() | Jag kan förstå det tunga i att bära på en hemlighet av att vara transvestit och jag tror att det till stor del hanldlar om självpålagd skam och rädsla för att bli lämnad ensam om det kommer ut till släkt och vänner. En av mina bästa vänner har varit tranvestit sedan han var 12 och jag fick reda på det först för ca fem år sedan, han är drygt trettio nu och jag har känt honom sedan han var sex år. Han hade fram till dess att andra och jag fick reda på hans läggning endast talat om det för en nära vän till oss och det var därför att han blev ertappad med morsans bh och vattenballonger. Då jag fick reda på det var pga. att jag såg ett kort på honom som kvinna och jag hasplade ur mig "vad söt du är som tjej" varpå han svarade "nu fick du reda på en sak om mig som jag inte ville att du skulle veta". Jag trodde han skulle komma med att han hade en okänd tvillingsyster eller något men han försa sig själv och berättade sin läggning. Personligen så fäste jag mig inte särskillt mycket vid läggningen utan jag är glad för att jag helt naturligt accepterade det. Jag anser att en god kamrat ska vara ett stöd och inte en domare över rätt och fel. Vad som däremot berörde mig mer var att han inte hade velat berätta det för mig och därigenom avslöjade sin misstro mot mig att jag inte skulle vilja ha honom som vän om jag visste hans läggning, kanske är jag själv del i det genom vilken person jag är och visar mig vara. Jag är dock övertygad om att hans ovilja för att berätta för mig (och våra gemensamma vänner) berodde på att han var rädsla att vi skulle förskjuta honom som vän. Jag anser att det är en väns uppgift att stödja en annan och annars är man inte en vän. Min kompis har inte förlorat en enda vän vad jag vet pga. sin läggning och jag hoppas och tror att det kommer att bli likadant för dig. Människor är mer förstående än vad många tror. Och kom ihåg att tänka på din familj och vänner, de vill hellre vara delaktiga i din läggning för att förstå dig bättre och se dig må bra än att inte vara delaktiga, inte förstå varför och se dig må dåligt. | |
| Babylon | 2009-04-13 11:03 | |
![]() | Det var väldigt stark av dig att skriva om detta tabubelagda ämne.....Har du varit inne på qx.se,där finns många trevlig transor...och klubbar med diskutioner...osv... Kram på dig ! | |
| EttanPortion | 2009-04-13 19:01 | |
![]() | sejmårr: Alla människor är fulla med fördomar tills motsatsen är bevisad, tror jag i alla fall. Jag tycker att folk skulle få mycket mer information om olika läggningar redan från skolåren. Där tar man i stora drag bara upp det "normala" och nämner att det finns annat. gnill: Transvestit och Transsexuallitet är enligt mig två olika saker som går lite hand i hand. För många tror jag det börjar med TV och övergår till TS. Känner mig dock säker på att jag inte är TS. (För er som inte vet skillnaden är TS en som vill operera om sig till det motsatta könet..) Lejonmix: Thx! :) Risotto: Tack så mycket, alltid kul att få lite andra synvinkar, både hur det är för din kompis och hur du kände inför det. Jag tror också att det är lätt att tolka det som att man inte anförtror sig till sina vänner men samtidigt tvivlar jag inte på att alla förstår sitsen man är i. Babylon: Jag är medlem på qx.se. Jag tycker det är sådär, blir lite trött på alla som bara är ute efter sex på den sidan. | |
| Lilla Busan | 2009-04-13 19:17 | |
![]() | Åååååå så underbart att du har träffat en likasinnad o på detta sätt kanske i framtiden vågar dig ut som transa på ett helt annat sätt än enbart hemma.. Jag har så otroligt många vänner som lever som transor på ett eller annat sätt o älskar dem alla.. Är så stolt över var människa som vågar sig ut med sina läggningar ( ja såvida läggningarna ej handlar om barn o sånt för då skall man skutas illa kvickt) Jag arrangerar tillsammans med en vän kryssningar ngr ggr per år då vi är ett stort gäng frisinnade människor som kryssar.. Vi är homo, heteo, bi, transor, dominanta, undergivna o klädfetischer såsom korsetter, lack, läder osv... Vilken kategori jag hör till vete gudarna,... :-) Är det så att du o din nyfunna kompis har lust att haka på så bara maila mig så skall du få all info du behöver.. Vi har flera transor som skall med så lovar att du inte kommer känna dig ensam oavsett om du väljer att resa som transa eller ej. Ju fler vi blir desto roligare.. Vi brukar hamna mellan 40- 100 st perverterade frisinnade människor.. Säger som ngn gjorde innan , U GO GIRL ..... Stå på dig... O är du på besök i stockholm så kan jag rekommendera en o annan klubb där du är mer än välkommen .. ;-) Pussa | |
| EttanPortion | 2009-04-13 19:41 | |
![]() | Tack, jag vet. Det är jätteskönt att ha någon att prata med om det, som verkligen förstå hur det är. Det låter supertrevligt, jag följer jättegärna med :). Skickat ett privat meddelande till dig så kan vi ta mer där :) | |
| EttanPortion | 2009-04-13 20:12 | |
![]() | Hade väldigt gärna sett att fler som har varit eller är i min situation hade hört av sig tråden.. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-13 20:33 | |
![]() | Bara att gratulera ettanportion och hoppas du slipper en massa fördomar. En fråga till risotto, tycker det är jättebra att du acceptera din kamrat och fortsätter att ha honom som vän. Men en sak som jag undrar är då. Att acceptera är en sak men skulle du tex gå ut på stan med honom när han är klädd som kvinna? Jag får för mej att många tycker att det är ok men att de skäms och drar öronen åt sig när det är in för publik. Nu menar jag absolut inte att du är sån risotto, jag bara undrar hur du ser på det? | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-13 20:43 | |
![]() | Kan förklara mej lite mer så ni förstår vad jag menar. När jag är ute tillsammans med min son och hans pojkvän så har jag inga problem med att de håller varann i hand och att de pussar på varann som alla kära människor gör. Men pojkvännens pappa har sagt att han inte har några problem med sonens homosexualitet men ändå sätter han upp en massa regler när han vistas med dem. De får inte pussas , inte hålla handen för respekt av andra. Då undrar jag om man verkligen har accepterat läggningen? För jag är ganska så säker på att han inte hade reagerat om det var kille/tjej. Hoppas det blev lite tydligare hur jag menade. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-13 21:11 | |
![]() | kissed, jag förstod direkt vad du menade och mitt enkla och raka svar är att för min del får min kamrat komma som han vill även om jag skulle gifta mig, åtminstånde vad det anbelangar mig. Den som har ett så stort problem med det så att den inte står ut kan för sin egen skull gå därifrån. Jag anser att det är min uppgift som kamrat att bidra till att min kamrat mår bra och känner sig tillfreds med den han är. Självklart tycker jag att det är en udda läggning att som man vilja klä sig i kvinnokläder, för jag kan inte personifiera mig själv alls med det, men det har inte med saken att göra. Så länge en människas personlga läggning inte skadar en annan människa så får den vara precis så som den vill. Att inte accepteras för den man är leder bara till ett destruktivt förhållningssätt till livet och vad det handlar om. Jag vill att min kamrat ska må bra för jag bryr mig om honom på ett högst personligt plan, och då är det här bara en liten bagatell i vår vänskap. Inte bagatell som ett problem utan bara en liten bagatell bland allt annat vi har varit med om tillsammans. Då det här blev känt, eller snarare berättades för oss så var det ett hett samtalsämne så fort vi kamrater träffades och den kamraten det handlar om fick berätta en hel del och många gånger. Nu i dag ett antal år senare så är det ingen av oss som ens nämner det för att behöva ha något att prata om, visst kommer det på tal ibland men det är bara som en bagatell i allt annat vi pratar om och som vi har gjort tillsammans. Så jag svarar ja på din fråga om jag skulle kunna gå på stan med honom som kvinna, vad skulle jag annars vara för en kamrat? Jag är inte rädd för vad andra ska tycka utan jag är rädd om min kamrat och vill att han ska känna säkerhet och acceptans för den han verkligen är. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-13 21:17 | |
![]() | Då har jag fått svar på min fråga och jag håller fullständigt med dej:-) Tyvärr så tror jag det andra som jag pratade om är mer vanligt. Lätt för människor att snacka om de accepterar men att visa det i handling brukar vara svårar för vissa tyvärr. | |
| Pseudonymf | 2009-04-13 21:22 | |
![]() | Man kanske kan acceptera det, när de inte ser det. Men svårt att respektera det, när det syns. Antar att det bottnar i rädsla för sina egan reaktioner eller att personen i fråga inte blir accepterad av vårt trångsynta samhälle när de har sällskap av en TS på stan eller dyl. Själv vet jag inte hur jag skulle reagera, men i första hand stöttar jag min vän. Jag skulle nog tycka att det var en pikant situation som jag skulle känna mig lätt obekväm i, men jag skulle aldrig offra en vän/familjemedlem för att jag skulle vara trångsynt. Åsikter måste man få ha, men ska man presentera det för någon som kanske känner att den är i en utsatt situation (kanske nyss tagit steget som TS eller annat) så får man minsann vara lite öppensinnad och försöka förstå! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-13 21:29 | |
![]() | Har man varit kamrat med någon i 25 år så lämnar man inte den personen i sticket då den behöver en. Säg hur många kärleksförhållanden som varar i 25 år med moderna mått? det mina kompisar och jag har är grundmurat och det ska mycket till för att spräcka det. Jag är snarare rädd för att om jag inte hade accepterat min kompis läggning helt naturligt så hade det kunnat vara en anledning till att vi inte skulle vara kamrater i dag och det skulle vara hårdare att ta än att lämna någon bara för att den inte håller sig inom den normala ramen. Nu tycker jag så här i efterhand att det var ganska spännande att på riktigt bli testad på mitt överseende med annorlunda människor. För innan så har jag helt varit på det klara med att jag accepterar homosexuella (det vanligaste att föreställa sig) o.dyl. men inte blivit utsatt för det. Nu har jag blivit utsatt för det att bekänna färg och tack och lov så valde jag rätt helt naturligt. Jag har en annan kompis som jag misstänker är lite dragen till bisexualitet, han har alltid starkt hävdat att det är inget konstigt osv. Nu vet jag att han har testat homosexuellt umgänge vilket han berättade efter att den första berättade att han var transvestit och jag visade färg i den frågan. Den som jag tror har bisexuell dragning hade varit rädd för att jag skulle förskjuta honom om jag fick veta vad han testat. Jag tror kanske att jag ger en bild av mig själv av att vara macho. | |
| Uffetuffe | 2009-04-13 21:58 | |
![]() | Tycker det är helt sjukt .... | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-04-13 22:04 | |
![]() | Risotto, jag håller helt med dig - om man dömer ut människor p.g.a sexuell läggning så gör man sig själv en stor otjänst. Man missar kanske en jättefin vän. Jag har flera vänner som uppfattas som "udda" och som gjor annorlunda val i livet. Jag tycker det är rätt befriande, spännande och intressant faktiskt. Svenssonlivet är härligt, men det ä lika härligt att se att livet är fantastiskt oavsett om man går den "traditionella" vägen (som man underförstått i samhället förstått är vad man "nör" göra). Man ska inte flacka jorden runt och ägna massor av tid i meditation när man är 30, utan fundera på att skaffa familj. Men ändå är de människorna rätt spännande :) Sen har självklart alla ngn form av fördomar, eller en måttstock för vilka man inte vill ha i sin närhet, och det måste man ju få välja själv. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-13 22:36 | |
![]() | Uffetuffe: Bara för att du har svårt att hitta kläder i din storlek ska du inte ge upp. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-13 22:37 | |
![]() | Jag menar om du kunde hitta en blond hårfärg som passar kommer du säkert hitta en klänning som passar en vacker dag. | |