Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 800

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-05-15 18:10
Antal inlägg: 3069

Oärliga mathandlare
I dag när jag handlade mat på Konsum i Håla där jag bor så köpte jag "delad vitkål" till ett pris av 10,90 kr/kg. Jag hade vägt biten i skålvåg och konstaterat att den vägde ca 800 g. alltså kostade den drygt 8 kronor. När jag kollar på mitt kvitto så har den helt plötsligt kostat drygt 11 kronor och jag blir lite fundersam om jag är dålig på matte eller om det är något annat fel. På kvittot står det att de har tagit 13,90 kr/kg för den "delade vitkålen". Det är ofta som det är ett pris på hyllan och ett annat i kassan och nu har jag lärt mig att kolla kvittot. Som om det inte vore skamligt för butiken var gång man påpekar dettta "misstag" så verkar tjejen i kassan snarare irriterad över att man påpekar missen än att ursäktande åtgärda felet, vad är det egentliga felet egentligen?

Nu undrar jag givetvis om det här är ett problem som ni andra också råkar ut för ofta?
Med tanke på hur vanligt det är där jag bor så är jag övertygad om att kunderna tillsammans dagligen betalar ca en tusenlapp mer för sina varor än vad de egentligen skulle göra och det kan butiken ha en extra anställd för, nästan i alla fall.
Nu är inte principen den att jag är sniken för att jag begär tillbaka tre kronor utan principen är den att jag anser att butiken i det här fallet lurar till sig en hel del extra pengar genom att ange falska priser på sina varor.

ajohansson2009-05-15 18:19
Antal inlägg: 125

Hej du! Det är nog så i många affärer! Jag bor i Halmstad brukar handla på Maxi. när vi kunder märker något sådant fel som du pratar om eller om dom råkat har glömt att ändra i datorn, då när vi påpekar detta så får jag som kund ett presentkort på 25 Kr som "plåster på såret" Och dom skärper sig.
Det tycker jag e en fin gest ! man ska ju kunna lita på sin affär!

Cajsa-Stina2009-05-15 18:30
Antal inlägg: 3154

Vad jag förstår så brukar man ha ett kilopris på HEL vara men om man vill ha den delad får man betala ett högre kilopris.

Risotto - Ej medlem längre2009-05-15 18:30

Ja så hade en av matbutikerna här det förut,men just den jag konsumbutik som jag pratar om nu har aldrig haft det så men de gör ofta fel. De kanske inte vågar för de vet att de skulle få betala en massa extra då.....
Egentligen skulle jag vilja låta bli att handla där men det är den närmsta butiken och har jag inte lust att ta en långprommis så blir det den butiken.

kermis2009-05-15 18:32
Antal inlägg: 1323

Coop i den här stan är likadana. Mer regel än undantag att det är fel pris i kassan när man köper nåt på extrapris. Man kan ju börja undra... Om det inte är en medveten skojartaktik så brister det allvarligt i deras rutiner. I andra affärer har jag inte märkt samma problem, mer än nån enstaka gång.

Bitte - Administratör2009-05-15 18:33
Antal inlägg: 24223

Håller med Cajsa-Stina delar man det så brukar det bli dyrare

Bitte

Cajsa-Stina2009-05-15 18:34

Förstår dig och jag kan också tycka att affärerna borde ge den servicen att dela på en vara utan kostnad:)

run-marie2009-05-15 18:37
Antal inlägg: 1806

Risotto, Cajsa har nog rätt där att det brukar var dyrare med varan som är delad, men det är helt klart att det ska framgå av prisskyltar.

Jo, det händer faktiskt då och då, men eftersom jag är "fammal i gården" så är jag uppmärksam och t ex på ICA har dom en check eller tillgodokvitto man får om varan är märkt med ett pris på skylten och det registreras ett annat i kassan. Du ska få ett tillgodokvitto på 25;- kr och dessutom mellanskillnaden tillbaka. Det är iaf så där jag bor, men om jag har förstått det rätt så har alla ICA-handlare samma överenskommelsr. Det kan alltså bli ganska dyrt för ICA på 1 dag om kunderna är uppmärksamma.

Har klagat även på Coop vid vissa tillfällen när märkningen på hyllan inte stämmer överens med vad datan har lagrat som pris. Har aldrig varit några problem när man påpekat detta.

NEJ, jag är ingen gnällkärring, men prismedveten och om jag handlar i 2 olika affärer, eller fler, för att dra nytta av extrapriser just den veckan så kollar jag också extra noga. Man måste ju börja träna inför pensionen för då vet man ju inte ens om man har råd att köpa mat alls.
:-D

Risotto - Ej medlem längre2009-05-15 18:37

I det här fallet så var det deklarerat att hel vitkål kostade 8,90 kr/kg och delad 10,90 kr/kg. I kassan betalade jag 13,90 kr/kg för den delade.

run-marie2009-05-15 18:39
Antal inlägg: 1806

Då ska du egentligen ha pengar för sveda och värk också? :)

Varför flyttade du till en Håla när du bodde i N-P?

Cajsa-Stina2009-05-15 18:39

Ja, då är det ju en helt annan sak. Dålig stil av affären att inte ha koll på sina priser.

Risotto - Ej medlem längre2009-05-15 18:45

runis, därför att 1. jag ville bort från Täby då, 2. Täby är för dyrt att bo i om man inte har välbärgade föräldrar som kan köpa en lya till sina barn. Jag tillhör inte den skaran.

StinaD2009-05-15 19:56
Antal inlägg: 349

Här nere där jag bor blåste Netto kunder på flera hundra åt gången. I julas skulle dom ta ett visst kilopris för färdigkokt skinka, men glömt att märka om streckkoderna, så skinkan vägdes inte i kassan utan kassörskorna drog bara streckkoderna. I ett fall var det någon som fick betala över 100 kr för typ 500 g skinka.... Dock blev det ett fall för medierna och Netto fick vackert märka om sin julskinka, men man kan ju undra hur många kunder som blivit lurade innan detta upptäcktes.

Men nej, jag tycker inte du är gnällig, många bäckar små. Står det 10,90 kg så gör det. Då ska man inte betala 13,90. Punkt.

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-05-15 20:01
Antal inlägg: 1821

Jag känner igen det där med att kassörskan tittar lite snett och man får en känsla av att man är "dryg" för att man hävdar sin rätt. Och så blir reaktionen "suck...jaha, vi får väl kolla då. Kan du vänta här", istället för att bara säga "nämen, då har det nog blivit fel någonstans. Vi ber om ursäkt, vänta lite så skall jag ordna så att du får dina pengar itllbaka"

Kjempegrejt2009-05-15 20:08
Antal inlägg: 317

jag tror inte det handlar om oärlighet, det är mest att någon sagt till någon att fixa priserna där. Så glöms det av.

När sedan kassörskan får skiten, så blir hon sur eftersom det inte är hennes fel.

Alltihop är fel.
Den som styr butiken gör det största felet och dom andra får sona för det.

Kjempegrejt2009-05-15 20:10
Antal inlägg: 317

sen har det förvisso mycket med hur man blir bemött att göra, blir man bra bemött är problemet rätt litet, blir man dåligt bemött är problemet större än det var innan man klagade.

skogstorparn2009-05-15 20:15
Antal inlägg: 2287

"Iniativrik, problemlösande och energisk. Vill få saker gjorda på en gång, är otålig tills jag har fått se ett resultat."
kanske dags att leva upp till detta,risotto.och låt oss slippa ditt trams i fortsättningen

kermis2009-05-15 20:17
Antal inlägg: 1323

....? har jag missat nåt borttaget inlägg eller var det där det mest omotiverade påhoppet idag?

Risotto - Ej medlem längre2009-05-15 21:02

kermis, nej du har inte missat något för jag har suttit och slöjdat sedan jag skrev sist. Jag orkar inte bemöta sådana dumheter som det ovan, har förstått att det finns flera individer på detta forum som bara är ute efter att "runka" (läs röra) om lite i trådarna.
Jag har flera gånger påtalat problemet med felmärkningar för butikschefen och han är en lallig lolle som bara nickar och bockar......

-BAUDI - Ej medlem längre2009-05-15 22:25
Antal inlägg: 1089

Jag tycker att affären borde stämmas på de 3 kronorna.

Kanske de kanske till och med skulle förlora sitt vitkålstillstånd?

Då skulle de få se på upprättelse!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?