Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 84 |
Mobilspel
| Pågående | 19 810 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ebba033 - Ej medlem längre | 2009-05-17 17:14 | |
![]() | Du som är juridiskt bevandrad Undrar bara om inte cykelfordon (precis som hästekipage) är likställt med motorfordon i trafiken? Om så är fallet - är det tillåtet att cykla på trottoarerna? | |
| nettan23 | 2009-05-17 17:21 | |
![]() | Hittade detta på nätet Trafikförordningen 3kap. 6§ Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns. 14 kap. 6§ Till penningböter döms en förare av ett fordon som inte är motordrivet som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1. bestämmelserna i b) 3 kap. - 2, 3, 5-11 §, 12 § första stycket, 13, 16 eller 17 § eller föreskrift som har meddelats med stöd av 17 §, Alltså (Enligt svensk lag): Cyklar skall framföras på cykelbana, om sådan inte finns skall de framföras på körbanan. | |
| ebba033 - Ej medlem längre | 2009-05-17 17:25 | |
![]() | Tack för ett utförligt svar som jag alltså tolkar som att det är förbjudet att cykla på trottoarerna. Vad kan jag som ofta livrädd fotvandrare göra för att förhindra att få hjärtat i halsgropen ideligen när cyklister vräker fram på trottoaren? Gissa vilka djävulska redskap jag funderar ut för att hindra dom? Inte bara käppar i hjulen:) | |
| nettan23 | 2009-05-17 17:37 | |
![]() | Haha, jag känner likadant för bilister som vägrar stanna vid övergångsställen, man får slänga sig ut o hoppas på att de hinner stanna! Sånt där kan verkligen störa en! Självklart ska du kunna gå utan att bli påkörd av en cykel, men konkreta tips har jag tyvärr inga :O | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2009-05-17 18:09 | |
![]() | Jag brukar gå ute i körbanan när det är fullt av grus på trottoaren efter vinterns sandning eller då det är halt på trottoaren på grund av brist på sandning kontra körbanan. Cykla likaså. Man cyklar och går alltså där det går att gå. Regelstadiet i trafiken är till för att passeras, får man lära sig om man tagit B-körkort. | |
| nettan23 | 2009-05-17 18:14 | |
![]() | Gå ute i körbanan? Det låter riskfyllt :P | |
| Kjempegrejt | 2009-05-17 18:34 | |
![]() | nettan23: jag stör mig nåt fruktansvärt på människor som gör som du, fast bara på vintern. Inför övergångsställen är det ofta glashalt, det går inte att få stopp även om man kör sakta mao. Likadant i vissa korsningar. Så riskera inte livet för att visa din rättighet. | |
| nettan23 | 2009-05-17 18:39 | |
![]() | Kjempegreit! Självklart väntar jag ett tag, men om ingen stannar, vad göra? :) | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2009-05-17 19:13 | |
![]() | Det känns mindre riskfyllt att skada sig om man går ute i den sandade körbanan än på den hala trottoaren. När man hör eller ser fordonen närma sig tar man sig in till kanten så gott det går, ofta upp på trottoaren försiktigt, vilket förstås sänker farten på mig. När motorfordonen passerat är det bara att gå ut i vägen igen och fortsätta i normal takt. Denna procedur upprepas så länge väghållningen inte har möjlighet att ha lika sandat, respektive sopat, på trottoar/gcv som på körbana. | |
| Kirkelina | 2009-06-03 00:02 | |
![]() | I andra inlägget citerar nettan23 följande ur Trafikförordningen: 3kap. 6§ Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns. Betyder det också omvänt att man inte får cykla på vägbanan om det finns en cykelbana? Jag kan förstå att cyklister och fotgängare kan behöva gå på körbanan vintertid på grund av bristande underhåll av cykelbanan och trottoaren, även om det naturligtvis inte är att rekommendera. Men varför cyklar folk på bilvägen när det är sommarväglag och det finns en alldeles utmärkt cykelväg längs med körbanan? Idag hade jag en sådan cyklist framför mig. Vägen är ganska smal och det tog ett tag innan jag kunde köra om cyklisten eftersom jag fick möte. Så småningom blev det omvänt. Jag kom till en 30-väg där bilarna kröp fram i ca 20-25 km/h cyklisten kom i kapp mig men kunde inte komma förbi vilket han hade kunnat om han cyklat på cykelbanan som löpte vid sidan om vägen. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-06-03 00:05 | |
![]() | Jag förstår inte varför, men en ko räknas som fordon och ska ledas på högra vägkanten. Rullstol kan räknas både som fordon och fotgängare, d v s man får gå på den sida det passar bäst. | |
| apbur | 2009-06-03 00:25 | |
![]() | Som cyklist retar jag mig ganska ofta på att fotgängare fullkomligt ignorerar cykelbanorna och till råga på allt blir upprörda när man susar förbi. Tyvärr är det ganska svårt som cyklist att alltid undvika trottoarer då man inte vill riskera sitt eget liv ute i trafiken. Man är ganska oskyddad som cyklist och risken för svåra olyckor blir större när man rör sig i den vanliga trafiken än när man cyklar på cykelbanor eftersom många bilister inte vet hur de ska hantera cyklister. Hur ofta skadar sig fotgängare till följd av cyklister och hur ofta skadar sig cyklister till följd av bilister? Sluta sura och börja cykla. | |
| Kirkelina | 2009-06-03 07:40 | |
![]() | Det är därför jag undrar varför en del cyklister cyklar på en smal och ganska hårt trafikerad bilväg när det finns cykelbana. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-06-03 09:21 | |
![]() | Utmaningar och gambling ökar under dåliga tider :) | |
| andarv962 - Ej medlem längre | 2009-06-03 11:25 | |
![]() | Självklart ska man cykla på cykelbanan när en sådan finns! Men om man missat början på cykelbanan och det går en 1 dm hög stenkant längs med cykelbanan så att man måste stanna och kliva av cykeln för att komma upp på cykelbanan så fortsätter åtminstone jag på vägbanan. Irriterande! Bort med stenkanter eller fixa "påfarter" med jämna mellanrum så kan fler cyklister som av misstag hamnat på vägbanan ta sig upp på cykelbanan utan att bromsa ner den surt förvärvade upptrampade farten! | |
| Kirkelina | 2009-06-03 17:37 | |
![]() | Här var det bilar som fick cyklisten att tappa fart eftersom han inte kom förbi bilkön. Hade han kört på cykelbanan hade han kunnat köra utan avbrott om det inte kom trafik på de korsande gatorna vill säga. (Kanske därför han körde på gatan då den är huvudled.) Det är i alla fall lätt att komma upp på cykelbanan utan att tappa fart då det finns uppfarter utan kant i varje gatukorsning. | |