Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 833 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lhadnesi | 2009-05-21 22:29 | |
![]() | Hur blir man av med spelberoende jag frågar o ber | |
| Tyrolerkatt - Ej medlem längre | 2009-05-21 22:29 | |
![]() | drar ur sladden till routern | |
| emmylicious | 2009-05-21 22:31 | |
![]() | www.slutaspela.nu/ Gå in på "Söka hjälp" | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-05-21 22:45 | |
![]() | Det är bara att skaffa sig ett annat beroende. | |
| Loppan65 | 2009-05-21 22:58 | |
![]() | Korpberget i Kramfors - enda stället i sverige för spel och även sexmissbrukare- | |
| HumbleBug | 2009-05-21 23:18 | |
![]() | Ställe för sexmissbrukare? Häftigt, kanske man skulle göra ett besök... Ang. spelmissbruk - skaffa dig ett liv. Se till att du inte har tid med att spela. Vill du spela bort ditt liv aller göra nåt vettigt av det? Fast o andra sidan, är man en människa utan ambitioner så spelar det väl ingen roll. | |
| bomah - Ej medlem längre | 2009-05-22 16:41 | |
![]() | Humblebug har rätt. Skaff dej ett liv. Hitta nån rolig hobby, häng med dina vänner etc. | |
| krutmarie | 2009-05-22 17:03 | |
![]() | Vad för slags spel är du beroende av? Det finns ju massor med spel som kostar pengar och det är ju (enligt min mening) mycket värre att vara beroende av. | |
| Zickzacker | 2009-05-22 17:04 | |
![]() | Ang. spelmissbruk - skaffa dig ett liv. Se till att du inte har tid med att spela. Vill du spela bort ditt liv aller göra nåt vettigt av det? Fast o andra sidan, är man en människa utan ambitioner så spelar det väl ingen roll. Ja så lätt är det....eller? | |
| krutmarie | 2009-05-22 17:05 | |
![]() | Periodvis, när jag mått skitdåligt, har jag faktiskt varit beroende av Betapet. Nu kan jag klara mig nån enstaka dag utan, men det är inte lätt. :) | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-05-22 17:47 | |
![]() | humblebug - " Fast o andra sidan, är man en människa utan ambitioner så spelar det väl ingen roll." vart kom den ifrån? | |
| Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-22 18:41 | |
![]() | betapet är iaf gratis | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-05-22 19:39 | |
![]() | När spelar du mest? Jag brukar fastna här på småtimmarna. Ett tag hjälpte det mig, att jag bestämde mig att bara spela en match per dag och det på förmiddagen. Jag var jätteglad de dagar jag lyckades låta bli att spela. Men, sedan gled jag dit igen. Det är bara att börja om och försöka skärpa sig. Rom byggdes ju inte heller på en dag. Försök minska spelandet och det inte går att sluta. Det är alltid en början för en förändring av vanorna. | |
| lhadnesi | 2009-05-22 19:50 | |
![]() | Jag tackar för alla förslag....har klarat av det.....men som en alkis är en alkis ..är gränsen till det svag. Och jag lovar, tro inte att jag inte har ett liv, många av er skulle vara avundsjuka på det, men tyvärr dygnet har mer än 24 timmar ibland. | |
| Katitzi65 | 2009-05-22 19:56 | |
![]() | Genom att helt enkelt göra något annat, som med alla beroenden , man måste avstå om man inte vill fortsätta... | |
| Bolerria | 2009-05-22 20:13 | |
![]() | Bli kär och ha en massa sex och se till att du vill vara med den personen hela tiden. | |
| efrezina | 2009-05-22 20:20 | |
![]() | och bli sexmmissbrukare istället?? mkt bra fråga av ts men svår att besvara, återkommer kanske.. | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-05-22 20:24 | |
![]() | Att bli kär är bra för det mesta. Även alkoholister mår bra ett tag av det - tills de glider in på gamla spår igen. | |
| Filurflizan | 2009-05-22 21:28 | |
![]() | ett beroende är ett beroende, sök hjälp! Tycker inte det ska tas på så mkt mindre allvar än drogberoenden eller annat ... om det bara var att sluta hade du ju redan slutat inte sant ?! Lycka till | |
| Karsten PhD - Ej medlem längre | 2009-05-22 22:33 | |
![]() | Kära vänner, Det kan vara sant att ett beroende som inte kostar något är bättre än ett beroende som kostar pengar, men ibland är verkligheten mer komplicerad än så. Om beroendet innebär att man blir av med tid som man annars kunde använt till upplevelser som man värderar mindre negativt, är beroendet ändå kostsamt, på så sätt att tiden inte är gratis. Tiden är det enda av vilket vi alla har begränsade reserver, vare sig vi är födda rika eller fattiga. Man kan under avslappnade former reflektera över tidens innebörd, och hur värdefullt varje ögonblick är. Kvalitetstid är tid som man inte förspillt, och ju mer kvalitetstid man fyller sitt liv med desto bättre mår man i allmänhet, visar de flesta dubbelblinda studier. En vän till mig som arbetar med missbrukare berättade den fascinerande och tänkvärda historien om matematikern Paul Erdos. och hans vän Graham, som skrivit hans biografi. För er som likt mig inte är bekant med Paul sedan tidigare kan jag nämna att han är en av de främste inom sin genre, och känd för det så kallade Erdősnumret som ni förstås känner till från aktiviteter inom sociala nätverk. Liksom alla Pauls vänner var Graham orolig för hans drogmissbruk, och i slutet av 70-talet slog Graham vad med Paul om 500 dollar att han inte kunde avstå sitt amfetamin under en månad. Paul antog vadet, och var sedan drogfri i trettio dagar, varefter Graham betalade. Paul sade då: "Du har visat mig att jag inte är en missbrukare. Men jag har inte fått något arbete uträttat under dessa dagar. Jag går upp på morgonen och stirrar på ett tomt papper. Jag har inga idéer, jag är precis som en vanlig människa. Du har försenat matematikens utveckling en månad." Han återupptog omgående sina piller och fortsatte skriva matematiska satser, så många att under historiens gång är det bara en annan matematiker som skrivit fler. Man måste komma ihåg att det krävs självuppoffring och disciplin för att avstå från sitt missbruk men ofta krävs det större självuppoffring för att fortsätta med sitt missbruk. Detta är inte en lätt fråga, och det krävs eftertanke och reflektion innan man kommer fram till vad man anser om detta, och huruvida det är mer beundransvärt att låta bli ett missbruk eller att medvetet bli en slav under det för att bidra till något som är mer beundransvärt än man själv är. I Pauls fall är det inte lätt att säga att han hade varit en bättre människa om han avstått sitt missbruk, men i de flesta fall är det förstås så det ligger till. Jag är säker på att du har vad som krävs för att bli av med ditt beroende, och önskar dig all lycka! //Karsten, PhD | |