Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 918 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LiiiLooo | 2009-06-05 21:35 | |
![]() | är detta svartsjuka? nu har jag och min granne suttit och diskuterat länge om en specifik händelse. En man och en kvinna lever sina liv ihop. kvinnan har ett barn sedan ett tidigare förhållande och är därför tvungen att emellanåt träffa sin f.d. Hon är inte intresserad av denna människa alls och x:et är väl inte inte intresserad av henne heller men har vid några tillfällen gått över gränsen. Han har försökt att haft telefonsex med henne och han har även fört riktigt samlag på tal. Kvinnans nuvarande sambo vet om allt detta och är nu emot all kontakt med pappan. Jag ser inte detta som svartsjuka då jag vet att sambon litar på kvinnan men är naturligvis inte nöjd med situationen att en man annan tar sig sådana friheter. Jag ser detta som ett missnöje över situationen från hans sida snarare än svartsjuka mot sin sambo. Vad anser ni? | |
| Ässät | 2009-06-05 21:37 | |
![]() | Det är inte svartsjuka nej utan en markering men har man barn med en annan än sin partner så är det nästan oundvikligt att man måste ha kontakt på något sätt. Men det där exet gör är inte acceptabelt. | |
| CD II | 2009-06-05 21:38 | |
![]() | läs dina rader igen så ser du svaret... | |
| BorderBeta | 2009-06-06 06:31 | |
![]() | Såklart att det är svartsjuka, rädsla, kontrollbehov; formulera det lite hur du vill. Framförallt är det ett absurt sätt att sköta situationen på. "Du får inte ha kontakt med ditt barns pappa." *suck* Vad man gör är att sätta gränser samtidigt som man förbättrar kommunikationen. Är man en klok, insiktsfull person så hjälper man sin partner med detta. Eller så agerar man på rädsla, som i det fall du beskriver. Pappan till barnet går sannerligen för långt, men att hantera situationen så är rädslobaserat och konflikttriggande på FLERA områdenl. | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 06:42 | |
![]() | "....och x:et är väl inte inte intresserad av henne heller men har vid några tillfällen gått över gränsen. Han har försökt att haft telefonsex med henne och han har även fört riktigt samlag på tal." Inte intresserad, jo jo... Självklart rör det sig om svartsjuka från mannens sida. Om han litade fullt ut på att kvinnan konsekvent skulle avvisa x-ets inviter skulle han bara kunna garva åt hela saken. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-06-06 12:52 | |
![]() | Jag tycker det känns som sunt förnuft. Exet verkar inte helt frisk.... | |
| Miss_jk | 2009-06-06 13:00 | |
![]() | CDII: Ser hon andras åsikter i sitt eget inlägg? Verkar ytterst märkligt. | |
| Husa | 2009-06-06 13:12 | |
![]() | Jag ser det också som svartsjuka....säger som någon ovan...litade han på henne fullt ut så skulle han bara kunna skratta åt det. Och att förbjuda henne att ha kontakt med exet är väl ganska dödfött...har man barn ihop så är det ju praktiskt ganska omöjligt! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-06-06 13:13 | |
![]() | Vi vet för lite om relationen mellan mannen, kvinnan och exet för att kunna svara på om det är svartsjuka eller bara ett försök till sund gränsdragning - deras personligheter och tidigare historia är nyckeln till att veta det, så jag förstår inte hur ni andra kan uttala er så kategoriskt. Exet skall givetvis hållas kort om han inte håller stilen, men att förbjuda all kontakt är ett övertramp som KAN tyda på att förnuftet är utslaget av exempelvis svartsjuka. Men motivet kan lika gärna vara någon slags rättrådig uppfattning om att exet är en person med dåligt inflytande - vad vet vi? | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-06-06 13:28 | |
![]() | Det skulle kunna vara att han uppfattar honom som hotfull och vill skydda henne också. | |
| uberbacon | 2009-06-06 15:09 | |
![]() | Jag håller med Sylvia om att vi vet för lite om situationen! Och vad spelar det för roll om det är just svartsjuka eller något annat? Är det inte mer relevant att fundera på hur de praktiska konsekvenserna fortlöper, än att haka upp sig på definitioner? Att "vara emot all kontakt" som TS skriver låter inte som ett förbud, snarare en åsikt. Även om vi som sagt vet ganska lite, är det inte helt smart att på något sätt skära av pappa-kontakten med hänsyn till barnet. Kvinnan får väl helt enkelt säga till på skarpen? | |
| MsPlingPling | 2009-06-06 15:18 | |
![]() | Det här är väl en sund reaktion från nuvarande sambo! Och jag kan faktiskt inte utläsa att han förnjudit henne att ha kontakt med pappan! Gränsöverskridandet från exets sida kan man ju alltid ha åsikter om, det gäller att markera och vara tydlig om att relationen endast handlar om gemensamma barn och att respektera att de i övrigt har skilda liv. | |
| emmylish | 2009-06-06 15:56 | |
![]() | Exet verkar helkonstigt, men jag tycker det är svartsjuka. För om han litar på henne så skulle han inte behöva ha några problem med exet (förutom att han verkar vara en konstig person). | |
| emmylish | 2009-06-06 15:58 | |
![]() | Sen kan man ju spekulera i anledningarna till VARFÖR han vill ha bort exet ur bilden. Det kan ju helt enkelt vara för att han är rädd om henne, och tycker att exet verkar vara en farlig person som kanske en dag kommer förgripa sig på henne? | |
| Tess 08 | 2009-06-06 16:33 | |
![]() | Man skulle ju kunna se det från den nye mannens sida också... Hur kul hade det varit om din sambo får massa konstiga förslag från hennes barns pappa?? Och även om man då vet om att det inte går längre än till att han ger dessa förslag så skulle man nog bli både less och trött på människan. Hade du accepterat att någon stötte så på din sambo (oavsett om din sambo skulle vara otrogen eller inte)??? Och helst vid upprepade tillfällen... Jag hade troligtvis skrattat i börjar, men sen blivit mer än lovligt less på människan... | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 16:45 | |
![]() | Tja, svartsjuk kanske inte är helt rätt benämning i det här fallet, jag vet inte. Men givetvis hade man blivit förbannad. | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 16:46 | |
![]() | Först garvat, sedan blivit förbannad. :-) | |
| dragabol | 2009-06-06 16:49 | |
![]() | jag hade inte accepterat eller tyckt det var trevligt med försök till telefonsex o samlag från ett ex vare sig till mig eller partnern.. svartsjuka - vet inte - kanske mest en naturlig reaktion på ett gränsöverskridande, missnöje absolut! problemet ligger på hennes sida så då bör hon lösa det tror jag, hon kan själv begränsa om hon vill.... | |
| ---Robban--- - Ej medlem längre | 2009-06-06 16:59 | |
![]() | Ibland är det ju inte så lätt att resonera med folk, tyvärr. | |
| BorderBeta | 2009-06-06 17:08 | |
![]() | Att reagera känslomässigt är inte förbjudet. Men att AGERA på svartsjuka/rädsla/kontrol lbehov av jobbig situation, kräver massor av andning och väldigt få lyckas med det. Man kan sätta gränser utan att göra desperata utfall som att förbjuda kontakt med en annan förälder. Det leder bara till mer rädsla och konflikter. | |