Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade0
Mobilspel
Pågående19 997

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Irene512009-06-16 08:48
Antal inlägg: 11

körtelfeber, mononukleos eller kysssjukan
nån som har haft eller känner nån som har körtelfeber,
min son har legat i 10 dagar nu med morgontemp på 39.9 och är jättedålig,jättesvullen mjälte,svullna röda ögon,halsont, svår hosta massor av slem och snor.Alvedon och Ipren var tredje timme ändå går inte febern ner helt..hur länge är man så här sjuk..nån som vet ?

Irene512009-06-16 08:50

ursäkta de "tre s:en" i kyssjuka

kissed - Ej medlem längre2009-06-16 08:50
Antal inlägg: 3037

Jag hade det när jag var 12 år och låg sjuk i 3 veckor.
Min bror hade det och hamnade på sjukhus så dålig blev han. Han var sjuk i 5 veckor.

pennyjenny2009-06-16 09:15
Antal inlägg: 528

Hör av dig till sjukvården om du är orolig. Det är mitt bästa tips.
1177.se är en bra sida att kolla också (f.d. sjukvårdsrådgivningen).

acarina2009-06-16 09:50
Antal inlägg: 3

Jag hade inte låtit min pojk legat på närmare 40 graders feber i 10 dagar.... har du inte kontatat sjukvården?

Mysanka - Ej medlem längre2009-06-16 12:23
Antal inlägg: 10

Variationerna är nog rätt många. Min bror var rätt dålig, men låg bara till sängs hemma. Kompisens son (då ca 20 år gammal) däremot fick tillbringa flera dagar med dropp på sjukhuset och har fortfarande sviter (som läkarna tror pga sjukdomen) med nedsatt ork och jobbigt psykiskt så här ett par år efteråt.

Husa2009-06-16 12:44
Antal inlägg: 345

Ta med honom till läkare!
Och ge absolut inte så mkt Alvedon och Ipren som var 3:e timme...på tok för mkt!

Irene512009-06-16 12:57

vi har varit två gånger till akuten..och fått samma svar, båda gångerna hem och vila drick mycket och ät Ipren o Alvedon var tredje timme...nu blir jag fundersam om det är fel eftersom Alvedon verkar skada levern som redan är ansträngd...skall kontakta sjukvårdsrådgivningne igen och fråga om det stämmer...i alla fall verkar detta vara en "elak jävel" .. tack PennyJenny för en bra sida...

Sotfinger2009-06-17 00:14
Antal inlägg: 22361

Körtelfeber kan vara väldigt jobbig. Alvedonet är mest till för att han ska _känna sig_ lite bättre. Det är inte meningen att febern ska gå ner helt. Feber har en funktion, den högre kroppstempen hjälper till att bekämpa sjukdomen. Jätteviktigt att han dricker ordentligt.
Ring sjukvårdsrådginingen och prata, så får du förhoppningsvis både råd, tips och tröst!

Astridnils2009-06-17 00:21
Antal inlägg: 9

Min dotter var jättedålig, jättelänge. Tror inte det är nån fara med alvedon. Men jag tycker också att du ska ringa och kolla lite för att bli lugnad. Var beredd på trötthet under lång tid efteråt. Känner många som haft det, visst kan man få sviter under lång tid men de flesta får det ändå inte, trots allt en ganska ofarlig men jobbig infektion. Det värsta ger sig nog snart!

tipitina2009-06-17 00:25
Antal inlägg: 2687

Jag var hemma i två månader pga av körtelfebern och efterverkningarna av den.

Var hos läkare ganska tidigt (åkte ej in på akuten dock) och fick voltaren vilket hjälpte mig jättemycket, framförallt då det var dags att börja äta så smått.

Viktigt är ju dock att han får i sig vätska

krutmarie2009-06-17 00:32
Antal inlägg: 1696

Sjukvårdsupplysningen? Hur mycket bra info kan du få där på 3-4 minuter. Jag skulle åkt till akuten igen och inte åkt därifrån förrän dom undersökt om det ev är nåt annat. Skulle aldrig låtit mig avfärdas så lätt. Har dom tagit prover de 2 andra gångerna du varit där? Hur gammal är din son? Att äta dessa tabletter var 3:e timme som enda behandling verkar ju horibelt.

le-lou2009-06-17 01:12
Antal inlägg: 17500

Han ska hålla sig lugn och passa honom för stötar o liknande. Oftast kan man vara ganska dålig en längre tid, en klasskompis fick det, var borta i nån månad och några veckor efter var det no no att vara med på gympan och liknande. Verkar som att det är levern som blir extra ömtålig.

tipitina2009-06-17 11:23
Antal inlägg: 2687

Inte bara några veckor le-lou alla ggr. Jag var inte med på gympan under ett helt år på inrådan av läkare, inte heller fick jag dricka alkohol...

Fast krutmarie, det är i stort sett det enda de gör om man inte är så dålig att man måste läggas in med dropp pga febern...

Irene512009-06-17 14:14

Krutmarie,
sonen är 19 år men "liten" och ynklig just nu :-) ,ja vi har tagit prov båda gångerna vi varit på besök på VC samt akuten och visst är det körtelfeber=virus=ingen medicinering möjlig annat än febernedsättande och smärtlindrande...vila, vila, vila och jag mäter upp två liter vätska som han försöker få i sig om dagarna. Vi har förstått att det här kommer att ta tid eftersom doktorn sjukskrev honom 4 veckor på direkten och att han måste ta ytterligare prov för att se att viruset är borta innan han får börja sommarjobba (postutbärare med spring i trappor=alltså förmodligen inget sommarjobb alls i sommar)
Men det som känns tuffast är att det förmodligen inte blir nån mer fotboll den här sässongen, eftersom vad vi förstått det hänger kvar svår trötthet under en längre period efter tillfrisknandet och att man dessutom inte får hålla på med fysisk aktivitet pga av att mjälten då kan spricka/skadas gäller visst också levern..tur att inte våra tre andra barn haft den här allvarliga varianten, trots att de förmodligan alla haft det enligt doktorn,enda trösten är livslång immunitet och att endast ett fåtal blir så här allvarligt sjuka tydligen. Sonen tillhörde dett "fåtal" oturligt nog :-(

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?