Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Filurflizan | 2009-08-28 07:44 | |
![]() | En ambulans i utryckning ska lämnas företräde? Var med om ett tillfälle idag när jag åkte med en bil på passagerarsidan , som jag tror kunde ha slutat illa . Vi körde i stan , i en rondell med ganska mkt trafik i . När vi är på väg in i rondellen både hör och ser vi en ambulans på utryckning i hög fart på väg in mot rondellen . Det tar inte många sekunder att komma fram till utfarten av rondellen där ambulansen strax innan har sin infart i samma rondell. Vi har bilar både bredvid ( vi låg i inre filen) och bakom oss . Och jag uppfattade det som att att alla i rondellen samt det högra körfältet hade uppmärksammat denna ambulans . Så vad gör man nu när man kommer fram till utfarten i denna rondell? Har man inte en skyldighet att släppa förbi utryckningsfordon? Valet låg mellan att stanna i rondellen och låta ambulansen köra in och förbi , eller att köra och hinna före ambulansen ut ur rondellen. Han valde att köra, vilket jag tycker är helt galet , även om jag fröstår att det kan finnas en viss risk att stanna i en rondell med, men nu var ju ändå andra tarfikanter uppmärksammade . Vad tror ni? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-08-28 07:55 | |
![]() | Man veterligt ska väl alltid lämna företräde för polis samt ambulans om dom har blåljuset på. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-08-28 07:55 | |
![]() | Mig veterligt ska det stå:) ej vaken än | |
| Filurflizan | 2009-08-28 08:29 | |
![]() | alltid? trots att man kan utsätta sig själv och andra i fara ? ( jag tyckte inte det denna gången , men föraren gjorde den bedömningen om han skulle ha stannat kunde han bli påkörd bakifrån) | |
| Ässät | 2009-08-28 08:33 | |
![]() | Jag har också hört att man alltid ska lämna företräde när det är blåljus på. Jag bor vid en väg där ambulans och branbilar ofta kör förbi..inte långt från mig är det en rondell och när dom närmar sig den där rondellen så sätter dom på det där larmet som berättar att det är sjukt bråttom | |
| Perrekhan | 2009-08-28 09:16 | |
![]() | Klart som fan att alla andra ska lämna företräde för blåljus. Varför tror ni att t.ex. ambulanser har blåljus och siren...? | |
| annelille | 2009-08-28 09:25 | |
![]() | ...man ska väl alltid släppa fram utryckningsfordon men jag tror inte det innebär att man ska köra av en bro eller ner i diket för att släppa fram dem.... eller som i detta fallet riskera att bli påkörd bakifrån... det kanske var bättre att gasa på och sen släppa förbi..... han kanske inte alls visste att ni andra trafikanter hade koll på läget... hur kan man veta det...?.... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-08-28 09:36 | |
![]() | Vad är viktigast, att undika en kollision med ambulansen eller att undvika en lättare kollision med en medveten medtrafikant? Personligen tycker jag att det är bättre att stanna så som den här situationen beskriver det. Had e det varit i ett enkelt körfält där ambulansen har det svårt att komma förbi skulle det vara rätt att gasa på för att sedan lägga sig åt sidan då tillfälle erbjuds. I en rondell så går det ju ändå inte så fort faktiskt. | |
| bulimi3 | 2009-08-28 09:38 | |
![]() | Fordon under utryckning med siren och/eller blinkande ljus skall ALLTID ges företräde.Givetvis finns det situationer när man inte bara kan köra åt sidan,tex väg med vajerräcke. Men så snart det går har man skyldighet att göra så | |
| Bitte - Administratör | 2009-08-28 09:39 | |
![]() | Om man blir upphunnet av ett utryckningsfordon med sirener & blåljus på där det är enkeltfiligt är det bara att gasa på och hålla undan tills det blir så bred väg att man kan släppa förbi dom,, Har faktiskt varit med om detta för nått tag sedan Bitte | |
| annelille | 2009-08-28 09:43 | |
![]() | ....risotto... du är välkommen till Lassabacka rondell i Varberg så får du se hur fort det kan gå i en rondell.... =)..... | |
| bobo flux | 2009-08-28 10:25 | |
![]() | word, annelille. Glassabacka är ett satansverk till rondell! | |
| vulcan | 2009-08-28 10:49 | |
![]() | Norrtullsrondellen i Norrköping med spårvagnsspåren i mitten är nog Sveriges värsta satansverk till rondell. Det var dock inte i den rondellen som kungen krockade. Däremot hamnade kungens bil hos en bilplåtslagare som en gång i sin ungdom lagade min bil privat och försökte ta betalt som vore han en märkesverkstad och inte en gymnasist. Om norrköpingsrondeller har även Carla Jonsson diktat: I norra Europas största rondell Susar vi runt från morgon till kväll I en sliten, grå liten antabus Söker vi en avfart eller öppen sluss. Se där - lite totalt värdelöst vetande så här på fredagsmorgonen! Lämna företräde för utryckningsfordon ska man såklart. Det är också tillåtet att bryta mot trafikregler för att åstadkomma det, t ex köra upp på trottoarer och gå över spärrlinjer. Personligen är det få saker som gör mig så förbannad i trafiken som när folk inte respekterar utryckningsfordon. Tänker de inte att det kan vara de själva eller en nära anhörig som ligger i ambulansen eller behöver hjälp av polis/brandman/sjukvårdsp ersonal nästa gång? | |
| mor din | 2009-08-28 11:05 | |
![]() | kvinnor kör som höns. | |
| mor din | 2009-08-28 11:06 | |
![]() | Hahaha! | |
| mor din | 2009-08-28 11:09 | |
![]() | Kanske inte... Men lämna företräde, såklart. Alla trafikanter bör anpassa sig efter allmänna regler vid utryckningar och stressituationer, om man inte vill skapa mer kaos. Självklart. | |
| helbe267 | 2009-08-28 11:27 | |
![]() | Om det kommer ett utryckningsfordon när man är i en rondell så är det väl inte svårare än att helt enkelt ta ett varv till i rondellen :) Har fått lära mig "endast ett varv i rondellen".... | |
| magga | 2009-08-28 11:39 | |
![]() | Vika åt sidan och Stanna tror jag på. Men en fråga: om man befinner sig på en 70-väg (?) med vajerräcke och ambulansen absolut inte kommer förbi. Får man liksom gasa på o köra fortare än maxhastigheten? | |
| oboymannen | 2009-08-28 12:04 | |
![]() | Man ska lämna företräde till utryckningsfordon, självklart! Men det innebär inte per automatik att man får bete sig hur som helst. Man får inte utsätta andra för fara. Självklart får man gasa på om det är en enkelfilig väg med vajerräcke. | |
| Filurflizan | 2009-08-28 12:44 | |
![]() | Ja jag tycker ju som dom flesta här, att det är större risk att chansa och ev bli påkörd av ambulansen , än att sakta in i rondellen ( där folk har 50 före rondell tror jag) och släppa förbi den, bifogar en bild på hur rondellen ser ut, och vart ambulansen och vi befann oss, ambulansen är röd prick, bilen jag satt i grön , och dom runt omkring blå . Sjukt ful ritning hehe men för att få en bättre bild av det, han körde ut och la sig bakom den stora blå pricken som är en lastbil(!) och måste då korsa körfältet dit ambulansen är påväg :S Hann iaf halvt skita på mig | |