Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 338 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yinyanggurl - Ej medlem längre | 2009-10-03 12:18 | |
![]() | "Du ska vara stresstålig" i arbetet... Många, ja nästan alla arbetsgivare skriver i sina annonser att dom vill att den arbetssökande skall vara stresstålig! Vilken människa är stresstålig egentligen? Det är så dumt så det är inte sant, tycker jag! Visst kan man klara av lite stress under en kortare period, men man måste då få återhämta sig efteråt. "Ha många bollar i luften" är också ett favorituttryck när de söker folk. Det betyder egentligen att man ska göra minst 2 personers jobb! "Vara flexibel" är också något de önskar att arbetstagaren är. Det betyder nog att man ska gå utanför sin arbetsbeskrivning och ändå inte få betalt för det! Är ni stresståliga och villiga att ha många bollar i luften och vara flexibla? | |
| Yinyanggurl - Ej medlem längre | 2009-10-03 12:19 | |
![]() | Inte jag i allafall .... :-/ | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2009-10-03 12:23 | |
![]() | Jag tål stress och har många bollar? | |
| Frk Panik - Ej medlem längre | 2009-10-03 12:25 | |
![]() | Är och är. Man är ju så illa tvungen eftersom man, som du skriver, ofta ska vara helst två personer åt gången (iaf inom mitt yrke). Så... ja, jag har helt enkelt blivit mer och mer stresstålig med åren. Häromdagen (när jag samtidigt skulle utföra tre personers jobb) brann det lite dock och en totalt oförstående kollega fick sig en avhyvling. Tror dock att hon lärde sig något av det :) | |
| Celtic Cross - Ej medlem längre | 2009-10-03 12:28 | |
![]() | Det där är ju väldigt individuellt. Nog finns det människor som är mer stresståliga än andra. Jag är inte så väldigt stresstålig egentligen. Förvisso jobbar jag ganska hårt och gillar att ha ett högt tempo med ett visst mått av positiv stress, men när oförutsedda händelser inträffar kan jag bli drabbad av negativ stress. Jag försöker att bli bättre på det där, för negativ stress är varken bra för hälsan eller främjar en i ens yrkesutövande. | |
| amandahug - Ej medlem längre | 2009-10-03 13:10 | |
![]() | Det är kanske därför de skriver det i annonsen, för att du inte ska söka. Att människor är olika är väl inget nytt. Alla har inte samma gener. | |
| kajix | 2009-10-03 13:26 | |
![]() | beskriv en situation du klarat av bra där DU tycker att du varit stresstålig (o d). sen får arbetsgivaren tycka om det eller inte. spela in en youtubare där du jonglerar. funkar bra med humoristiska arbetsgivare. att skriva en annons är förmodligen lika stressande som att skriva svaret. tänk empatiskt. | |
| myra64 - Ej medlem längre | 2009-10-03 15:19 | |
![]() | På det ena jobbet stressar man skiten ur sig periodvis pga sjuka regler som folk som inte ens jobbar där har bestämt. Frustrerande...men det kompenseras av att jag på det andra kan ta det lugnt, fika, hinna vissla en falsk trudelutt eller byta några ord med någon annan arbetskamrat.. | |
| -Torskmacka | 2009-10-03 20:14 | |
![]() | man ska även ha båda fötterna på jorden... och det är ju också ganska vanligt bland de flesta sökande tror jag. | |
| Celtic Cross - Ej medlem längre | 2009-10-03 20:17 | |
![]() | "man ska även ha båda fötterna på jorden..." Gäller inte forklifters emellertid. De ska ha gaffeln fast förankrad i myllan. | |
| Deltiolog - Ej medlem längre | 2009-10-03 21:40 | |
![]() | Inom mitt yrke (trädgård/jordbruk) är det fruktansvärt stressigt vissa perioder varje år, men samtidigt är det ett arbete som blir som en livsstil för att det samtidigt är en hobby på något sätt...av den anledningen känns det avstressande även i de mest hektiska perioderna. Så känner jag det iaf. | |
| amandahug - Ej medlem längre | 2009-10-03 21:42 | |
![]() | Det finns inget mer stressande för mig än att vara sysslolös. Under hård arbetsbelastning kan jag koppla av. | |
| caughtbock | 2009-10-03 22:32 | |
![]() | Jobbar ju på McDonald's så ja... | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-10-03 23:00 | |
![]() | Sluta jiddra, börja jobba! | |
| Sotfinger | 2009-10-03 23:09 | |
![]() | Har de skrivit i annonsen att den sökande ska vara stresstålig så har de ju liksom garderat sig. Går du på knäna sen och tycker att jobbet är för stressigt så kan arbetsgivaren säga att det är dig det är fel på, de hade ju förvarnat.... Jag skulle heller inte söka ett sånt jobb, eftersom jag skulle dra samma slutsats: här är dom underbemannade och man ska tacksamt jobba utan lunchrast och 12 timmar i sträck. | |
| rufs | 2009-10-04 00:14 | |
![]() | På mitt jobb kan man inte vara stressad :)Alla ska ha rätt att jobba i sin egen takt o efter egen förmåga hos mig :) jag jobbbar med lindrigt utvecklingsstörda människor o som dagsläget ser ut idag hamnar allt fler människor i olika diagnostiserande fack pga att man inte platsar tempot på fria arbetsmarknaden:( tänk om alla människor kunde stanna upp en sekund i sitt liv o känna efter vem man är o vad man gör och framför allt vilka krav hur man bemöter andra människor runt omkring sig | |
| Sotfinger | 2009-10-04 09:38 | |
![]() | Rufs: javisst! Och egentligen är vi väl alla lindrigt utvecklingsstörda på nåt vis... :-) Jag menar att de som pallar med att jobba under stress länge är ett litet fåtal och det är bedrövligt om de får sätta ribban. | |
| cokki | 2009-10-04 10:28 | |
![]() | Jag hävdar att det finns inte en enda person som är född till att vara stresstålig. Hatar det ordet stresstå.. det betyder att arbetsgivaren vill att man ska jobba häcken av sig och alltid ställa upp och tusen saker i luften. En dag tar det slut det slutar med s.k utbrändhet och sjukskrivning då tar arbets giv en ny person att slita ut.... för djävligt. | |
| kajix | 2009-10-04 10:37 | |
![]() | ring till arbetsgivaren och fråga vad de menar när de använder det intetsägande ordet stresstålig. | |
| salty | 2009-10-04 12:04 | |
![]() | Jag förstår inte problemet - vissa yrken är stressiga och kräver en stresstålig person, andra är lugnare, kanske har mer flexibla scheman etc. Varför är det fel av en arbetsgivare som erbjuder ett stressigt jobb att han/hon redan i annonsen markerar detta? Det är ju bara en önskvärd egenskap, på samma sätt som det kan stå att det fordras körkort eller särskilda språkkunskaper, betyg eller vad tusan som helst. Något som krävs för att kunna utföra arbetet väl. Det är inte arbetsgivaren som är ond, precis... | |