Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 127 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vonne_ | 2009-10-31 23:16 | |
![]() | Dan Andersson Det var om aftonen som sommaren flög rakt i famnen min, och jag log som i min späda barndomstid, och röda, röda blomster i mitt hjärta gingo in som en doft som var som evighetens frid. Det var om aftonen jag älskade som jag ej älskat förr och all världen var min sköna mörka brud, och mitt hjärta stod på gavel som en salighetens dörr med en ingång till förbarmandet och Gud. Och jag hörde gamla sånger komma åter hemifrån, och av det ljus jag drack blev själen stor och ny, och alla gamla, gamla träd och alla glänsande strån de sjöngo in mig i min barndoms gröna by. Det var om aftonen, när vinden mot det blåa havet drog som denna glädje lik en ängel grep mig fatt, och jag förstod att vår Herre varje dag sin tjänare slog för att spara all hans glädje tills i natt. Och jag dansade bland träden och jag sjöng för ljung och sten, och min visa var så hög som aldrig mer, och den slocknade som glansen av himlens sista sken - det var om aftonen, då solen hon gick ner. | |
| vonne_ | 2009-10-31 23:19 | |
![]() | Jag är spelman, jag skall spela på gravöl och på dans, i sol och när skyar skymma månens skära glans. Jag vill aldrig höra råd och jag vill spela som jag vill, jag vill spela för att glömma att jag själv finnes till. Jag vill inte tröska råg och jag vill inte repa lin, ty den hand som stråken skälver i skall hållas vek och fin. Ni får inte ge mig bannor eller kalla mig för lat, fast jag stundom hellre hungrar än jag spelar för mat. Jag vill inte gräva jorden, jag vill inte hugga ved, jag vill drömma under häggarna tills solen hon gått ned. Och i kvällens röda brand ska jag stå upp med min fiol och spela tills ert öga lyser hett som kvällens sol. Jag ska spela när ni gräva era kära ner i jord, jag ska spela hela sorgen i en visa utan ord. Och det svarta som var döden och som hälsat vid er säng, det ska forsa som en strömmande sorg från min sträng. Jag ska följa genom dalarna i höstens höga natt, och i rök från hundra milor ska jag sjunga som besatt. Och när natten böljar becksvart över skogstjärnens skum, mina basar skola ropa djupt ur människosjälens rum. Tre sorgens strängar har jag - den fjärde har gått av, den brast i en skälvning på bästa vännens grav. Men ända in i döden vill jag följa er med sång - och jag vill dö och jag vill spela till uppståndelse en gång. - Dan Andersson Ty en hemlighet är allt vårt liv, sol lyser där natten gått, och barn växa upp över multnande ben, där fädernas slaktning stått. Mina ögon har fröjdats åt solen och min mun har mot våren lett, men mitt hjärta längtar mot ängder dem intet öga sett. - Dan Andersson Gässen flytta När de gamla såren heta tära, när din kind är vätt av ensamhetens gråt, när att leva är att stenar bära och din sång är sorg som vilsna tranors låt, gå och drick en fläkt av höstens vindar, se med mig mot bleka, blåa skyn! Kom och stå med mig vid hagens grindar, när de vilda gässen flyga över byn! - Dan Andersson | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-10-31 23:19 | |
![]() | Det där är inte Andersson! | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-10-31 23:21 | |
![]() | Eller jag blir lite osäker nu. | |
| vonne_ | 2009-10-31 23:21 | |
![]() | Va....visst är det Dan Andersson | |
| Fluktsoda - Ej medlem längre | 2009-10-31 23:21 | |
![]() | Nej, det är Dan Corneliusson. | |
| vonne_ | 2009-10-31 23:26 | |
![]() | Dan Andersson är en av våra största diktare och du Fluktsoda vet inte vad du snackar om. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-10-31 23:27 | |
![]() | Han var jättebra. Hoppas han får nobelpriser och så. | |
| vonne_ | 2009-10-31 23:29 | |
![]() | det är inte frågan om priser han hade känslan om hur livet kan vara. | |
| henrik_l | 2009-10-31 23:30 | |
![]() | Vi har faktiskt ett museum här om honom som min faster hade hand om en gång i tiden. :) | |
| vonne_ | 2009-10-31 23:32 | |
![]() | jag är spelman och jag ska spela till gravöl och till dans......han menar att livet är upp och ner | |
| vonne_ | 2009-10-31 23:33 | |
![]() | henrik_I var bor du | |
| Fluktsoda - Ej medlem längre | 2009-10-31 23:34 | |
![]() | Härlig analys. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-10-31 23:35 | |
![]() | Ja,han är liksom allmängiltig i sin konst. Alla fattar hur han levde..och dog. | |
| henrik_l | 2009-10-31 23:47 | |
![]() | vonne_ utanför ludvika, dalarna. | |
| vonne_ | 2009-10-31 23:58 | |
![]() | Skattlösberg, Grangärde | |
| vonne_ | 2009-11-01 00:00 | |
![]() | Min mans kusin har en del att göra med Dan Andersson | |
| Fältherre | 2009-11-01 00:04 | |
![]() | Jaha, det är Dan "Rally-Kalle" Andersson? | |
| henrik_l | 2009-11-01 00:05 | |
![]() | Rally-Kalle? | |
| vonne_ | 2009-11-01 00:08 | |
![]() | Hur kan ni göra spe av Dan Andersson han är en av våra största poeter | |