Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 370 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stol | 2009-11-24 15:59 | |
![]() | 200:- i skatt Göran Persson socialdemokrat som han är betalar enbart 200:- kronor i skatt. Hur är det möjligt. Göran har enligt tidningarna valts till ordförande i en styrelse som består av mer eller mindre ekonomiska bedragare. | |
| caughtbock | 2009-11-24 16:02 | |
![]() | Var framgår detta? Om så nu är fallet blir jag lite bitter då jag fick en blygsam bruttolön på 6200 denna månaden som minskade med betydligt mer än 200 kr efter skatt. | |
| Mojhito - Ej medlem längre | 2009-11-24 16:02 | |
![]() | Tycker du ska läsa hela artikeln.... www.e24.se/lifestyle...70 1695.e24 | |
| Mojhito - Ej medlem längre | 2009-11-24 16:04 | |
![]() | Han betalar ju sin kommunalskatt som alla vi andra...att han sen kom under brytpunkten för statlig skatt må väl vara hänt...? | |
| micro113 | 2009-11-24 16:05 | |
![]() | Kan du länka till artikeln? För om jag inte missminner mig så talar man om statlig skatt -- vilket innebär att han betalar fullt ut kommunalskatt. Han lyfter bara 28 000 (ur minnet) i lön ur sitt bolag - och kommer därför inte upp i brytpunkten så att han behöver skatta mer än 200 -- samma regler som för alla andra i Sverige. Resten av pengarna ligger kvar i bolaget och skattas den dag han lyfter dem. Jag har för mig att det var bolagsform (kan ha varit fond) Med andra ord, han skattar för den inkomst han lyfter, och skattar enligt gällande regelverk. Åtminstonde enligt den artikeln jag läste. Har du läst någon annan? Vilka regler tycker du GP skall beskattas efter? | |
| micro113 | 2009-11-24 16:09 | |
![]() | Tack för länken Mojhito Det var som jag mindes - dock 28 500 i korrigerad summa.... Sen hade slutlig skatt för GP, var dock inget att vara avundsjuk på. Samtidigt behöver hemkommunen Flen inte klaga. Där hamnar hans slutliga skatt är på 1 956 659 kronor, skriver Resumé, vilket tyder på att Göran Persson under förra året realiserat tillgångar som han måste skatta för. | |
| caughtbock | 2009-11-24 16:13 | |
![]() | Nu har jag läst... Det var väl inte så upprörande. :S | |
| odin - Administratör | 2009-11-24 16:13 | |
![]() | Hans bolag får ju dessutom skatta 28% bolagsskatt på vinsten. | |
| stol | 2009-11-24 16:54 | |
![]() | För att betala så lite i skatt som han gör har han stora lån och skattejämkning. En vanlig Svensk får inte så stora lån om man bara har 28000:- i lön. | |
| micro113 | 2009-11-24 17:14 | |
![]() | stol Vad pratar du om. Du får ta precis hur stora lån som helst, utan lön alls, om du har säkerhet att ställa för lånen. Banken är intresserad av säkerhet och betalningsförmåga, inte lön, kan du visa att du fyller kriterierna med noll kronor i löneinkomst så får du lånen. Normalt är det man som Svensson har att visa upp gällande tex billån eller husköp just lönen, och därför räknar banken på det -- men har du andra tillgångar så går det lika bra. Har man ett företag - vilket GP har - så räknar man inte lön alls utan likviditet och soliditet i företaget. Lånar man i företag så lånar man sällan på privata medel. Läste du dessutom artikeln så såg du att han har låsta tillgångar i bolaget som han kan realisera -- det är tillgångar som kan användas som säkerhet för lån. Självklart har han skattejämkning precis som alla andra som har lån i Sverige -- återigen samma regler som för alla andra. Tycker du GP skall skatta och verka på någon form av speciallagstiftning där han beskattas särskilt hårt som straff för att han är socialdemokrat? Eller vart vill du komma? | |
| lycopersicon | 2009-11-24 18:00 | |
![]() | stol: Hur gör du din bedömning angående hur mycket lån han har? Att han betalar 200 kr i statlig skatt beror på att hans inkomst hamnar under brytpunkten. Men han betalar ju kommunalskatt också. Även du skulle betala 200 kr i statlig skatt om du hade en inkomst som hamnar under brytpunkten. Läser du vidare ser du att han betalar nästan 2 miljoner i kommunalskatt. Vad är det du tycker är så fel? | |
| kermis | 2009-11-24 21:30 | |
![]() | Jag tycker att hela grejen är ett bra exempel på att bara för att det är en rubrik så behöver det inte vara fel eller ens upprörande. Syftet med en rubrik är ju att få folk att klicka in sig i artikeln, så att de kan visa fin statistik på sina läsare till sina annonsörer. Aftonbladet är ju mästare på sånt. (nästan) Varje gång rubriken handlar om antingen en enskild person som på något vis är känd eller om något som kommer att döda dig så är det läge för att glömma rubriken, oavsett om man sen läser artikeln eller inte. :) | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-24 21:33 | |
![]() | Jag har en person som jag känner väl som fick betala mer i skatt ett år än vad han tjänade. Ja det var ju självklart en typ av försäljning med i spelet. Men ändå... En höginkomstagare som alltså inte får nån lön det året.. Jag tycker det är strange... | |
| micro113 | 2009-11-24 21:41 | |
![]() | Tvålis Fast det där är ju ett direkt felaktigt sätt att räkna -- han kan inte ha betalat mer i skatt på själva lönen än han tjänade. Och lägger han till skatten för försäljningen på löneskatten för att visa hur mycket skatt han minsann fått betala -- då måste han i rimlighetens namn också lägga till det han fick i förtjänst av försäljningen till inkomsten. Med andra ord -- summan av kardemumman är nog att han i handen fick kvar mer än han betalade i skatt på sina inkomster/förtjänster. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-24 21:48 | |
![]() | Klart att han fick pengar över på grund av ett placeringsval han hade gjort många år innan. Men är det alltså inte... Ja omoraliskt.. att en människa betalar mer i skatt än vad dom tjänar på att arbeta ett år? Även om inkomsterna kommer från en långsiktig investering? Jag vet inte, jag har aldrig kommit i närheten av det men det känns inte inspirerande. | |
| micro113 | 2009-11-24 21:51 | |
![]() | Tvålis Anledningen till att man skattar nu är ju att det är nu tillgången realiseras -- är det bättre att skatta låsta tillgångar varje år -- eller när man köper in dem? Det är ju först nu de är en inkomst. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-24 22:07 | |
![]() | Jag vet, känns bara som en dyster historia... Jag har mycket stor respekt för stora delar av vår skattepolitik. Jag förstår dom makroekonomiska aspekterna, men hyser förståelse för den typ av frustration detta kan utlösa. | |