Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 380 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stubin | 2009-11-26 18:44 | |
![]() | A-kassan Blir bara lite upprörd när jag fick höra att a-kassan nekar till ersättning för att man har "planer för framtiden". Min syster har precis läst upp sina betyg och tänker söka till högskolan. Om hon kommer in så kommer hon att vara arbetslös i några veckor. Hon har hört sig för på sina tidigare jobb om det finns någon möjlighet att hon får jobba där några veckor tills hon får veta om hon kommer in på högskolan men just nu finns inget jobb åt henne. Hon tar därför kontakt med a-kassan och där blir det nobben för att dom anser att hon har planer för framtiden (högskola). Hon har betalat till a-kassan i 10 år men får inte ersättning för dom veckor som det gäller. Nu är det ju inte säkert att hon kommer in på högskolan och hur fungerar det då? Får hon ersättning retroaktivt då? Någon som vet hur det fungerar? Min slutsats blir att om man blir arbetslös så ska man absolut inte fundera på vad man kan göra för att komma ur detta vilket alla andra uppmuntrar....Det kanske inte är så konstigt att det står i tidningarna att socialbidragen ökar. | |
| Zickzacker | 2009-11-26 18:54 | |
![]() | Sverige i ett nötskal! Vilket skit land vi lever i. | |
| YamahaJet | 2009-11-26 19:27 | |
![]() | Ja riktigt jävla "skit land" Sverige, sämsta skyddsnätet nånsin, man kanske borde flytta till Bangladesh. Självklart ska man ha betalt för varenda dag man inte jobbar, det är liksom en mänsklig rättighet. Det är statens skyldighet att tillgodose medborgarnas flöde av likviditet genom hela livet! | |
| The Mag | 2009-11-26 19:30 | |
![]() | Yamaha: Kul kille. Förklara varför hon skall betala i 10 år om hon aldrig skall få använda den FÖRSÄKRING det handlar om. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-11-26 19:33 | |
![]() | Försäkring mot en ingivelse att börja plugga? | |
| Miss Nöjd | 2009-11-26 20:00 | |
![]() | Hon kan ju givetvis söka a-kassa ändå för den tiden. Utan att nämna att hon har planer för studier. | |
| Zickzacker | 2009-11-26 20:06 | |
![]() | Ska det behövas? | |
| Bitte - Administratör | 2009-11-26 20:08 | |
![]() | Frågan är väl fyller hon villkoren för att få A-kassa , hur mycket har hon jobbat , mm ,mm, det hänger liksom inte bara på att man betalat utan även på vad man gjort Bitte | |
| Zickzacker | 2009-11-26 20:16 | |
![]() | Sant bitte men borde hon inte stämplat innan då? | |
| Bitte - Administratör | 2009-11-26 20:17 | |
![]() | Hon hade ju pluggat läst upp betygen står det,, Bitte | |
| YamahaJet | 2009-11-26 20:31 | |
![]() | Jaap är betydligt duktigare på att fatta sig kortfattat än mig. A-kassan är en försäkring mot icke självförvållad arbetslöshet - inte som utdrygning av kassan mellan två kurser. | |
| YamahaJet | 2009-11-26 20:32 | |
![]() | "Fatta sig kort" ska det förstås stå... | |
| Stubin | 2009-11-26 20:35 | |
![]() | Hon har pluggat den här terminen och dessförinnan har hon jobbat och hon har aldrig behövt stämpla tidigare. Att studera på heltid uppfyllde kraven men inte om hon har för avsikt att plugga. Hon vet ju inte ens om hon kommer in än. Miss Nöjd: Tydligen så står det nån fråga om man är tänkt att studera i papperen som hon måste fylla i och dom kollar även upp om man sökt skola innan man får sin ersättning. | |
| Stubin | 2009-11-26 20:36 | |
![]() | YamahaJet: Hur tycker du hon ska försörja sig och sina 3 barn mellan studierna när hon faktiskt är arbetslös eftersom hon inte får tag på nåt jobb? | |
| YamahaJet | 2009-11-26 20:39 | |
![]() | Hur tänkte hon försörja sig och sina 3 barn som student? Inte A-kassans ansvar att finansiera medlemmars projekt de inte har råd med. | |
| Stubin | 2009-11-26 20:42 | |
![]() | Studielån! Som det är nu så har hon inte en krona! Men det kanske är därför som så många går ur A-kassan dels för att dom har höjt avgiften och dels för att man inte kan utnyttja sin försäkring när hon behöver det. Jag tycker att man kan lägga krutet på dom som stämplar år efter år istället. Det här handlar om några ynka veckor och jag tror inte att du tycker att det är bättre att hon går på soc istället och använder dina skattepengar. A-kassan har hon ju betalat in till själv. | |
| Zizzzi | 2009-11-26 20:48 | |
![]() | För att få a-kassa ska man väl stå till arbetsmarknadens förfogande och vara beredd att ta ett jobb. Det är/gör man inte om man skall börja plugga. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-11-26 20:49 | |
![]() | Även Soc har hårdare regler, det är inte alls säkert att hon får något därifrån heller. Sannolikt till och med. | |
| YamahaJet | 2009-11-26 20:49 | |
![]() | Vilken ansvarslös mamma din syster är. Hon ämnar finansiera fyra personer med ett studielån? Hon ska plugga med tre barn trots att hon är pank? Helt ansvarslös. För övrigt är A-kassan till den absolut största delen skattefinansierad. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-26 20:55 | |
![]() | Yamaha Jet, antar att du har djup insyn i fackliga frågor, misstänker att du på något sätt är engagerad. Jag tycker att ditt svar var något av de mest okänsliga, otrevliga svar jag har sett här någonsin. Du har ju ingen som helst aning om vad som ligger bakom. Ocj att bedömma en kvinna som ansvarslös mamma på det lilla. Shame on you. | |