Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 362

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-03 16:51
Antal inlägg: 2521

Firar ni?
Läser just nu Stefan Einhorn’s bok ”Medmänniskor” och han har på ett så fiffigt sätt fått på pränt precis det jag har tänkt under alla åren.

Han skriver följande:

”Det har alltid förvånat mig att det finns en mors dag och en fars dag, då det är tänkt att barn ska uttrycka sin tacksamhet över att föräldrarna har tagit hand om dem.
Som jag ser det har en människa bara tagit sitt ansvar om hon har varit en bra förälder. Att sträva efter att vara en bra förälder är ingen bonusuppgift utan hör till våra grundläggande skyldigheter som medmänniskor. När vi väl har skaffat barn är det vår plikt att se till så att dessa barn, som aldrig bett om att få bli födda, ska få ett så bra liv som möjligt.
Ansvaret att vara en god förälder är därmed oändligt.
Ett barn har, liksom vuxna, skyldigheten att sträva efter att göra gott. Men i jämförelsen mellan barnets och föräldrarnas åtaganden gentemot varandra bär föräldrarna det största ansvaret.
Ibland misslyckas vi, men det är bara att be om ursäkt och försöka igen. Vi ska alltid sträva mot att bli allt bättre föräldrar och förebilder. Det hör till jobbet med att vara medmänniska.”/slut citat

Som ovan har jag ( vi ) alltid tänkt, så hos oss har aldrig mor- och fars dag firats.
Vi gjorde heller ingen ”affär” av icke-firandet utan det bara föll/faller sig naturligt att de två dagarna fick/får passera som vilka vanliga dagar som helst ( fast numera blir exet påtvingat ett firande av sin nya fru – stackars han ;)
När barnen var mindre och kom hem från skolan med teckningar till mors dag, så blev jag såklart uppriktigt glad och visade det också, men något mer att manifestera den dagen gjordes det sedan aldrig.

Jag skulle vilja vända på steken och ha barnens dag istället.
- Visserligen finns det redan några enstaka sådana, sv.wikipedia.org/wik...ar nens_dag , men de borde finnas överallt och 365 dagar om året.

Hur gör ni?
Firar ni mors och fars dagen, och varför i så fall?

mrperfect2009-12-03 16:55
Antal inlägg: 11437

mors dag är fars liksom fars

Myspruppen - Ej medlem längre2009-12-03 16:55
Antal inlägg: 5000

ja det gör vi,det är ngt jag är uppvuxen med....jag tänker på mina föräldrar ändå å visar min uppskattning lite nu å då annars oxå,men den dagen får väl stå för ngt extra då=)
jag tycker inte de är ngt å göra en stor grej av,själva firandet å att de dagarna finns
de kanske kan vara en bra påminnelse för en del som inte visar sin uppskattning annars(tråkigt de ska behövas en sån dag för det men)vad vet jag
jag ser det som en fin dag=)å visst borde de finnas för barn med som du säger....

Myspruppen - Ej medlem längre2009-12-03 16:57

tycker inte det ska gå ut på å köpa massa saker iaf

run-marie2009-12-03 17:02
Antal inlägg: 1806

Förstår inte varför det skulle innebära att man inte är ansvarstagande gentemot de barn man satt till världen och vill dem allt gott bara för att man firar mors- och farsdag.

Det har väl enligt min mening inget med varandra att göra. Vi har i min familj alltid firat både mamma och pappa, med teckningar, pärlplattor eller på senare år kanske en liten blomma. Det är ju inte meningen att det ska vara nåt "hejdundrande" kalas med dyra presenter eller så.

I dagens samhälle med många ensamstående föräldrar, plastmammor, plastpappor m m så kan det naturligtvis vara känsligt för en del barn och därför tror jag inte att det propageras som förr på dagis/fritids att rita nåt till mamma eller pappa till deras dag.

När jag var barn så fanns det Barnens Dag och det var med tivoli (ofta i Folkets Park) och var nåt alldeles extra för oss. Nu finns det ju så många marknader som åker runt med karuseller, hoppborgar, chokladhjul och annat så det blir ju inte längre bara en dag.

Barnen i min familj har alltid stått i främsta rummet för oss båda och det gäller även när de blivit vuxna. Det är ju den största lycka som finns att ha friska, lyckliga barn.

Mina barn brukar idag ringa eller SMS:a på fars- och morsdag. Det är lika roligt iaf för de tänker ju kanske lite extra på en just då. Nu är de själva mammor och pappor och får fira eller inte, det är ju upp till dem.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-12-03 17:05

håller med run-marie=)

delta92009-12-03 17:10
Antal inlägg: 1041

Jag "firar" mors och farsdag av ren respekt för mina föräldrar som har gjort så mycket för mig som jag aldrig kommer kunna återgälda.

Ordet "Fira" är lite för starkt kanske, men jag brukar försöka se till att ge mina föräldrar en blomma och peaka mamma åp farsdag och pappa på morsdag att "muwaha du får inget! suuuuurt!" :)

Hur firar ni forumfanatiker mor-å-farsdag, om ni nu gör det?

JefautjOuer2009-12-03 17:19
Antal inlägg: 373

jag med! Kära nån...

JefautjOuer2009-12-03 17:19
Antal inlägg: 373

håller med runmariea alltså

Leidermark2009-12-03 22:25
Antal inlägg: 71

En riktig affärskommers är vad det är, snacka om marknadspolitik. För mig spelar det ingen roll om man visar uppskattning till sina föräldrar just på dessa dagar eller någon annan. Dock är det säkert en bra grej om man inte gör det annars att få tummen ur.

Pingiskillen - Ej medlem längre2009-12-03 22:28
Antal inlägg: 947

delta9: Och du säger att du står över reklamen. Men din lokala blomsterhandlare är nog glad. :-)

lillan-682009-12-03 22:46
Antal inlägg: 77

Fick ett sms på Fars dag av mitt "mobilnät"(eller vad man ska kalla det).

"Du glömmer väl inte bort att ringa pappa på Fars dag?"

Min pappa gick bort för snart 3 år sen, kändes inte så kul att få sånt sms...

Min mamma var på begravning den dagen detta sms kom, tänkte på det att hans två söner hade kunnat få ett sånt sms, samma dag som dom begravde sin Far.
Säkert fler med dom.

Linn79 - Ej medlem längre2009-12-03 22:52
Antal inlägg: 4279

Vi har aldrig firat fars resp mors dag - men vi visar varandra uppskattning när vi själva vill istället. Men om man tycker det är en trevlig tradition att fira just på de dagarna ser jag inget fel i det.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-04 16:03

run-marie 2009-12-03 17:02
"Förstår inte varför det skulle innebära att man inte är ansvarstagande gentemot de barn man satt till världen och vill dem allt gott bara för att man firar mors- och farsdag.

Det har väl enligt min mening inget med varandra att göra."

Nej precis, det har inget med varandra att göra och något sådant varken sägs eller antyds heller i ingressen.

Vad det handlar om, för min personliga del, är att inte oreflekterat göra som "alla andra", att inte bara rakt av köpa något som någon annan en gång i tiden har bestämt sig för och som sedan lanserats som något som mer eller mindre ska gälla "för alla".
Det handlar om masstänkandet, som jag ibland kan tycka kan bli så illa...

Det kan finnas en poäng i att lite då och då ställa sig frågan att varför vi gör som vi gör, tänker som vi gör, reagerar som vi gör osv...

Skugga2009-12-04 16:06
Antal inlägg: 6559

Alla människor behöver uppmuntran och uppskattning, även för de saker som är självklara. Spread the love! <3

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-04 16:13

Ja absolut är det så, Skugga.

Maad Max2009-12-04 16:18
Antal inlägg: 1123

Absolut är det så Miss Yoco.
Varför är en viktig fråga att ställa lite då och då.

Gällande ämnet Mor- och farsdag är jag benägen att hålla med Delta9.
Det är ju helt rätt i vad du säger, yoco, att det är föräldrarnas plikt och ansvar att ta hand om sina barn.

Men de flesta föräldrar gör ju mer än så.
Kan, precis som delta9 skriver, aldrig återgälda det dem har gett mig genom åren. Får väl skämma bort mina egna barn istället.

Hur som helst tycker jag att mor- och farsdag är en rolig dag. På sama sätt jag uppskattar semledagen eller liknande.

Miss_jk2009-12-04 17:42
Antal inlägg: 8941

För mig är det självklart att "fira" dessa dagar. Brukar skicka ett blombud och ringa och säga att de är bäst. Jag säger väldigt ofta till dem att jag älskar dem o.s.v. men det behöver ju inte betyda att man ska strunta i dessa två dagar bara för att man visar uppskattning även andra dagar.

micro1132009-12-04 18:03
Antal inlägg: 17542

Firar - men kommer ihåg i alla fall, ringer och säger grattis, eller åker förbi med lite fikabröd och en blomma.

Det skulle kännas bra småaktigt att nonchalera fars och morsdag tycker jag.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?