Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 438 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2009-12-17 19:50 | |
![]() | Minareter Här kommer ännu ett brännbart ämne. Ska böneutrop få göras i de minareter som finns i Sverige. Det har ansökts om den möjligheten. Är det viktigt att i toleransens tecken göra det möjligt för den religiöra traditionen. Vi har ju kyskklockor lördagar vid sexhugget, s k helgmåldringning, eller ska vi anse att det blir en olägenhet i boendemiljön i de områden där böneutropp ska eka över nejden....(tydligen ska det ske mitt i natten också om det ska göras ordentligt enligt traditionen) | |
| Virvelie | 2009-12-17 19:58 | |
![]() | Jag tänker då aldrig bosätta mej brevid ett minaret och bli väckt i bästa nattsömnen... | |
| magnusito | 2009-12-17 19:59 | |
![]() | Nu ska jag väl vara ärlig och säga att de bara ansökt om att ropa mitt på dagen, men kanske ligger det något i att om man ger fingret så.... | |
| Zickzacker | 2009-12-17 20:05 | |
![]() | Behandla andra som man vill bli behandlad själv. Skulle vi få bygga våra kyrkor i de "muslimska länderna" med våra kyrktorn? | |
| Gizza Vem - Ej medlem längre | 2009-12-17 20:08 | |
![]() | Håller med Zickzacker till fullo! | |
| Virvelie | 2009-12-17 20:14 | |
![]() | Men vi svenskar är ju så fantastiskt toleranta... | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-17 20:17 | |
![]() | Svenska kristna kyrkor finns ju i rätt många olika länder värden över , så varför ska inte andra religioner få bygga i vårt land, Det finns ju redan tempel , mm,mm Bitte | |
| Zickzacker | 2009-12-17 20:19 | |
![]() | Bitte är det så, så kan jag inte mer än säga välkomna. Har hört annat men, det är bara hörsägen. | |
| delta9 | 2009-12-17 20:20 | |
![]() | Religionsfrihet i all ära, Men religioner som går ut över de icke-praktiserande personerna i samhället borde det läggas munkavel på. Det finns mer att säga om det, men jag lägger mig inte i denna diskussion mer än jag redan har gjort. | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-17 20:20 | |
![]() | blt.se/nyheter/karls...47 1662).gm Inga böneutrop från Minareten Karlskrona 2009-08-15 | Uppdaterad 2009-08-15 Det blir inga böneutrop från den planerade minareten på Kungsmarken. LäS MER Radhus och minaret sida vid sidaI ett nytt planförslag planeras radhus på samma fastighet som en minaret på Kungsmarken. Abboud Sleiman, iman i Karlskrona, bemöter nu de farhågor som Lennart Ahlqvist, ordförande för VIllaägarnas Riksförbund i Karlskrona, gick ut med i går. Ahlqvist sa i fredagens BLT att han var rädd att ingen skulle vilja bo i radhusen om Islamska kulturföreningen började med böneutrop från minareten. Men Abboud Sleiman försäkrar att det inte blir några böneutrop från minareten. - Minareten är en symbol. Det är förbjudet att ha böneutrop från den. Vi kommer att ha böneutrop inne i lokalen i vanlig samtalston, det blir ingen skillnad mot hur det har varit tidigare. Enligt vår religion får man inte heller störa sina grannar, säger han. Bitte | |
| delta9 | 2009-12-17 20:21 | |
![]() | Våra kyrkor är inget nytt i de länger dom är byggda i. Det är vanliga Kristna kyrkor, och Kristendom finns överallt. | |
| y not | 2009-12-17 20:21 | |
![]() | Skall affärer ha rätt att spela musik och annat som stör ut på gatan. Discotec, är det okey att det hörs utanför lokalen Kan vi öht acceptera ljud som vi inte bett om att få höra? Eller hur ska vi sätta en acceptabel ljudgräns? jag vill helst slippa höra bilar när jag försöker koppla av i en stad. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-17 20:22 | |
![]() | Ja varför inte? Om man kan få köra HD eller BSA vart som helst så är det väl OK att någon ropar ut böner också? Kan nog vara ett mysigt ljud tror jag. | |
| y not | 2009-12-17 20:22 | |
![]() | kyrkklockor kan vara riktigt störande | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-17 20:23 | |
![]() | På samma bana... Ska vi verkligen få ha nyårsraketer som låter? Det finns det ju till och med hundar och folk som på allvar är superrädda för. | |
| magnusito | 2009-12-17 20:24 | |
![]() | I Skärholmen har ansökan gjorts om att få göra böneutrop från den minaret som finns där. Samtidigt finns problemet att alla svenskar flyttar från dessa områden. Skärholmen anses kunna "räddas" d v s ha en blandning av folk i framtiden. Hur blir det möjligt med böeutrop? Jag tror de flesta svenskar skulle dra öronen åt sig bildligt talat. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-17 20:25 | |
![]() | Delta, är ditt resonemang att ingen ska få göra något som stör människor med annan uppfattning? Hoppas att vi aldrig blir grannar i sådana fall. | |
| delta9 | 2009-12-17 20:26 | |
![]() | y not: du påpekade stort sett socialt accepterade ljudkällor där. discotek har lagar och regler som dom måste följa då det gäller ljudnivåer. Klart du (och jag med) inte vill höra bilar då jag försöker koppla av i en stad, men du råkar bo i en stad. Flytta till skogen då? :) (Tro mig! Att bo lånmgt ute i skogen är riktigt härligt! :D) | |
| pion ekrot | 2009-12-17 20:26 | |
![]() | Är det helt fel - eller har de redan, eller kan de inte ha böneutropen inuti moskeérna? Jag är rätt känslig inför vad som syns, görs och hörs i de "gemensamma rummen", och kan irritera mig på det mesta - folk till vänster i rulltrappan, skräniga fjortisar, kyrkklockor som dånar och skräller o.s.v. Men jag borde kanske flytta till skogen. | |
| delta9 | 2009-12-17 20:28 | |
![]() | Tvålis: Är det så du tolkade det jag skrev? Om jag säger såhär: Jag är en person som har bättre högtalare till datorn än alla i hela huslängan, och jag påtvingar mina grannar ljud som dom kanske eller kanske inte vill höra. Då nån knackar på och ber mig sänka, så gör jag det. Gör religionsfanatiker det? Alltså sänker/ändrar sin stil? Nej. | |