Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 19 914 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| janne121212 | 2010-02-08 16:55 | |
![]() | klimathotet bluff eller? Läste idag att det kommit fram nya uppgifter om hur jorden klarar av att parera klimstförändringarna och hur de värsta klimatprognoserna visat sig vara felaktiga. Vi står inte alls inför en global uppvärmning med efterföljande katastrofscenarier. Själv har jag aldrig trott att CO2 i den mängd vi släpper ut kan förändra något väsentligt i jordens klimat. Vad tror ni om detta? | |
| Tedacious | 2010-02-08 17:26 | |
![]() | jag tror tvärtom vad du tror. Jag tror inte att vi människor kan göra vad vi vill/agera hur som helst utan att det får konsekvenser. | |
| mrperfect | 2010-02-08 17:27 | |
![]() | Jag tror att man är för snabb att dra slutsatser --i vanlig ordning- speciellt i media. Även en del forskare. | |
| Nikonisten | 2010-02-08 17:28 | |
![]() | Håller med Ted. här, vi får skärpa oss! Däremot är det ju långt ifrån säkert att vi ens kommer att märka något under vår livstid, men det är ju för framtida generationer som vi har ett ansvar att ändra! | |
| janne121212 | 2010-02-08 17:29 | |
![]() | Det är alltid så att det vi gör får konsekvenser för någon eller något, frågan är väl om det vi gör påverkar klimatet i det här fallet. | |
| janne121212 | 2010-02-08 17:32 | |
![]() | Nikonisten, men tänk om fossilanvändningen inte har någon större betydelse för vår planet har vi då rätt att kräva att fattiga länder inte ska få ta del av den utveckling som gjort att vi kommit ur fattigdom , svält och en hel rad sjukdomar. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-02-08 17:43 | |
![]() | Vem var det som skrev "ryktet om min bortgång är tämligen överdrivet". Kanske är det lite sensations och dramatikslystnad bakom de domedagsprofetior som har presenterats som väl understödda sanningar. Å andra sidan så är tanken på att leva enligt Tage Danielssons sannolikshets teori helt främmande också. Och för att avsluta med ett citat när jag ändå håller på: "der sista man hör innan världen går under är en expert som säger: Det är omöjligt!" | |
| Tedacious | 2010-02-08 17:47 | |
![]() | Självklart har media "överdrivit" detta klimathot, liksom allt annat. Men jag tror på denna globala uppvärmning, utan tvekan. Och jag håller med att om man måste undvika katastrofer för framtida generationer, så måste hela världen agera omedelbart, komprimiss- och hänsynslöst. Folket är svagt, "använd lågenergi lampor" fungerar aldrig. Beslut måste komma från högre nivåer och införa inte alternativ, utan enda möjliga valet är "lågenergilampor" t.ex. Det kommer aldrig gå. Vi är "dömda". | |
| DennisPlz | 2010-02-08 18:11 | |
![]() | Självklart är klimatförändringarna ingen bluff! På samma sätt som människan orsakar klimatkatastrofer idag, gjorde vi även det för tio tusen år sen och även innan det. Bilar, flyg och fraktfartyg orskade den ena dramatiska klimatförändringen efter den andra för endast tio millenier sedan. Dumma, dumma människor! sv.wikipedia.org/wiki/Ist id | |
| janne121212 | 2010-02-08 18:14 | |
![]() | Kul att kunna föra en seriös diskussion med dig Denniz, men jag gillar ironin :) | |
| ANDERStG | 2010-02-08 18:27 | |
![]() | "The only real wisdom is knowing you know nothing" - Socrates Nu talade ju Sokrates lika litet engelska som svenska, men det var den snabbaste versionen av citatet jag hittade. Och i sammanhanget är det en bra inledning. Vem av oss har egentligen läst in oss på djupet i de studier/simulationer som gjorts? Och ingen behöver väl betvivla att utsläppsintensiv industri lobbar i sådana här frågor? Miljöhuliganer lobbar också, men vanligen med mindre budgeter. Med dessa förbehåll om hur litet jag vet så har jag på känn att större delen av det seriösa forskarsamfundet tror på människans inverkan på klimatet. Med en icke-falnande auktoritetstro, så länge jag får välja mina auktoriteter, så tror jag att denna skara sannolikt har rätt. | |
| janne121212 | 2010-02-08 18:35 | |
![]() | Anders Jag har läst in mig en hel del på detta område och är övertygad om att dina auktoriteter tyvärr inte alltid handlar helt oegennyttigt. Om ni har tid titta gärna på: The Great Global Warming Swindle video.google.com/vid...36 9613647# Det är så lätt att rakt av köpa argument som framförs högt och ljudligt i massmedia. | |
| magnusito | 2010-02-08 18:36 | |
![]() | Det är ju väldigt skrämmande om människor tar dessa uppgifter som en intäkt för att inte bry sig om miljön. Att det bara är att fortsätta. Det lär finnas en soptipp likastor som delstaten Texas på botten av Stilla havet. Djur utrotas i en rasande takt. Vi måste lägga om stil! | |
| janne121212 | 2010-02-08 18:39 | |
![]() | Att bry sig om miljön är en helt annan sida av samma mynt, jag tror bara att den globala uppvärmningsideen har lurat oss och då är risken att även andra delar av miljöaspekterna också så småningom åker ut med i glömskan vilket verkligen vore en katastrof | |
| ANDERStG | 2010-02-08 18:44 | |
![]() | janne: Du menar att du sett och läst en hel del sammanfattningar och kritik från folk i det ena lägret? Eller har du med egna ögon jämfört olika modeller för att förklara förändrade havstemperaturer? | |
| Werther | 2010-02-08 18:59 | |
![]() | Ja, Janne, du är ett lysande exempel på hur lätt det är att rakt av köpa argument som framförs högt och ljudligt i massmedia. Eller varför tror du dig kunna avfärda klimatvetenskapen med hänvisning till en propagandistisk “dokumentär“ på tv? Jag tvivlar på att det går att hitta något enda vetenskapligt välbelagt påstående i den filmen, se exempelvis www.realclimate.org/.../s windled/ för en genomgång av några av de mest grundläggande lögnerna/felen. TT-meddelandet är tyvärr grovt vilseledande, förhoppningsvis beroende på okunskap (inte ovanligt när det gäller vetenskap i media), men tongångarna låter oroväckande inspirerade av de högljudda konspirationsteoretiker som brer ut sin vetenskapliga okunnighet i bloggosfären. Här en kort förklaring om vad det egentligen handlar om: uppsalainitiativet.b...gs pot.com/ | |
| ENAPEON | 2010-02-08 19:03 | |
![]() | Hatar att ge vaken.se-tokar uppmärksamhet, men jaja... De "worst case scenarios" som har lagts fram är just de värsta tänkbara utifrån de fakta som fanns tillgängliga, dvs. om precis allt går åt fel håll emot alla odds. De är tvungna att publicera dem _utifall att_, men de är knappast grundande till några politiska beslut. Att någon säger sig ha uteslutit ett sådant scenario betyder ingenting. | |
| janne121212 | 2010-02-08 19:16 | |
![]() | Werther tala då om för mig varför temperaturen steg kraftig 0.5 grader mellan åren 1910 till 1940 för att därefter sjunka 1940 till 1975. Jag är helt övertygad om att det är solens aktivitet som påverkar klimatet på jorden men visst du får tro vad du vill. Det finns dock inga belägg för att CO2 halten leder till höjd temp på jorden, däremot följer stigande CO2halter av en högre temp på jorden. Skulle va kul att föra denna diskussion med dig om tio år kanske när man bättre förstår sammanhangen och inte bara köper åsikter som är opportuna för dagen.. | |
| Mammaoxå | 2010-02-08 19:40 | |
![]() | Säger man att det inte finns något klimathot är det bara för att slippa ta ansvar och kunna fortsätta konsumera utan att tänka på konsekvenserna, enligt mig. | |
| Mixiplus | 2010-02-08 19:41 | |
![]() | Jag tycker det är skoj när folk använder ordet "uppgifter" som om det vore fakta. Enligt UPPGIFT så smälter isarna på nord- och sydpolen allt snabbare. Kanske är detta naturliga variationer, kanske är det antropogent. Men om vi nu tror att det KANSKE kan vara vårt fel och om vi ser de mest sannolika konsekvenserna... ska vi då bara sitta stilla och säga "Nä, vi vet ju inte. Och u-länderna måste ju också få en rättvis chans att förstöra vår jord. För vi veeet ju inte!" Och när vi väl vet är det försent. | |