Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade25
Mobilspel
Pågående20 893

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jenns2006-05-21 11:07
Antal inlägg: 444

Först när Lordi valdes att representera Finland blev jag arg, men när jag fick höra låten några gånger började jag digga den stenhårt :D

Äntligen har finlands befolkning fattat att Jari Sillanpää aldrig kommer att vinna.

ÄNTLIGEN KAN MAN VARA STOLT ÖVER ATT VARA HEL-FINNE ;)
 
black witch - Ej medlem längre2006-05-21 11:21
Antal inlägg: 470

Lordi vann jiipii.
 
HumbleBug2006-05-21 11:26
Antal inlägg: 1836

Klart att alla miljoner människor som är trötta och vill se en förändring av programmet röstar på Lordi. Självklart.

Men Lordi är bara schlagermusik som all annan schlager. Lika mycket schlager som Carola eller vem som helst annan. Varför?

Kul vinst och roligt för finnarna, visst. Men ska man se nyktert på Lordi så var det hårdrocks toner i mängden och en rätt patetisk låt. Kom igen. Den där utstyrseln och Hallelulja i texten? "Hardrock Hallelulja"? Varför inte då göra en "riktig" och betydligt mer originell hårdrockslåt?

Varför gjorde då Lordi rätt? Jo - för en mer originell musik med en mer meningsfull text hade aldrig gått hem! Med en enkel melodislinga och Hallelulja i texten så kan alla digga låten. Texten tar udden av det hårda och kaxiga - dödar det hårda i hårdrocken och förvandlar männen till pojkar i barnsliga maskeradkostymer.

Alltså - vad Lordi gör är precis samma sak som all annan schlager musik. Det är medelmåttig musik som den stora massan ska kunna ta till sig - essensen av vad schlager är.

Alltså, Lordi vann med en vanlig schlager-låt. Inte ens kläderna stod ut i mängden av allt glitter.
 
pelikanen - Ej medlem längre2006-05-21 11:53
Antal inlägg: 2670

Herregud...massor av hårdrockslåtar är byggda på en enkel grund, det är säkert ett av skälen till att så många gillar det och tar det till sig. Sen kan ju arrangemangen skilja sig åt så att en hårdrockslåt är mer glad och en annan mer tung och svår. Jag har alltid tyckt att hårdrock är rätt likt schlager i sin form. Lordi hade en lättillgänglig låt men den var jättebra. Jag retar mig på folk som ska förkasta någon annans smak genom att säga att det du gillar är medelmåttigt. Jag tycker ditt inlägg, HumbleBug, var rätt medelmåttigt.
 
pelikanen - Ej medlem längre2006-05-21 11:54
Antal inlägg: 2670

Och vad är det för fel på att den stora massan kan ta sig till en viss sorts musik? Är det bra bara för att ett fåtal gillar det? Är det det som är kriteriet för god smak?
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-05-21 12:17
Antal inlägg: 921

Finland - som alltid framstått som en myggbiten, smått efterbliven lillebror - börjar stiga i aktning!
Själv var jag lyckligt lottad att se finalen på en pub med låg volym på tv:n så jag slapp höra musiken. Visuellt var ju finnarna självklara vinnare, dom enda som var i närheten rent estetiskt skulle möjligtvis kunna vara dom söta skolflickorna från England.
 
saittam75 - Ej medlem längre2006-05-21 12:20
Antal inlägg: 16806

Bror Mu - det är bara du - och Pastor Green - som skriver såna här bindestreck - mellan är texter - har ni uppfostrats i samma - skola?

;)
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-05-21 12:26
Antal inlägg: 921

Faktum är att du - möjligtvis av en ren slump - råkade träffa spiken med huvet där!
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-05-21 13:07
Antal inlägg: 4814

Hela musikvideon.

video.google.com/vid...67 01&q
 
vulcan2006-05-21 13:08
Antal inlägg: 7666

Faktum är att också jag - utan att vad jag vet ha fått någon gemensam uppfostran med pastorn och brorn - har en smärre fäbless för inskjutna satser. De har en slags särskild skönhet och elegans över sig!
 
Pekkis2006-05-21 13:55
Antal inlägg: 1173

För övrigt var det en helt vanlig hårdrockslåt... inte specialskriven för schlagern överhuvudtaget.
Allt bli ju iofs schlager, om det är med i schlagern ;)

Håller med vega 5. Fast å andra sidan är ALLT bättre än en homofobisk toka.

(jag hejjade fö på ryssland)
 
Agnez12006-05-21 14:52
Antal inlägg: 151

Jag säger bara en sak:
GRATTIS FINLAND! Äntligen tog ni hem segern!
 
lelou - Ej medlem längre2006-05-21 15:27
Antal inlägg: 2025

håller med humble....



sen säger jag vad menas med barnslig. Att det hade varit häftigare man hade tagit de mer på allvar om de hade kört låten utan sina monstermasker.
Han med synthen såg skrattretande ut, gud vad jag retade mig på honom...
 
Scandal - Ej medlem längre2006-05-21 16:00
Antal inlägg: 620

Jag tror att han med synthen faktiskt var en hon :D

Lordi vann för att de var en av de få bandsen med en icke-uttjatad och ändå rätt bra refräng.

90 % av alla bidrag, inkl. Carolas, är till en merdel baxade från andra låtar och det kan man höra direkt.

Men som sagt i en annan tråd - Island var och är bäst och ligger etta på min inre placeringslista ;)
 
Ropsten - Ej medlem längre2006-05-21 16:16
Antal inlägg: 153

Hmm, jag är lite kluven till Lordi. Men Hard rock hallelujah var faktiskt en av de bästa låtarna i esc och förtjänade vinsten.

Scandal> Japp, keyboardaren var en hon!

Och så detta med att gå omkring med en dräkt och se ut som en urukai 24/7. Respekt!
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-05-21 16:25
Antal inlägg: 4814

lelou: "Han med synthen"?

Som Scandal skriver, det var en kvinna vid synthen i Finlands bidrag.
Enligt digiloo.net så tror jag hon heter kallas Awa, och heter Leena Peisa. :)
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-05-21 16:29
Antal inlägg: 4814

Någon får gärna lyssna lite på Moja štikla (Kroatien) och förklara för mig vad som gjorde att den hamnade ända uppe på 12:e plats. :)
 
metmasken2006-05-21 16:59
Antal inlägg: 101

Äntligen, äntligen vann vi! Och det ordentligt, det blev ju poängrekord också! (Man brukar ju få skämmas över att vara finländare normalt så här års.) Jag tyckte att Awa bakom keyboarden var fenomenal :) Kan säga att hon är en vacker kvinna i verkligheten.
Men varför blev Malta sist? Jag tyckte att det var en ganska bra låt, trots att hans dans var lite fånig kanske.
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-05-21 17:12
Antal inlägg: 4814

Malta 2006 gjorde som Belgien 2004. För popigt disco kanske?
 
metmasken2006-05-21 17:20
Antal inlägg: 101

Det kan du ha rätt i, Bamsefar. Men det fanns ju många som var så mycket värre, typ Storbritannien, urk! Eller Spanien *fniss*.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?