Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 776

Forumkategorier

Användare Inlägg  
binnikemats - Ej medlem längre2010-03-27 16:16
Antal inlägg: 7

Öm hälsena - vad göra?
(Eftersom man diskuterar allt mellan himmel och jord här tänkte jag att det skulle funka för mig också)

Efter att ha bestigit en liten kulle i ett naturreservat tog jag mig friheten att göra en massa guttaperkahopp hela vägen ner till kullens fot. P.g.a det har jag fått en segdragen inflammation i hälsenan. Det har nu gått några veckor utan att det blivit något bättre. Jag har bl.a smörjt på lite zon-salva. Lite sporadiskt. Men ja, jag vill verkligen sticka ut och springa men vågar inte riktigt eftersom senan fortfarande trilskas.

Om det finns någon sjukgymnast eller dylika som kan ge mig något vettigt tips på hur man healar en hälsena -- tages dom emot med öppna armar! Huskurer funkar också. Whatever works funkar. Hjälp!

Fetzer - Ej medlem längre2010-03-27 16:20
Antal inlägg: 395

Om du har haft besvär i några veckor bör du nog gå till läkare så dom får titta på den. Risken är ju att du förvärrar skadan.

binnikemats - Ej medlem längre2010-03-27 16:26

Jo, det är väl det som kvarstår att göra. Ska försöka vila den lite till och se om det kan ske nån förbättring.

af81 - Ej medlem längre2010-03-27 16:29
Antal inlägg: 313

Om det är en inflammation finns medel som kan lindra, utöver det är vila lösningen på problemet. Det är löningen men kan tyvärr vara segdraget.

Miss_jk2010-03-27 18:05
Antal inlägg: 8941

Ät antiinflammatoriskt i någon vecka, typ voltaren. Det rådet fick jag av läkaren. Stå på en sådan där balansboll ska vara bra också.

wplmr - Ej medlem längre2010-03-27 18:17
Antal inlägg: 1077

msm hjälper med

annars operation

uffe6y2010-03-27 18:21
Antal inlägg: 267

Har haft det i över två år nu i båda hälsenorna...provat allt,,,från inlägg i skorna och salvor och stretching varje dag. fick rådet av specialläkare att stretcha...dööhh...går inte bort helt enkelt

binnikemats - Ej medlem längre2010-03-27 18:26

Fick tips om denna broschyr som verkar vettig:

www.skane.se/upload/...06 1127.pdf

"Excentrisk träning". Hoppas att det funkar.

Mamik2010-03-27 18:32
Antal inlägg: 278

Om du väljer antiinflammatoriskt typ Voltaren, kombinera med Alvedon eller annan paracetamol. Då får du bättre och snabbare effekt, fick jag lära mig av en smärtläkare.
Jag rekommenderar att du går till en läkare och får Voltaren utskrivet, den är starkare än den receptfria.

Springpojke2010-03-27 18:34
Antal inlägg: 29

Excentriska tåhävningar tycker jag hjälper mot så gott som alla aktivitetsrelaterade hälsenebesvär, kör det 2ggr/dag och fortsätt minst två veckor efter att det släppt (det är den svåra biten). Om du är hyfsat vältränad bör du köra med 20-30 extra vikt (ryggsäck el dyl.) Jag kan samtidigt passa på att avråda från de flesta råden från föregående skribenter (operation, stå på boll, stretcha, vila, fråga allmänläkare)...däremot kan antiinfl. hjälpa i vissa fall. Lycka till!

binnikemats - Ej medlem längre2010-03-27 18:56

Tack för alla tips. Ska ge mig på de excentriska töhävningarna pronto. Har dock ingen trappa att stå i, men plant golv får duga -- och så får jag fylla backpacket med lite tyngder. Nu järnspikars.

nettan232010-03-27 19:00
Antal inlägg: 4086

Haha bästa namnet på Betapet Binnikemats :D

Robbanhof - Ej medlem längre2010-03-27 19:11
Antal inlägg: 552

Bikininettan kan du heta då. Närå... :-)

Sotfinger2010-03-27 19:14
Antal inlägg: 22361

Jag är sjukgymnast och instämmer med Springpojke. Man kan stå på en tröskel, telefonkatalog etc för att kunna sänka hälen

lirarhank2010-03-27 19:26
Antal inlägg: 133

Kör en kur med zon och diklofenak när du vilar tills det blir bättre. Sen ska du köra lite balansplatta och tåhävningar. Det hjälpte mig iaf. Är ju ingen expert men som sagt funkade för mig :)
Lycka till!!

lirarhank2010-03-27 19:27
Antal inlägg: 133

Glömde en hel del stretchning ska det vara också!!

DavGo2010-03-29 10:55
Antal inlägg: 4

Hälsenor är knepiga saker. En inflammation är en inflammation och ska behandlas därefter. Men smärta kan finnas kvar efter att inflammationen gått bort och då hjälper förstås inte allt antiinflammatoriskt i världen.

Jag ska inte ge mig på att diagnosticera dina besvär, men om det är längesedan du fick dina ursprungliga besvär så KAN du ha fått blodkärlsinväxt i senan. Detta kan endast diagnosticeras mha ultraljud med färgdoppler. Inte magnetröntgen. Blodkärlsinväxt tar även med sig nerver (av samma typ som de som smärtar vid diskbråck) som orsakar smärta bl.a. vid beröring. Det är egentligen inget fel på senan, men smärtan är förstås besvärande. Behandlingen består av långvarig och intensiv excentrisk träning, och om inte det hjälper injektion av skleroserande medicin som får de inväxta blodkärlen att skrumpna.

Om du känner igen dig i dessa symptom, ta kontakt med en RIKTIG idrottsläkare med erfarenhet av behandling av hälsenor. Capio Artro Clinic i Stockholm är en sådan. Gå inte till "allmänortoped" eller sjukgymnast.

Kontakta mig om du vill veta mer.

Cybertron2010-03-30 21:30
Antal inlägg: 254

man kan gå till en kiropraktor också, ibland kan skador på hälsenorna ha att göra med att man belastar fötterna fel. Mina onda hälsenor (som hade plågat mig i två år) botade av en kiropraktor. Innan dess hade jag haft långdragna inflammationer.

chuchford2010-03-31 00:04
Antal inlägg: 80

Lyssna på DavGO!
Jag fick problem med min vänstra hälsena när jag var 19 år och det är inte bra än och nu är jag 24! Det suger!
När jag först fick problem ringde jag vårdcentralen och fick rådet att äta Ipren och vila. När inte det fungerade gick jag till läkare som utan att ens titta sa åt mig att uppsöka sjukgymnastiken.

Väl där började den riktiga galenskapen! Sträck-och-böj, sträck-och-böj i varm pool, balansbrädor, bollar... you name it!
Inget funkade och varje gång man fick nya övningar fick man det med ett 'betryggande' "det här kan funka". Ska man göra övningar 4*30 min om dagen krävs iaf för mig lite mer motivation än "det här kan funka".
Sen började dom dessutom leta andra fel på mig som kunde vara orsaken till mina problem. Spelade ingen roll hur många gånger jag förtydligade att jag var otränad och hade cyklat väldigt mycket på en cykel med för hög sadel under en väldigt kort tid och i direkt samband fått symptomen.

Min erfarenhet är kort och gott att "vanliga sjukgymnaster" kan väldigt lite om idrottsskador.

Får man rätt behandling från början blir det mycket lättare!

mrperfect2010-03-31 02:02
Antal inlägg: 11437

Lyssna på DAV go , gör ingenting själv, vila innan du kommit till en idrottsläkare.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?