Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 771 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stol | 2010-04-04 15:10 | |
![]() | 246.600:- Läste i Aftonbladet att Bengt Westerberg fick 246.600:- för att delta på två stycken möten. Hur är det möjligt. Vad kan denna karl bidraga med som kan vara värt en sådan summa. En person som plockar ut en sådan summa från Röda Korset borde skämmas och likaså den ansvarige på Röda Korset som godskänner att denna summa betalas. Jag satte in 2000:- kronor på RK´när Haiti drabbades av en katstrof nyligen, men fan vad jag ångrar mig när man får veta att pengarna gick raka vägen ner i fickan på en person som redan har det jävligt gott ställt. | |
| Ades | 2010-04-04 15:12 | |
![]() | Är ju med ett par månaders mellanrum såna där "avslöjanden".. Men folk är så lättlurade och glömska.. | |
| Nettis89 | 2010-04-04 15:14 | |
![]() | Sånt fattar jag inte faktiskt, hur vissa kan få så pass mycket bara för att medverka i två möten. Sånt tycker jag bara är snuskigt, vissa sliter och andra behöver inte göra så mycket för att de ska kunna få så pass mycket. Livet är inte rättvist så är det bara.. | |
| Cybertron | 2010-04-04 15:26 | |
![]() | det är skillnad på folk och folk verkar det som...jag blir sjukt mycket surare på detta fiffel än på det sk "bidragsfusket" | |
| Jymden - Ej medlem längre | 2010-04-04 15:28 | |
![]() | Pinsamt. | |
| tydal | 2010-04-04 15:43 | |
![]() | Vad Aftonbladet aldrig berättar är att skatten i Sverige är väldigt hög om man råkar tjäna mer än Medelsvensson. Av de 246 600 kronorna är det endast cirka 100 000 han får i handen. Resten går bort i skatt. För en Medelsvensson som i stället har 246 600 kronor i årsinkomst så får han/hon 200 000 i handen efter att skatten är betald. Så, rättvisan i Sverige består i att procentsatsen man betalar i skatt ökar väldigt kraftigt när man tjänar mer pengar. | |
| Billabam | 2010-04-04 15:49 | |
![]() | jaha så 100 000 hade varit rimligt menar du då? jag antar du aldrig skänkt något | |
| tydal | 2010-04-04 15:52 | |
![]() | Jag säger inte att 100 000 är rimligt, bara att det är vad det blir efter skatt. Jag har inte skänkt något till Röda Korset på senare tid, däremot till Amnesty, Läkare utan gränser och Greenpeace. | |
| Geckoo | 2010-04-04 15:53 | |
![]() | det är fullständigt ointressant hur mycket BW får behålla efter skatt. Det här handlar om att folk tror att de ger pengar till välgörande ändamål och så får man veta att de hamnar hos redan välmående personer och hos skatteverket i stället. Det som händer i förlängningen är ju att hjälporganisationer får svårt att alls få in några pengar och därmed får de som verkligen behöver hjälp ingen sådan. | |
| Billabam | 2010-04-04 15:58 | |
![]() | VAFÖR skulle AB berätta vad han får efter skatt??!?! kan du säg mig det, vad har det med saken att göra. De är en orimlig summa i vilket fall som helst!?! | |
| krillo18442 | 2010-04-04 15:59 | |
![]() | RK är en medlemsförening gå med och gå på årsmötet om ni vill förändra. | |
| tydal | 2010-04-04 16:07 | |
![]() | Om man tror att hjälporganisationer enbart består av ideellt arbete så lurar man bara sig själv. Det är klart att de också måste ut löner för att få kompetent folk att jobba för dem. Och skulle de inte ha något kompetent folk som jobbade för dem skulle ju inte de insamlade pengarna kunna göra samma nytta. Men det finns ju regler för hur de får hantera pengarna, hur mycket de får betala ut i lön och hur mycket som måste gå till hjälpinsatser. Bryter de mot reglerna måste det ju så klart komma ut i media, men det här tycker jag inte känns så relevant. | |
| tydal | 2010-04-04 16:14 | |
![]() | Billabam: För alla som inte känner till hur skattesystemet funkar så låter ju 246 600 mycket mer än vad det är. Om summan är orimlig eller ej vet inte jag, för jag vet inte vilket arbete han utför för RK. Om RK enbart tack vare honom har fått in 50 miljoner extra på ett år, tycker du fortfarande hans lön är orimlig? Rent generellt är det ju så att ju mer pengar man drar in till sin arbetsgivare, desto högre lön kan man få. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2010-04-04 16:16 | |
![]() | Han kanske förberedde sig lite oxå. Precis som Foppa. CLINTOn, HAN kan ta betalt! | |
| lhadnesi | 2010-04-04 16:46 | |
![]() | vid sidan om allt annat...... varför denna & räkning......allt hade varit bättre med fasta tal 100 kr till dej är lika med 100 kr till mej, vi ska få ut lika mycket av lappen oavsett om vi är rika eller inte...varför!! | |
| lhadnesi | 2010-04-04 16:46 | |
![]() | % menar jag | |
| bobo flux | 2010-04-04 16:53 | |
![]() | tydal, när det gäller humanitära organisationer som bygger på frivillighet så är väl grundtanken att engagemanget i huvudsak ska motiveras av viljan att hjälpa till, och inte av ett ekonomiskt ackordtänkande grundat på hur mycket pengar man drar in. Utifrån den grundtanken har jag svårt att se varför han ska ta ut ett sådant arvode, oavsett om han drar in 500 000 eller 50 miljoner. | |
| Palindromen | 2010-04-04 16:55 | |
![]() | även om han bara får 100'000 efter skatt har han det ju fortfarande försvunnit 250'000 eller vad det var från röda korset. | |
| tydal | 2010-04-04 17:04 | |
![]() | bobo flux: Det jag skrev var alltså generellt om anställningar, inte specifikt hos hjälporganisationer. Men naturligtvis måste även hjälporganisationer väga nyttan mot lönerna, alltså vad de tjänar på att anställa en person för X kronor. Som samhället funkar i dag så är det svårt att arbeta ideellt på heltid, utan man behöver en inkomst. Jag tror inte Bengt Westerberg hade jobbat för dem gratis på heltid. Men han får alltså 50 000 i månaden för sitt heltidsjobb hos Röda Korset, en lön som känns låg för det jobbet. Det Aftonbladet gjort är att de har "tagit reda på" att 246 600 per år av lönen får han för sitt internationella uppdrag, som då enligt de källor Aftonbladet pratat med, består av att sitta med på två möten. | |
| ankabarn | 2010-04-04 17:04 | |
![]() | sjukt att världen är så skev, hade bara alla tänkt hade alla kunnat ha det mycket bättre.... | |