Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade16
Mobilspel
Pågående21 658

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Guldplate2010-04-07 16:15
Antal inlägg: 1212

Spådomar - sant eller falskt?
Tror ni på spådomar eller är det bara lurendrejeri?

Personligen är jag skeptiskt till det även om jag varit hos två olika spåtanter. Den första var jag hos pga specialarbete, som jag hade i skolan, om just spådomar. Den andra fick jag i present då jag önskade mig en upplevelse.

Enligt mig så var det mest dom två sa sånt som mer eller mindre passar in på alla människor. Typ: "musik är viktigt för dig" eller "du kommer få två barn, en pojke och en flicka". Okej... Musik är viktigt för alla utom möjligen dom döva så det var ju inget häpnadsväckande avslöjande. Statistiskt sett så ligger vi väl kring 2 barn i Sverige och lägligt nog var dom av olika kön så jag måste minst vänta till andra barnet för att se om hon har rätt eller fel.

Dock sa den ena spåtanten en sak som gav mig en tankeställare.

"De bokstäverna jag ser i koppen är första bokstaven på personer som står dig nära. B, A, H, S... osv"

De närmsta helt biologiska familjemedlemmarna jag fortfarande har i livet är mina tre syskon och min pappa. De börjar på just B, A, H och S. Chansen att hon skulle gissa rätt och ta dom först av alla är 1 på 707281 gissningar!

Turen eller slumpen finns ju alltid men det fick mig att fundera!
 
Riverpoet2010-04-07 16:24
Antal inlägg: 1070

Hon kan ju ha kollat upp dina släktingar innan... :)
 
Zmrzlina2010-04-07 16:30
Antal inlägg: 344

Klart det är bullshit, i princip allt vad de säger. Det är omöjligt att förutsäga framtiden med deras hokuspokus och dessutom finns ingen bevisad effekt av det heller. Tills dess att siaregillet kan presentera vetenskapligt hållbara bevis har de inget att komma med över huvud taget.
 
Guldplate2010-04-07 16:42
Antal inlägg: 1212

Riverpoet: Det kändes lite långsökt att en gammal mormor ute på landet kring Härnösand skulle kolla upp mina släktingar som kommer från Uppsalatrakterna. Fast... jag är ju ensam om både mitt för och mitt efternamn i hela världen så det är ju ingen konst att göra det! =)
 
Riverpoet2010-04-07 16:48
Antal inlägg: 1070

Skulle jag lätt göra om jag var spåtant. Finns väl 1000 sådana sidor, sen framstår man som värsta gurun. Hon gjorde säkert kreditupplysning med... ;)
 
Dyslekso2010-04-07 16:50
Antal inlägg: 8945

Varför ville hon berätta det, det är ju knappast information du har nytta av. Var det i uttalat syfte att visa sig kompetent som spådam? Varför inte berätta hel namnen - eller når spåkrafterna bara till första bokstaven i varje namn? Märkligt. :)
 
Guldplate2010-04-07 17:15
Antal inlägg: 1212

Jag har även bott inneboende hos en person som livnärde sig som spåtant. Det blev aldrig av att hon försöka spå mig men det var intressant att höra henne prata med dom som ringde in till henne för att bli spådda.

Hon hade vissa saker för sig som jag tycker var lite misstänksamt. För att ta min kompis som exempel. Hon blev spådd och fick även veta att hon levt ett tidigare liv. Alla städer eller områden som hon fick reda på att hon en gång i tiden levt i var små ställen i olika länder. Jag fick lite känslan av att hon letat reda på dom minsta ställena som finns och låtsas sedan ovetandes om dom. När man sen letar reda på stället så ska man bli lite mer imponerad av att hon pekat ut en sån lite by i tex Kina.

Tokyo hade ju tex inte låtit lika trovärdigt, utan snarare som om hon inte kunde några andra städer i hela Asien.
 
dellartista - Ej medlem längre2010-04-07 17:16
Antal inlägg: 105

Vill helst inte tänka att spådomar stämmer, men i mitt fall slog de in per prick. Fick i min ungdom spådom ang. min framtid och precis så blev det.

Skrämmande.
 
Cold Wind - Ej medlem längre2010-04-07 17:17
Antal inlägg: 31

Tror inte ett skit på det där. Trots att min mamma jobbar med just detta.
 
Guldplate2010-04-07 17:20
Antal inlägg: 1212

Dyslekso:

Hon hade fler saker som jag ibland funderar på varför hon sa över huvud taget.

Bland annat ska jag gifta mig med, typ, en "söt och snäll flicka som alltid är ärlig emot mig. För ärlighet är något som väldigt viktigt för mig"

Jag sa att jag som hade förväntat mig att gifta mig med en "ful och elak tant som alltid ljuger för mig". För det är väl en självklarhet att jag gifter mig med någon jag tycker är söt och snäll och förhoppningsvis ärlig. Annars är kanske ett bröllop inte är rätt väg att ta, eller!?!
 
Dyslekso2010-04-07 17:21
Antal inlägg: 8945

Shirley Ghostman är trovärdig.

www.youtube.com/watc...xO OxoGE6kQ
 
Guldplate2010-04-07 17:21
Antal inlägg: 1212

Dellartista:

Kan du ge konkreta exempel på vad som slagit in?
 
Dyslekso2010-04-07 17:23
Antal inlägg: 8945

Hehe, ja, det hade varit häpnadsväckande. :)
 
Aerodynamic2010-04-07 17:46
Antal inlägg: 103

Jag tror inte på sådant där, men däremot är nog många siare och spåtanter väldigt talangfulla människokännare och profilerare. Även om man inte ska döma människor efter hur de ser ut, så är de i många fall ett bra riktmärke om hur de är och lever. Kostymnisse, rebellisk tonåring osv. Och det är just sådant jag tror dessa människor utnyttjar. Ibland har de givetvis fel (alla klär sig givetvis inte stereotypiskt), men då brukar de ju ändra sig och justera spådomen lite. Jag försöker dock vara öppen för allt, de själva kanske tror på det?
 
Aerodynamic2010-04-07 17:47
Antal inlägg: 103

Och sen säger de ju givetvis saker som passar de flesta, ungefär som horoskopen gör.
 
ankanka - Ej medlem längre2010-04-07 17:57
Antal inlägg: 211

men saida andersson då? hon satt ju och tog emot samtal i direktsändning och kom på vart folk hade tappat sina grejer. Hon var väl inte bluff?
 
ankanka - Ej medlem längre2010-04-07 17:58
Antal inlägg: 211

och det var på 80-talet, då va det ingen som ljög.
 
Marsi Pulami - Ej medlem längre2010-04-07 17:59
Antal inlägg: 24

Rent spontant? B Å G!

Däremot blev jag imponerad av en kuckelimuckgubbe som min pappa var till för många år sedan (för att få hjälp med sitt magsår) och som, genom att titta pappa i ögonen, konstaterade att han haft stora bekymmer med ett ben. Vilket han hade haft många år tidigare :)
 
dellartista - Ej medlem längre2010-04-07 18:17
Antal inlägg: 105

Allt slog in. Min väninna och jag var 17 år när vi blev spådda. Spådamen kunde se, "vilka" vi gifte oss med och hur många barn vi skulle få. I våra fall stämde de blivande makarna yrkesmässigt, samt i mitt fall blev det en äldre, utländsk man, som lovades i spådomen. Antalet barn stämde i bådas fall. Hon fick ett och jag fem. Vi båda ville ha fler barn, men det blev så att vi inte kunde det. Likaså skulle jag bosätta mig utomlands i min makes hemland, vilken också blev så (Italien). Att min man skulle vara mycket bortrest i affärer och därmed otrogen, slog också in. Jag skulle bli duktig på att hantera och hushålla med pengar och bli kvar i förhållandet av samma skäl. Jag skulle också vara flirtig enligt spådamen och skulle inte heller "sakna sällskap". Det hade jag svårt att tro, för jag var inte den typen. Dock förändrades jag. Jag utbildade mig sedan till ekonom och har hela tiden skitit fullständigt i, vad min make gör på sina resor bara jag och barnen har det bra. Jag skulle även dö ung. Återstår att se. Det konstiga är, att hur gammal jag än blir så känner jag mig för evigt ung. Jag är den typen.
 
apbur2010-04-07 18:40
Antal inlägg: 9699

Jag har vid ett par tillfällen utgett mig för att vara synsk. Har genom åren många gånger fått höra att jag varit synsk och vissa har tom skrämts av min träffsäkerhet. Jag förundras över att andra inte kan gissa bättre än de gör. Har folk inga fördomar?

Jag minns speciellt en kväll när jag var ute och tog några öl med en vän. Jag började driva lite med några kontaktsökande killar genom att beskriva deras liv. Vad de jobbade med och vad de tyckte om osv. Det roade mig oerhört att jag träffade rätt på varenda en av dem och att de inte visste om de skulle springa därifrån eller våga stanna kvar.
Det slutade med att de samlade ihop ett till gäng som ställde sig i kö för att bli spådda. Jag insåg att mina fördomar inte skulle räcka så långt att jag kunde gissa rätt på alla och reste mig därför upp, talade om att jag vanligtvis tar betalt och gick därifrån.
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?