Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 624 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Robert_K - Ej medlem längre | 2010-04-22 12:00 | |
![]() | Aldrig åkt tåg? En sak som slagit mig så här i efterhand var när en vän via Facebook delade med sig av att han för första gången i sitt liv skulle åka tåg - 28 år gammal. Det var för drygt 2 veckor sen och han flög ner från Luleå till Arlanda för att sedan ta regionaltåget till Norrköping. Han var också orolig över att ha hoppat på fel tåg- fel riktning eller annan destination. Jag tänkte mest att han var oerhört kär i Norrbotten, och eller alltid gjorde allt för att ta bilen vart han än skulle. Sen har jag snackat med en del andra vänner norröver och dom har också haft nån som aldrig nånsin åkt tåg. Eftersom jag numer bor i Stor-Sthlm och även bott i Skåne, är tas ju tåget som vilket transportmedel som helst - taxi, buss, tunnelbana. Det är liksom ingen big deal. Men tänker jag tillbaka på hur det var när vi gick sista året på dagis kommer jag faktiskt ihåg att dagisfröknarna faktiskt tog oss ut på en resa mellan Luleå - Boden ToR, enbart för att vi skulle få åka tåg och få insikt om vad det var. Sen när man kom hem kunde man "skryta" för sina vänner om vad man varit med om. Norrland i sig har en väldigt gles befolkningsstruktur, och framför allt i Övre Norrland är järnvägsinfrastrukturen långt ifrån vad den är söderöver. Järnvägen tillhör inte direkt toppen av transportsätt om man ska någonstans. Där är det bil, bil, bil, flyg och buss som verkar gälla. Människors resande och geografiska omfång har ökat betänkligt de senaste decennierna. Hur vanligt tror Ni att detta fenomen är i Övriga delar av Sverige. Hur många känner Ni till? | |
| JefautjOuer | 2010-04-22 12:15 | |
![]() | Har aldrig hört om någon vuxen människa i den situationen. Men bor som du påpekar nog i del av landet där man helt enkelt tar tåget för att det är tillgängligt och fungerar bra! Tror jag var nio-tio år när jag åkte tåg själv ner till moster i Linköping. Innan det tog vi tåget årligen till Åre för den årliga skidsemestern. På 60-talet...hjälp ;) | |
| dellenellen | 2010-04-22 12:25 | |
![]() | Min son är två och ett halvt och har aldrig åkt tåg. Kanske inte så ovanligt, men jag vill absolut åka tåg med honom snart, så han ska få uppleva det. Inser nu att jag inte behöver stressa! (Tack TS!) | |
| Robert_K - Ej medlem längre | 2010-04-22 12:36 | |
![]() | Jag tycker det på många sätt är fascinerande att det här verkligen inte är någonting speciellt för den största delen av befolkingen och något som knappt reflekteras över, medans det i någon del snarare känns som ett undantag. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-22 12:40 | |
![]() | Jag bor i Norrland och alla jag känner har åkt tåg så vitt jag vet. Jag åkte iaf tåg för första gången vid 1 års ålder. Har han åkt flyg eller båt kanske? Är det bara tåg han inte är van vid? En del kanske väljer buss framför tåg, men att aldrig i hela sitt liv suttit på ett tåg låter väldigt ovanligt, ja. | |
| Robert_K - Ej medlem längre | 2010-04-22 13:00 | |
![]() | Mollee >> Jag ser att du bor i Sundsvall, där jag var för cirka en månad sen och ni har relativt bra jämvägsförbindelser. Det känns betydligt smdigare att ta tåget mellan Sthlm - Sundsvall än att ta sig till Arlanda och flyga upp till Midlanda. Dessutom är det också bra pendlingsmöjligheter från mindre orter i närheten, typ Gnarp, Iggesund etc. Men efter Sundsvall finns har det inte funntis någon kustbana. Nu byggs Botniabanan vilket blir en förlängning till Umeå. De berömda nattågen till Norrland finns ju, men har man inte släkt söderöver, eller flyttat neråt för studier, eller arbete, och bara rotat sig i de nordligaste delarna (och dessutom bor i en större tätort) så finns det inga direkta anledningar att använda sig av järnvägen. Ska man resa någonstans från t ex Luleå tar man hellre flyget ner till Sthlm som tar 75-80 minuter, än att sitta det drygt tiodubbla på ett nattåg ner, där det knappt skiljer något i pris mellan de olika alternativen. Här kan man ju trycka på folks bristande miljömedvetenhet, men tid är också pengar. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-22 13:01 | |
![]() | stort LOL på det | |
| HumbleBug | 2010-04-22 13:11 | |
![]() | Hade han åkt flyg då? Eller menar du att han isolerat sig i en enda stad hela livet? Sånt besynnerligt introvert leverne har väl inget att göra om man bor i glesbygd eller inte? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-22 13:17 | |
![]() | Jag vet faktisk en tjej (25 ca) som knappt varit utanför Norrland. Jo, hon flyttade till Göteborg, men hade aldrig varit utomlands ens. Galet! Och hon är inte socialt handikappad. | |
| Robert_K - Ej medlem längre | 2010-04-22 13:21 | |
![]() | Humblebug>> Ja, det hade han, och jag skrev ju också att han flög ner till Arlanda. Jag vet inte om jag skulle kalla det för ett introvert levende. Han är knappast en osocial bohem, däremot trivs han väldigt bra att leva i en medelstor tätort (Luleå) och har det han behöver. | |
| dellenellen | 2010-04-22 13:27 | |
![]() | Sen är det ju faktiskt ett gytter att boka biljett hos SJ, i Norrland måste du alltid räkna med förseningar (inte bara denna vinter utan alltid!!!), så att använda tåg som anslutning till fortsatt resa är ju värdelöst. Plus att från Norra norrland tar det en evig tid att åka tåg till Skåne. (Talar nu utifrån min erfarenhet som Gällivaribo en kort period) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-22 13:32 | |
![]() | "Ska man resa någonstans från t ex Luleå tar man hellre flyget ner till Sthlm som tar 75-80 minuter, än att sitta det drygt tiodubbla på ett nattåg ner, där det knappt skiljer något i pris mellan de olika alternativen." Men, man kan ju faktiskt åka tåg fast man inte ska åka till stockholm eller göteborg när man bor i Norrland, ex till andra norrländska städer? Alla stockholmare har väl inte varit i norrland heller, men kanske i norrköping och uppsala.... Tycker ändå det låter udda med att en person över 25 aldrig åkt tåg, det måste vara ovanligt hur som helst. | |
| massaprov | 2010-04-22 13:39 | |
![]() | jag tror att det är väldigt ovanligt. | |
| Robert_K - Ej medlem längre | 2010-04-22 13:42 | |
![]() | Ska man mellan Luleå och Sundsvall tänker inte jag på tåget som ett direkt alternativ för då blir det ett nattåg likväl, med byte i Ånge och busstransport till Sundsvall sista biten. Det går numer att åka regionalt mellan Luleå och Umeå, men avgångarna där rör sig knappt om en handfull per dag. Där är det återigen bussen eller även flyget, som har större andel passagerare. Att åka upp till fjällen med järnväg borde vara vanligare, där tågen stannar i bland annat Gällivare och Kiruna. Samtidigt bor folk så pass "nära" att de ofta anser att det är värt att packa bilen full med väskor och skidor när de drar iväg. Och ja, jag tycker också att det är rätt ovanligt att inte ens ha åkt tåg vid den åldern, samtidigt inser jag att han inte är ensammen om det och därför började jag reflektera över varför det var så. | |