Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 578

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Konradkorp2010-04-24 12:06
Antal inlägg: 209

Glapp på 3,5 mm sladd
Har ett återkommande problem. På min förra dator slutade själva ingången till datorn fungera. Den verkade glappa så att ljudet inte
längre kunde strömmas till högtalarna. Jag köpte då en usb-omkopplare. Sedan började även denna glappa. Köpte sedan ny dator och nu
har jag samma problem med den. Jag kan nu i princip bara höra ljud via lap-topens egna högtalare, vilket på inget sätt är optimalt.
Någon med liknande problem, som har tips om vad man ska göra?

mrperfect2010-04-24 12:08
Antal inlägg: 11437

Byta kontakterna är väl enda sättet, är det glapp så kommer man inte runt det.

Konradkorp2010-04-24 12:12

Vet du om man kan laga det själv genom att klippa av sladden och tvinna ihop den, eller brukar felet sitta i vid själva kontakten? Känns krokigt om jag ska behöva köpa nya högtalare pga trasig sladd.

mrperfect2010-04-24 12:16

Det beror ju på var felet sitter..jag fick uppfattningen att du menade att det var själva datorns kontakt som glappade, d blir det jobbigt för då måsyte man ju plocka ut moderkortet och löda bort den gamla och sedan löda på en ny, ( var man nu hittar en sådan) . Är det på sladden är det betydligt enklare. Hittas på Clas Ohlson Kjell o Company , Jula eller Elfa. vad som är enklast beror ju på var du bor. Men jag förstår inte var felet är i grunden, hoppas du gör det. Snacka med en datorbutik annars.

mrperfect2010-04-24 12:17

Med USB omkopplare menar du kanske ett så kallat USB ljudkort?

Konradkorp2010-04-24 12:24

Ang. usb-omkopplare: Det är en pryl som har en usb-kontakt i ena änden och en 3,5 mm ingång på den andra. Ang. glappet: Provade med en annan dator precis nu och felet är på sladden, och inte på datorns 3,5 mm ingång. Och sladden sitter så att säga fast i subwoofern. Då antar jag att man måste skruva isär den och löda fast en ny, stämmer det? Eller kan man inte helt sonika klippa av sladden och tvinna ihop den?

Binebone2010-04-24 14:39
Antal inlägg: 123

mrpercect - Får känslan av att du är en sån där snubbe som kan lite om mycket? =) En sån som skulle kunna hävda att han kan prata om allt? =)

mrperfect2010-04-24 14:51

Konradkorp

Oftast brukar felet sitta just vid kontakten, i så fall klipper man av kabeln och löder dit en ny kontakt.
Ifall det är på själva kabeln kan du tvinna ihop de tre tåtarna med en ny men det är inte någon bra lösning utan då är det bättre att löda fast en ny som du säger.

För nytt= bäst :)

Binebone
jag är elektroingenjör så hade jag haft detta problem så hade jag redan löst det :)

Ingenjörer kan ju lite om mycket och jag kan ganska mycket om lite dessutom :)

Jag kan prata om allt och ifall det är något jag inte kan så ställer jag frågor, jobbigt va ? :D

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?